В трескаво търсене на хладилни техници се впуснаха железниците, за да се справят с проблемите с климатиците на новопристигналите от Германия модерни вагони, научи „Телеграф“.
Само седмица след като вагоните бяха извадени от движение, тъй като климатиците им отказаха да охлаждат в най-големите жеги, някои от тях са вече върнати на релсите.
Бройки
Недостигът на кадри за поддръжката им обаче не е преодолян и това е причината все още в движение да са едва 14 от общо 76 броя немски вагони втора ръка, които БДЖ купи от немските железници. Причината е, че няма достатъчно технически подготвени лица, които да могат да извършват профилактика, прегледи и ремонти на пристигналия подвижен състав. „Реално разполагаме с хора на брой колкото пръстите на ръката, които да се занимават с поддръжката на тези вагони, а и те тепърва четат и се запознават с инструкции и спецификации“, разказа източник на „Телеграф“ от железницата.
Кадри
Затова и в момента се търсят специалисти, особено за климатиците на вагоните, чиито прозорци не се отварят и затова не могат да се движат без работеща ОВК (отопление, вентилация, климатизация) система. Недостиг има и на електричари. В същото време по инструкция профилактика на системите е задължителна на всеки 12 000 км. При ежедневен двупосочен маршрут София-Бургас това разстояние се покрива от вагоните за 15 дни. Друга причина за зациклянето с вагоните е и недостатъчната ремонтна база заради липсата на достъп до вагонното депо в Пловдив след започването на ремонта на Бетонния мост.
Бързане
„Купуваш вагони от тип, който досега не си имал. Как си планирал поддръжката им? Имаш ли депа? Имаш ли условия? Техника? Обучени хора? Резервни части? Всичко това трябва да бъде помислено и организирано и едва тогава тръгваш да купуваш самите състави“, коментира за „Телеграф“ инж. Симеон Ананиев, жп експерт, бивш началник на Изпълнителна агенция „ЖП Администрация“. Според него при отказа на климатиците в БДЖ не е имало нито един специалист, който на мига да започне работа по проблема.
Цена
Според източници от БДЖ решението вагоните да се купят е било взето много бързо заради изключително добрата им цена, отличното им състояние и вероятността всеки момент да бъдат купени от друг жп оператор. БДЖ купи 60 пътнически вагона, 6 специализирани вагона за превоз на трудноподвижни лица и велосипеди и 10 вагон-бистра. Така един вагон излезе по 390 000 лв., което според експерти е много добра цена за употребявани вагони в идеално състояние. Вагоните отговарят на всички съвременни стандарти за комфорт и са возили пътници в Германия до декември миналата година.
Деян Дянков