Е ксперти подкрепят и у нас, по подобие на Франция и Германия, да се въведе свидетелство за управление на велосипед и тротинетка, а возилата да са на регистрационен режим и за тях да се плаща данък.
Подобни правила има във Франция, където децата още в училище стават правоспособни, а от 1 януари 2025 г. в Германия предстои да се въведе преминаване на курс, който ще струва 600 евро и заплащане на данък за е-колело в размер на 250 евро и 120 евро за обикновен велосипед.
Одобрение и необходимост да се въведат в България изразиха пред „Телеграф“ от Държавната агенция „Безопасност на движението по пътищата“ и пътният експерт и председател на Европейския център по транспортни политики Диана Русинова.
Ситуация
Пред „Телеграф“ и двете страни бяха категорични, че каращите колела, електрически велосипеди и тротинетки са участници в движението и следва не само да познават пътните знаци, но и да спазват правилата за движение. „Велосипедистите трябва да познават правилата за предимство, значението на пътните знаци, въведените ограничения или забрани, правилното движение по пътното платно и т.н.“, коментират от агенцията и добавят, позовавайки се на концепцията си за обучение по безопасност на движението по пътищата, че периодичността, честотата и продължителността на обучението следва да са подбрани така, че да се гарантират преподаване на учебния материал, време за проверка и постигане на устойчивост на наученото. Също така е необходимо освен теория да има и интерактивност, така че преподаваната информация да се преобразува в знания, а те от своя страна да послужат за развиване на умения и навици.
Експертът
Диана Русинова коментира, че плащането на данък колело ще позволи държавата да инвестира в изграждането на инфраструктура за колоездачите, а не да се взимат средства от други сфери като образование и здравеопазване, както е в момента. „Това е една от задължителните и необходими мерки, без която няма да минем и няма как да не я приветстваме“, коментира тя. По отношение на издаването на книжка или свидетелство за правоуправление също е необходима мярка. „Тя е наложена, но не за да бъде по-трудно за велосипедистите, а заради множеството катастрофи и непознаването на правилата за движение“, казва Русинова и добавя, че честите грешки, допускани от водачите на двуколесни, понякога завършват с фатален край. По думите й издаването на такъв документ е гаранция, че каращият колело или тротинетка познават правилата за движение и ще доведе до повишаване на пътната безопасност. Според пътния експерт обучението им може да бъде приравнено към категория B или B1, като самите знания да се получават в автошколите, а проверката им да се прави от регионалните дирекции на Изпълнителната агенция „Автомобилна администрация“, както е за мотопеди и автомобили. Русинова е категорична, че тротинетките и индивидуалните електрически превозни средства трябва да се приравнят към МПС. „Да не се допуска малки деца под 17 години да се движат по пътищата – велосипедни алеи и друга инфраструктура, пригодена за велосипедисти. Трябва да се въведат и правила за децата, които се движат в паркови площи, където имаме немалко инциденти“, коментира още тя. Русинова казва още, че колоездачите и водачите на тротинетки трябва да плащат застраховка на принципа на „Гражданската отговорност“, за да може да се изплащат обезщетения при възникване на инцидент или причинени щети. Пътният експерт подкрепя и въвеждането на регистрационен режим на този тип возила, независимо дали ще им се слагат регистрационни табели или ще бъдат идентифицирани по друг начин, защото е необходимо да се упражнява контрол и при нарушения да се налагат глоби.
Пострадали
Оттам посочват, че статистика за пътните инциденти с индивидуалните превозни средства се води от средата на 2022 г. „Тревожен е фактът, че колкото повече се увеличава броят им като участници в движението, толкова повече са и пострадалите при ПТП. През цялата 2023 г. при ПТП с участието на индивидуалните електрически превозни средства са загинали 2-ма и са ранени 124 души, докато за единадесет месеца от 2024 г. загиналите са 7, а ранените 304”, уточняват от ДА „Безопасност на движението“ и подчертават, че 30 от ранените през тази година са в качеството на пътници на тротинетка, което е абсолютно забранено. „Освен това през 2024 г. един загинал и 92-ма от ранените са деца до 17-годишна възраст“.
При велосипедистите статистическите данни за пострадали при ПТП, настъпили през първите единадесет месеца на 2024 г. спрямо същия период на 2023 г., са сходни. През 2024 г. са загинали 16 и са ранени 333-ма души, докато през 2023 г. загиналите са 15, а ранените 357. Тенденцията в по-дългосрочен план е обнадеждаваща. Ако се върнем пет години назад, например 2019 г., виждаме, че приблизително същия брой ранени велосипедисти – 365 души, но загиналите тогава са
Владимир Христовски