И зползването на синтетичен бензин може да спаси България от газовата криза.
"България е без енергийни източници и тя страда. С помощта на синтетичния бензин можем да разрешим проблемите, пред които сме изправени в момента", заяви пред "Телеграф" акад. Чавдар Руменин от Института по роботика към БАН.
Той подчерта, че за това не трябва да се винят политиците, защото не e тяхно задължение да знаят за подобни възможности.
"На такива форуми учените трябва да им го кажем. Технологията е известна. Тук ние само бием камбаната, за да можем да го правим и в България", заяви акад. Руменин след участието си във форума "Наука за бизнес".
Той обясни, че е споделил и на министъра на иновациите Даниел Лорер, който се е заинтересувал от идеята и бил готов за разговори.
Идеята не е нова. Синтетичният бензин е немско изобретение от 1911-а, а през 1918-а е усъвършенстван. По-късно през 1924 започва и серийното му производство. 1939 - а нацистка Германия води войната с помощна основно на синтетичния бензин, с който се задвижват танкове, самолети и автомобили. Получава се от въглища.
„Най - добре е се получава от антрацитни въглища, които се намират в Рурската област в Германия и някои зони в Китай, но има и доказателства, че синтетичният бензин се прави и от лигнитни въглища каквито имаме в Мариците", разясни акад. Руменин.
Синтетичният бензин не се преработва, а просто се пълни в колата. Цената на литъра е около 40 цента или левче. Това е над 3 пъти по - евтино от сегашната цена на бензина. Така ще паднат и цените в магазините. Използването му носи след себе си и редица предимства. Той е около 10 пъти по - малко замърсяващ околната среда спрямо естествения бензин.
Акад. Руменин посочи, че в Китай, Япония, Южна Корея, САЩ се произвеждат по 240-260 000 барела на ден.
За да започне производството на синтетичен бензин у нас, може би ще е необходима година. Първо трябва да се направят генераторите. Това по думите на акад. Руменин може да стане около въглищата в Стара и Нова Загора. Трябват и квалифицирани инженери, химици и технолози, които да могат да работят.
Акад. Руменин обаче увери, че в БАН и българките университети има нужния капацитет. Остава само финансирането. „Ако трябва да се направи среща, да се представи идеята на съответното ниво и да се вземе правилното управленско решение“, заяви акад. Руменин. Докато държавата умува може ли да подкрепи производството на синтетичен бензин у нас, първо може да закупим такъв, за да го пробваме.“ Може да изпратим пратеници в САЩ или Япония, които да закупят някакво количество синтетичен бензин и да го пробваме. Да го видят експертите и учениците“, предлага ученият
Стела Маринова