0

Д а има резервни дати за провеждането на националните външни оценявания – за това ще се бори новият министър на образованието и науката проф. Галин Цоков. Такива има за държавните зрелостни изпити – абитуриентите могат да се явят както през лятото, така и през есента. Но за НВО след четвърти, седми и десети клас няма.

“Когато се сформира ръководният екип в министерството, едно от нещата, които ще се дискутират, е промяна във формата и възможност за втори изпит за националните външни оценявания”, каза още Цоков. По думите му могат да се случат непредвидими ситуации – като наводнения, кризи и др. “Това е изпитът, който определя бъдещето на децата в образователната система”, аргументира се той. А от разговорите му с експертите в МОН е станало ясно, че те виждат възможност вторият изпит по-скоро да е на дата, близка до първата, а не както е при матурите – да има втора сесия през лятото, два-три месеца след първия изпит. Проф. Цоков припомни, че вече е имало такъв прецедент – при земетресението в Перник е била обявена втора дата за района на града.

За промяната настояват от години родители и ученици с мотива, че това е единственият толкова важен изпит, за който няма втори шанс за явяване, ако детето например се разболее. От МОН обаче отговорът винаги е бил отрицателен с аргумента, че на втория изпит няма как да се даде абсолютно еднакъв тест като на първия, който да е с еднаква трудност за учениците. Според образователното министерство втора дата за изпитите може да създаде и условия за злоупотреби с фалшиви медицински бележки за заболяване.

Професор Цоков счита, че и форматът на НВО у нас трябва да се промени и да не е толкова съсредоточен върху възпроизвеждането на знания.

“Една от възможностите за промяна е изпитите да са насочени към компетентностите, нещо подобно на задачите на PISA. По този начин ще повишим и резултатите на нашите ученици по PISA, и те ще бъдат по-готови за живота. Но засега това е само план и възможности”, коментира Цоков, призовавайки за още седмица време за формиране на екипа в МОН и подчертавайки, че подобна промяна ще е дълъг процес и ще се нуждае от сериозна организация.

За нуждата от промяна на изпитите се говори отдавна, но засега без резултат, колкото и от МОН да твърдят, че образованието има все по-голяма практическа насоченост.