0

П редлагат всички училищни автобуси да бъдат оборудвани със заключващ дрегер, който блокира двигателя, ако открие алкохол в теста на шофьора. Тези устройства вече са масово навлезли в много държави по света и показват висока ефективност, написа във Facebook транспортният министър Гроздан Караджов.

Според председателя на Конфедерацията на автобусните превозвачи Магдалена Милтенова всяка мярка, която цели превенция на пътната безопасност е полезна. "Дали мярката с новия вид дрегер ще има ефект, ще разберем след като се въведе. Срещнахме се с министъра и уточнихме, че ученическите автобуси ще бъдат изначално от мярката. Те са извън контрола на компетентните по пътна безопасност органи, защото не подлежат на лицензирани - няма медицински прегледи и проверка с дрегер за шофьорите. На 80% те са собственост на общините. Заключващите дрегери ще бъдат финансирани от държавата", обясни тя. Пътните експерти подкрепят проектомярката.

Заключващият дрегер се състои от два компонента: уред за измерване на алкохола в дъха и контролиращо устройство. Преди да стартира двигателят, имобилайзерът изисква от шофьора да даде проба. Концентрацията на алкохол в пробата определя дали контролиращото устройство ще освободи двигателя и автомобилът ще може да запали. Всяка проба се документира и се съхранява в контролиращото устройство. Вградената памет може да побере различен брой теста с детайли като: отказ от даване на изисквана проба;измерена алкохолна концентрация; стартиране и спиране на двигателя; проби с възможни опити за манипулиране на резултата. При необходимост данните могат да се прехвърлят на персонален компютър.

В САЩ, Австралия и Нова Зелендия съдиите могат да наредят задължителна употреба на заключващи дрегери при нарушители. Много търговски и публични организации доброволно инсталират устройствата, за да избегнат катастрофи.