0

В коридора на столичното 10-о СУ „Теодор Траянов“ е вдигната стена за катерене, за да имат учениците и възможност за движение между уроците.

„Стената е полезна и за децата със специални образователни потребности, защото така те развиват фината си моторика”, обясни пред „Телеграф“ директорката на 10-о СУ Нели Филипова. Тя допълни, че предстои да намерят и треньор, който да им помага.

Новата стена е финансирана по проект по национална програма „Изграждане на училищна STEM среда”. Тя е част от новоизградения Център по наука, технологии, инженерство и математика (STEM) в столичното школо. Това е поредното училище в страната, чиито възпитаници ще се обучават в модерна среда, финансирана по националната програмата. Със средства по националния план за възстановяване и устойчивост във всяко школо ще бъде изграден STEM център.

За трансформацията на пространството с обща площ от 360 кв. м са обединени три стандартни класни стаи. В центъра са обособени няколко иновативни зони. Сред тях е мозъчен хъб - кът, в който се раждат идеите на ученици и учители, разясняват се задачите, по които ще се работи. В 10-о вече има и зона за работа в сферата на компютърното моделиране и математиката. Обособено е пространство за презентации на проектите на учениците и материалите, които са изработили в часовете. Има и maker space, в който се провежда обучение по роботика. Там има и 3D принтери, място за проектиране и представяне на презентации.

STEM центърът в училището предоставя възможност на учениците от 1-ви до 4-ти клас да изучават математически и природни науки чрез преживяване благодарение на технологиите и модерното оборудване. Това ще им помогне да се ориентират към химията, биологията, физиката и новите технологии. За да има приемственост, прогимназиален етап може да кара част от избираемите си часове по природни науки в STEM центъра. Учениците от 5-и до 7-и клас ще могат да карат „Човек и природа“, а 7-и клас - биология и химия. „Целта ни е да останат и след 7-и клас, ако се доверят на екипа. Опитваме се да създаваме у децата устойчиви знания по математика и природни науки. STEM центърът ги мотивира за учене. На учениците им е забавно, интересно, мотивирани са не просто да влязат в стаите, но и да опазят това, което сме направили”, сподели Филипова. Наред с часовете по компютърно моделиране и природни науки в центъра се провеждат и занимания по интереси. Клуб „Историята в киното” вече е имал урок как се създава видеофилм. В новото пространство се провеждат и лекции. Първата е била за кибертормоза.

И за учителите работата е по-лесна, като правят демонстрация. 10-о СУ си сътрудничи съвместно с Института по математика към БАН. Проф. Тони Чехларова е провела обучения на учители, за да са подготвени за преподаването в новия център. „Те придобиха самочувствие, че могат да се справят след всички обучения. Това е положително за развитието на самите учители”, смята директорката. Тя допълни, че учените от академията могат да им помагат и занапред. Например при интегрирането на нов предмет „вселенска математика”. При него цялото познание за природата, обществото е пречупено през погледа на математиката”.

Нели Филипова, директор на училището: Участието в състезания и олимпиади повишава бала за прием след 7-и клас

- Г-жо Филипова, колко първокласници ще приемете тази година?

- Ще сформираме 4 паралелки с по 24 деца с разширено изучаване на български език, математика и английски. Традиционно планираме български език и математика за избираеми часове, защото нашето училище има фокус върху ранното ограмотяване на учениците, за да се представят добре на външното оценяване след 4-ти клас. Миналата годината имахме много високи резултати и се надявам и тази година да е така

- Улесни ли ви онлайн кандидатстването?

- С въвеждането на електронната система вече имаме обективност на критериите и приема. Тя пести и време на родителите, които правят само една регистрация и си подават документите лесно, бързо и навреме. Системата класира само едно училище, така че да не се блокира място от едно и също дете в няколко училища. Според мен общината следва да насочи усилията си към равнопоставеност между училищата и от гледна точка на материалната база. Средата мотивира и учителите, и учениците.

- Само ученици от квартала ли се обучават при вас?

- Имаме родители, които предпочитат 10-о, защото е близо до дома им, но има семейства, които ни избират, защото сме близо до местоработата им. Съотношението на двете групи е 50:50. Имаме родители, които идват с автомобила си и отиват на работа с метрото, защото сме близо до него. При нас има и деца, които живеят в по-далечни квартали, но родителите работят в близост до училището и също ни избират.

- Как се готвите за приема след 7-и клас? Смятате ли, че учениците са достатъчно подготвени?

- През следващата учебна година в 10-о училище планираме две паралелки - профил „Обществени науки“ и профил „Природни науки“. Децата и учителите се готвят за изпитите - и при редовните, и при избираемите часове. Стимулираме участието на децата в състезания и олимпиади, за да си повишат бала. То им дава рутина и по-голямо спокойствие по време на самите изпити. Понякога най-подготвените със знания деца се провалят точно на тези тестове, защото не е работено с тях по посока на владеене на емоциите. Чрез менторските програми в STEM центъра ни ние подготвяме и децата за тяхното кариерно ориентиране.