0

С редната оценка от матурите по български език и литература от 3.93 предизвика много коментари на какво се държи слабият резултат на зрелостниците. Според експертите една от причините е онлайн обучението по време на Covid пандемията, предаде БНТ.

В пловдивско училище обаче е отбелязан тъжен рекорд - всички, явили се на изпита абитуриенти, са получили двойки. Става въпрос за завършващите СУ "Братя Миладинови" в кв. "Кючук Париж" в града под тепетата, потвърди директорката на Регионалното управление по образование Антоанета Пакова.

Директорката на училището Гълъбина Матерова пък коментира, че учениците нямат голям интерес към българския език.

"18 ученици завършиха при нас през тази година. От тях 12 се явиха на матурите. Не знам защо останалите 6 не са държали изпита. Както казах по-рано, тези, на които този предмет е нужен, отиват преди това в други гимназии", добави Матерова. Тя защити преподавателите по български език в училището.

"В никакъв случай не търся причините у учителите. Те са много добри професионалисти и си вършат работата на ниво", каза още директорката.

4102 ученици от Пловдив се явиха на първата задължителна матура. Слабите оценки са общо 660, което е 16,09 % от всички изкарани оценки на зрелостниците.

Дълогодишни учители по български език и литература твърдят, че слабите резултати вече са тенденция, защото всеки следващ випуск прекарва все повече време в мрежата, все по-малко поглежда учебниците и все по-трудно борави с езика, защото трябва да се положат усилия.

От миналата година матурите по БЕЛ се правят по новия закон за училищното образование и по нови критерии. Според преподаватели те са по-трудни, за което говорят и общите резултати за страната - миналогодишните зрелостници имат средно 4.05, а сега резултатът пада под психологическата граница и е 3.93.

"Това са хора, които наистина прекарват живота си в мрежата, учат там, забавляват се там и резултатите не са изненада, поне за мен. Излизат от училище поколения, които не могат да работят с учебник, с помагала както беше някога, учебникът е абсолютно пренебрегнат в горния курс, той е едва ли не излишен", казва дългогодишният учител по български език в 119-о СУ Цеца Петрова пред БНТ.

Началникът на Регионалното управление по образованието в столицата Ваня Кастрева смята, че трябва да се направи дълбок анализ и търси причината за слабите резултати в онлайн обучението, през което премина випуска.

"Настоящите зрелостници както и настоящите седмокласници бяха от тези, които най-дълго се обучаваха в електронна среда. Преживяването на пандемията има своите последици. Това беше неглижирано време", каза Кастрева.