0

В школската онлайн платформа „Дигитална раница“ са включени 250 одобрени за общо ползване електронни уроци. Качени са и учебниците от 1-ви до 7-и клас. Очаква се обаче съдържанието да се допълва с тестове, упражнения, домашни задания и друг полезен материал. Този ресурс ще се разработва от учителите, за което те могат да получат по 179 лв. на определено съдържание.

Обучение

Как да използват иновативното съдържание, а и да го допълват ще научат 17 323 педагози, съобщават от Министерството на образованието и науката. Обученията са за общо 32 часа, ще се провеждат по 109 програми, разработени от 9 университета и 14 обучителни организации, посочват от МОН. Освен че ще усвоят методите, с които платформата може да се ползва ефективно в часовете, преподавателите ще придобият умения за възможностите за разработване на електронни уроци по съответните предмети, които да публикуват и те да се ползват от всички ученици.

Визуализация

Към момента всички довършителни технически работи са приключили, остава да се попълва непрекъснато съдържанието, съобщават от МОН.

Платформата се използва по преценка на учителя, удобна е предимно за визуализации. В нея могат да бъдат открити различни видеа, 3D изображения и презентации, които да направят уроците по-интересни и увлекателни.

„В „Дигиталната раница“ са качени различни ресурси. Най-важните са учебниците, всичките ги има там. Другата част са линкове към безплатни платформи с разработени уроци като „Кан Академия“, има и още няколко такива платформи с материали по природни науки. Третото са развитите уроци, които са безплатни, но засега са доста малко. Предвижда се тази част да се обогатява с уроци, които ще се качват от учителите“, коментира за „Телеграф“ директорът на столичното 51-во СУ и председател на Сдружението на директорите в средното образование. Той обясни, че и в ръководеното от него училище е направено обучение за учителите как да ползват платформата. „Идеята е различните типове учители да видят точно какво има за тях“, допълни Александров. „Електронните дневници са също част от електронната платформа. Но това е важно за родителите, а те вече свикнаха да работят с нея“, каза още той.

Затруднения

Със старта на платформата родители се оплакаха, че не могат да се регистрират и да влизат в съдържанието. Според Асен Александров това се получава не заради бъгове, а по различни, да се нарекат, битови причини.

„Всеки родител получава акаунт. Проблемът е, че акаунтите се дават накуп. Нашият ръководител на компютърния кабинет ги раздава на класните ръководители, които ги раздават на децата, които ги дават на родителите“, посочи директорът на 51-во СУ. Един грешно преписан акаунт възпрепятства влизането в платформата. Същото е и ако се забрави паролата. „Вероятно има и някакъв период, в който ако не си използвал акаунта, той се дезактивира. Възможно е също да е използван и после да се забравят или акаунтът, или паролата. При нас много често идват ученици да им препотвърдим акаунта“, коментира още Асен Александров.

Учениците, учителите и родителите получават достъп до платформата чрез акаунтите си в edu.mon.bg. “Линковете са много елементарни – един акаунт, който представлява имейл, и една парола. Може да е грешно преписано, може да е изтекъл срокът, може да е забравяне. Връзката няма да е проблем. Важното за „Дигиталната раница“ е тя да се запълва все повече с ресурси, със съдържание“, допълни Александров.

Приложения

Освен уроци допълнителни материали за учениците и методически указания за учителите платформата предлага още няколко приложения. Едното от тях е електронният дневник с оценки, отзиви, отсъствия, който ползват учителите и родителите. През платформата могат да се дават домашни задачи, индивидуални проекти и да се проследява тяхното изпълнение. В „Дигиталната раница“ се създава учебно съдържание, но бъдещето е на изкуствения интелект, който със сигурност ще присъства в платформата и ще работи в помощ на учителя.