0

20 минути максимум може да е времето от кацане на самолет до вземането на куфарите от багажния колан. Този стандарт искат да наложат от новия концесионер на летище София за всичките трима наземни оператора, които действат на аеропорта. За целта летището ще бъде оборудвано с нова багажна система, която да елиминира чакането, което е сериозен проблем след края на пандемията. Както „Телеграф“ неведнъж писа, пътници все по-често се оплакват от чакане на багажа от 30 до 40 минути в извънпикови часове.

Разширяване

Сега от концесионера „СофКънект“, които влязоха във владение на летището през май 2021 г., са набелязали мерки за справяне със забавянията. Това ще се случи в рамките на планираното цялостно разширяване на терминал 2, който до края на 2024 г. ще стане единствен на летището и ще поеме целия трафик на терминал 1, който ще бъде закрит. 

Забавяния

Основна причина за забавянията с багажите и при излитане, и при кацане е багажната система, която според специалисти е проектирана с твърде малък капацитет още при откриването на летището през 2006 г. Според запознати настоящите четири багажни конвейера ще се удвоят до осем напълно нови. Те ще бъдат разположени така, че настоящото пространство в терминала да се използва много по-ефективно. В момента на летището работят трима наземни оператора, сред задълженията на които е обработката на багажите. Един от тях е собственост на концесионера, а другите два са външни играчи. „Телеграф“ научи, че с цел да се подобри обслужването, от летището настояват да бъде въведен единен стандарт на качество, с който всички оператори да се съобразяват. С инсталирането на новата система за багаж целта ще бъде времето от кацането на самолета до пристигането на багажа на конвейера да не надхвърля 20 минути дори и в пиково натоварване.

Чек-ин

Разширяването на терминал 2 няма да е физическо, а ще се случи чрез по-добро оползотворяване на вече налични площи. Целта на упражнението е да се ускорят всички пътнически процедури там, за да може да се поеме и трафикът от терминал 1. Промените ще засегнат и зоната за чек-ин, която сега разполага с 32 гишета. След преустройството те ще станат 50, като за да се съберат, ще бъдат пространствено реорганизирани. Ще има и голяма зона за самочекиране (т.нар. селф-чек-ин), което спестява време.

Проверки

На следващо място ще се премахне будката, на която сега служители на летището проверяват паспорт и бордна карта на пътниците, преди да ги допуснат до зоната за проверка на ръчния багаж. Там ще бъдат инсталирани 4 врати с автоматични четци, които ще се отварят след прочитане на QR кода от картата. За да се ускори последващата проверка за сигурност, е предвидено рентгеновите апарати да се преместят на изцяло ново място и да се удвоят – от 6 на 12. По тази причина ще се премести и паспортната проверка на Гранична полиция. За там не е предвидено увеличение на гишетата, тъй като и сега 12-те налични рядко се запълват с полицаи, а и автоматичните гишета поемат все повече трафик (виж карето).

Шопинг

Веднага след паспортната проверка пътниците ще преминават през шопинг център, който няма да може да бъде заобиколен. Целта е по вече утвърдения по световните летища модел 100% от пътниците да минават покрай 100% от предлаганите стоки, което се постига чрез зигзагообразна подредба на щандовете. Уникалното в обновения терминал 2 обаче ще бъде създаването на първата незаобиколима зона за храни и напитки – пътят до самолета задължително ще минава през ресторантите. В тази зона ще се отвори и достъп до голяма неизползвана сега тераса с изглед към перона и летищния парк, която се очаква да е раят за пътниците пушачи.

Гейтове

Увеличен ще е капацитетът и при самия бординг. Гейтовете ще се запазят 16 на брой, но ще бъдат организирани по-ефективно. Цялото настоящо приземно ниво на терминала ще бъде отделено за полети от и за страни извън Шенген за периода след евентуалното присъединяване на страната ни към зоната за пътуване без проверки. Ще бъдат закупени три нови ръкава, като така ще станат общо 10. Новите ще могат да обслужат и най-големите днешни самолети като „Ербъс А380“, „Боинг 747 и 777“.

Вътрешни

Изцяло пресъздадена ще бъде и зоната за вътрешни полети, чакалните, за които сега са забити в пространство без тоалетни и търговски обекти. Сега вече и пътниците за Варна и Бургас ще могат да пътуват модерно и комфортно, обещават от концесионера. Оттам съобщават също и че плановете за преместването на ВИП терминала от настоящото си място към терминал 2 са окончателно отменени. Причината е, че проучване сред ВИП ползвателите на съоръжението е показало, че те са масово против. Мотивите им били, че ВИП терминалът трябва да е максимално отдалечен от масовия пътник с цел повече дискретност за пътуващите знатни персони.

Плащаме в нета за по-бързо минаване

Бърза писта ще бъде въведена по целия път на пътника от пристигането си на терминала до самолета след обновяването на терминал 2, споделиха от концесионера на летището за „Телеграф“. Тя ще започва веднага след гишетата за чек-ин и селф чек-ин. Срещу заплащане от нея ще могат да се възползват всички онези, които искат да избегнат опашките в зоната за сигурност. Цената й още не е определена, но достъп ще може да бъде закупен през сайта и мобилното приложението на летището. Бързата писта на летището няма общо с т.нар. приоритетни режими на авиокомпаниите и няма да дава предимство за самото качване на борда, уточняват от летището.

Червен паспорт ни качва по-скоро на полета

Лесен трик за по-бързо минаване през летищните процедури и в двете посоки промотират от летище София. Оттам призовават пътниците активно да използват червените си паспорти и да ги вземат със себе си дори и когато пътуват от и за страни, в които български граждани се допускат и само с лична карта. Причината са новоинсталираните автоматични паспортни гишета, които от известно време насам вече работят нонстоп. Проверка на „Телеграф“ установи, че в пиков час преминаването през тези гишета с биометричен паспорт отнема до 20 секунди, докато опашката пред физическите гишета на Гранична полиция - от 3 до 5 минути. Използването на паспорт е особено препоръчително, ако се пътува до някое от големите летища в ЕС, където опашките за гранична проверка са пословични след пандемията.