В днешното забързано ежедневие всеки втори родител е изправен пред сериозно предизвикателство относно времето, прекарано със собствените деца. А това време има ключово значение за подрастващите, за това как ще се чувстват и в какви възрастни ще се превърнат. Това обяви пред „Телеграф“ логопедът, Монтесори терапевт и детско-юношески психолог Мария Димитрова, с която в няколко броя ще ви представим безценни идеи и съвети за това как да ангажираме децата си през ваканциите и да ги откъснем за по-дълго от устройствата.
Продължение
„След често съвместно практикуване на различни дейности идеите започват да идват от детето, тоест развива се тъй важното за предучилищната възраст въображение и родителят се превръща в нещо като второстепенен герой в дейността. Това е крайната цел“, подчерта Мария Димитрова.
„Много е важно да се знае, че всяка от предложените дейности трябва да бъде съвместна и родителят да работи заедно с детето, а не просто да му даде идея и предостави материал“, категоричен е експертът и продължава с конкретни идеи за общи дейности:
„Работата с вълна, прежда, платове с всякакви текстури също е много интересна и развиваща за детето в тази възраст. Имам предвид начални и елементарни умения за шиене, плетене, кроене и дори тъкане. От вълна е особено подходящ вариант да се прави сухо и мокро плъстене, за които има много информация в интернет пространството. От прежда освен увиване и начални умения за плетене могат да се правят и коси на кукли, както и т.нар. стринг арт техника, която е свързана с увиване на прежда около винтчета или пинчета, предварително забити в дървена, стиропорена или друга подходяща основа. Децата могат сами да забиват малки винтчета в дървена основа например, с помощта на малък чук и под надзор от възрастен. Малка отвертка също е в помощ на малчуганите в тази дейност“.
Рециклиране
Освен с природни материали друга изключително полезна съвместна дейност е работа с рециклирани материали. При малко въображение от родителска страна се получават истински произведения на изкуството от капачки, кутии, кашони, ролки от тоалетна хартия, домакински рула и всичко, което може да се рециклира. „Не бива да се изхвърлят, а да се събират с риск да се затрупа домът с много вещи. Те в никакъв случай не са излишни, а е важно да се знае, че в домове на хора с малки деца е по-важно пълноценното детско развитие от изрядно чист дом“, отбелязва Мария Димитрова.
„Боравенето със зърнени култури от всякакъв тип също е задължително (ориз, боб, леща, макарони, слънчоглед и т.н.). С тях могат да се очертават картини или изпълват изцяло, могат да се използват за осъзнаване на букви и цифри например.
Лепило
За да залепват всички тези материали, родителите е хубаво да научат малчуганите как се прави домашно лепило от брашно и вода. Децата много се забавляват и определено всички тези дейности подобряват и тяхната концентрация и координация око-ръка, които са много важни за подготовката за училище“, съветва експертът и призовава родителите да преработят своите страхове и да не позволяват те да се прехвърлят на децата.
„Имам предвид освен страх от животно, природни явления, насекоми, влечуги и т.н., също и смело да въвличат децата си в домакински дейности. Всяко готвене вкъщи може да включва и малките помощници, които с радост ще се включат. Ползите са изключително много, а негативи няма.
Нож
От малко детето трябва да се учи да борави с нож (реален), но с малък размер, ренде, белачка, сито, ръчна сокоизстисквачка, миксер, точилка и т.н. Така децата придобиват самочувствие и завидна концентрация, а родителят трябва да е наблизо, да наблюдава, но да помага само ако детето поиска. Тоест показва как се борави безопасно с нещо и после е там близо да помогне, ако има нужда. Всичко това се случва на принципа „Помогни ми да се справя сам“. Родителските предразсъдъци трябва да се изкоренят относно всички дейности от ежедневието. Шиене, гладене, пране на ръка, простиране, почистване на прах, подреждане, сгъване на дрехи, миене на маса, на под, сервиране, миене на съдове, поливане на цветя, засаждане и т.н. Когато включваме децата от предучилищен етап като пълноправни членове на семейството в домакинската дейност, те се чувстват големи и винаги откликват с желание на възложената задача. А когато това се случва често, се превръща в полезен навик в бъдеще“, категорична е Мария Димитрова.
Размер
Трябва само да се има предвид, че уредите и приборите, с които децата ще боравят, трябва да са реални, но по-малки като размер, за да е удобно на детската ръка - ниска дъска за гладене, малка ютия за пътуване, малък простор, по-къса метла и лопата, малък леген за пране, малки прибори и съдове, малък поднос за сервиране и т.н.
„Работа с пластилин, моделин и глина също е от голяма полза за детското развитие - фина моторика, координация око-ръка и концентрация на вниманието. С моделин децата биха могли да запълват чрез размазване различни предварително очертани модели, могат да го размазват като фон на картичка например. Той е изключително мек и служи за размазване, което е много полезно и приятно за малчуганите. Глината е по-трудна за моделиране, тъй като е по-твърда и изисква много мачкане, но резултатът е по-трайно изделие. Препоръчвам за предучилищна възраст да се използва по-лек вариант, който е без изпичане“, отбелязва още педагогът.
Празниците са отлична тема за съвместна дейност
Друго добро предложение е да се използват празниците по календар и сезоните като тема за съвместна дейност. Когато настъпи съответен сезон, всички дейности у дома да са насочени към него (пресъздаване на характеристиките му на лист, в кутия, на пано, на камък, на листо, на керемида и т.н.). А през декември всичко, което родител и дете правят, да е насочено към предстоящите празници и свързаните с тях традиции (елхи от картон, хартия, естествени борови клонки, играчки за елха, стиропорени основи и т.н.).
„По този начин децата научават лесно, без натиск сезоните и техните характеристики, както и празниците и техните обичаи. Приготвянето на баници, питки, коледни или великденски сладки, шарени яйца и козунаци се превръщат в една прекрасна обща дейност, в която, разбира се, в началото ще има цапане и несполучливи изделия, но с всяко следващо повторение ще бъде все по- добре изпълнено. Сурвачките от миналото също са важен момент и е добре да се правят преди всяка Нова година от децата, а след сурваки да се изгарят, както повелява традицията“, напомня Мария Димитрова.
Людмил Христов