0

Г лад за учители има постоянно в София, защото младите кадри не се задържат много в образователната система. Средно между три и пет години изкарват в школото и след това търсят препитания в други сфери. В по-големите градове в страната обаче ситуацията с кадрите е доста по-оптимистична.

На повечето места позициите са заети, търсят се единични бройки. Тежко е положението в селата. Там се случва да преподават даскали със средно образование, тъй като няма учители с подходящ ценз.

Пред дъската

В Бургаско официално обявените свободни позиции за учители в цялата област бяха едва 11 преди началото на учебната година. Повечето от тях са за учители в начален етап. Още десетина свободни места са обявени за библиотекари, медиатори, хигиенисти, огняри и друг помощен персонал. В много от училищата в региона работят пенсионери, особено по селата. Има и школа в малки и затънтени селца, в които учители стават хора със средно образование. Външни хора не желаят да пътуват всеки ден по 100 км, а сред местните няма квалифицирани кадри. Педагози, които си търсят работа обаче, твърдят, че свободните места не се обявяват, за да се заемат от пенсионери. Те сочат най-драстичния и нашумял случай в созополското село Крушевец, където учителката по математика Владка Деянова преподаваше до 85-годишна възраст.

Кандидати

Няма глад за кадри в Благоевградска област. След увеличаването на заплатите в образованието има все повече желаещи, които искат да обучават учениците. Почти за всяка свободна позиция се явяват поне по 5-6 кандидати, което дава възможност на директорите на учебните заведения да направят и подбор, да изберат най-добрите. Това важи и за училища в отдалечени селища, там също не липсват кадри. „Другата добра новина е, че предимно млади хора на възраст между 30 и 35 години искат да започнат работа като преподаватели. В някои по-предпочитани училища за едно място се явяват и по над 30 кандидати”, коментира за „Телеграф” началникът на Регионалния инспекторат в Благоевград – Ивайло Златанов. С наплива от желаещи да даскалуват не се налага учители, достигнали пенсионна възраст, да остават да преподават. И във всички училища в Старозагорско учителските места са попълнени. И тук в малките села има неправоспособни учители, назначени до явяването на дипломирани педагози. Най-търсени са математиците, там дори има дефицит, научи „Телеграф“ от началничката на Регионалното управление по образование Татяна Димитрова.

Подмладява се учителската професия във Варна. През последните няколко години се наблюдава ръст на млади кадри, като много от тях са постъпили на работа в училище и детските градини директно от студентската скамейка на университетите. Доскоро се наблюдаваше и трайна негативна тенденция на застаряване на учителския и преподавателски състав в детски градини и училища, което е тенденция в образователната система, което през последните няколко години се променя. И в морската столица обаче се наблюдава тенденция половината от младите педагози да напускат след около пет години.

Дефицит

Голям дефицит на преподаватели по физика, химия и математика се наблюдава в цялата страна. Проблемът е особено актуален за София, въпреки че големите университети, които разполагат с тези специалности, са базирани точно тук. Трудно се намират и учители по информационни технологии, тъй като бизнесът предлага много по-изгодни условия на заплащане. Липсват ресурсни учители и логопеди, посочват от регионалните управления по образование в страната. В професионалните гимназии пък учителите по практика са най-ценени, тъй като по тези предмети трудно се намират кадри. Няма особено много желаещи и за помощник-възпитатели, тъй като при тях заплащането е по-ниско. Все повече са педагозите, които имат допълнителна квалификация, като по този начин могат да са учители по повече от един предмет. За много училища това е спасение и един учител преподава физика и химия примерно. От Синдиката на българските учители предлагат да се изготви национална програма, с която тези учители да повишат квалификацията си. А по отношение на заплатите някои експерти считат, че е добре да има диференциация, а не да се дава на всички едно и също възнаграждение. Защото не е едно и също да готвиш уроци по математика, български език, физика и химия или да преподаваш рисуване, физическо възпитание и пеене, аргументират се те. Между другото за свободните места за учители по физическо образование, рисуване, музика има много повече кандидати, отколкото по природни науки, но и по български език и литература.

Един мъж на сто жени в системата

От 3287 педагози във Варна само 300 са мъже. Подобно е съотношение в цялата страна. Професията отдавна е феминизирана, но поне директорските места сезаемат все повече от мъже. Съотношението млади и по-възрастни също е в полза на учителките на средна възраст между 45 и 50+ години.

Така заетите в общообразователните училища, които биха се пенсионирали до 10 години, е около 30% от всички педагогически специалисти в тези училища. Повишаване на заплатите на педагозите все пак привлича млади хора, които искат да се развиват в образователната система. Идеята е във всяко школо да се създаде атмосфера, която да им даде перспектива и да ги задържи.