0

Р аботната група, която трябваше да обсъжда в детайли промените в Изборния кодекс, приключи с публичните срещи с експерти. Тепърва сътрудниците на правната комисия ще изработят общ доклад на закона за второ четене. Именно на правна комисия ще се реши и кои от всички разнородни предложения ще отпаднат и кои все пак ще бъдат приети. Дебатите по поправките в ИК обаче показват няколко неща и по кои теми има съгласие между партиите в НС.

Народното събрание тепърва ще обсъжда на второ четене изборната технология.

 Народното събрание тепърва ще обсъжда на второ четене изборната технология.
Бойко Кичуков

Въвеждането на преброителни комисии като че ли не се харесва и по-скоро ще се върви към покупката на скенери, в които ще се пуска хартиената бюлетина. Самите устройства ще отчитат вота ни, дали е валиден или не, а в края на деня ще пускат разписка за броя на подадените бюлетини. Така ще се избегне и ръчното броене на бюлетините. Тази нова технология обаче няма да бъде въведена веднага. Първо ще се планират експериментални гласувания. 

Проблеми 

С промените на ИК обаче не се правят цялостни изменения и някои проблеми просто се отлагат за по-нататък. Такъв е казусът с т.нар. избирателен район „Чужбина“. В настоящите текстове на ИК той трябва да заработи пълноценно именно от 2025 г. Това обаче така и няма да се случи. В едно предложенията за измененията на ИК – това на ИТН, се планира район „Чужбина“ да се  отложи за 1 юни 2026 г. Тази идея обаче среща разбиране сред партиите в мнозинството, а и в част от опозицията. Поне в тази насока бяха и повечето изказвания на едно от последните заседания на работната група по ИК. Какви са пречките район „Чужбина“ да заработи ефективно? Първата, а и най-съществената, е, че няма методика, по която да се определи броят на мандатите за този район. Или по-просто казано – не е ясно по какви критерии колко точно депутати ще излъчва район „Чужбина“. 

Методиката, която се използва за определяне на мандатите по райони в страната, не е приложима, защото тя се базира на броя на населението от последното преброяване. НСИ обаче има  данни колко са българите на територията на страната, но не и за тези зад граница. Това по същество е и втората пречка пред образуването на такъв район. Дори и обаче да се определи колко са българите в чужбина, има и друга неяснота. По какъв критерий те ще се записват в избирателните списъци, което се явява и още една  пречка.

В  момента списъците в страната се съставят на база постоянния  ни адрес. Нашенците зад граница подават заявления за гласуване, за да бъдат включени към конкретна секция. Ако не го направят, не е фатално. Могат да упражнят вота си от всяка една секция, стига на място да попълнят декларация, че не са гласували на друго място.  В това отношение гражданите ни извън страната са облагодетелствани. Главна дирекция ГРАО към регионалното министерство също не може да помогне особено, за да  каже колко българи имат настоящ адрес в чужбина. Причината за това се крие във факта, че много нашенци не сменят настоящите си адреси, нито постоянните, след като се установят в друга държава. Така по документи те се водят в България. 

Идеи 

Именно затова експертите препоръчват просто на район „Чужбина“ да се дадат между 4 и 6 мандата. Именно 4 е  минимумът. Това, разбира се, поставя и друг въпрос – от кои други райони ще се отнемат тези 4-6 мандата. Най-застрашени са най-големите – тези в София, Бургас, Варна, Пловдив. Изборният експерт Михаил Константинов коментира на последната работна група, че българите в чужбина са около 1,9 млн. души, като тези от тях с изборни права са около 1,4 млн. човека. Ако за определяне на броя на мандатите за район „Чужбина“ се взима именно населението, то трябва да се отделят между 30-40 мандата от общо 240. Според Константинов въвеждането на такъв район няма да измени особено изборния резултат, но ще окаже влияние върху т.нар. евтини мандати. Т.е. депутати да влизат в НС само с 400-500 гласа. Константинов напомни, че има райони в страната, където за депутатско място са нужни поне 8000-9000 гласа.

Според проф. Емилия Друмева, бивш съветник на президента Румен Радев, въвеждането на район „Чужбина“ трябва да се отложи, защото времето сега е неуместно. „Неоправдано, неуместно и няма да произведе желан ефект“, аргументира се Друмева.

Шефката на ЦИК Камелия Нейкова на свой ред каза, че една от възможностите е  просто да се отредят минималният брой мандати за район „Чужбина“ – 4.  Тя добави, че ЦИК е искала данни за броя на българските граждани с настоящ адрес в чужбина, но дирекция ГРАО не може да го установи.

Адрес 

От външното министерство пък напомниха, че най-много българи са гласували в чужбина на вота 2 в 1 през ноември 2021 г. – над 230 000. И добавиха, че лицата с регистриран настоящ адрес в чужбина са 780 000. Политологът Стойчо Стойчев пък попита дали проблемът на българите зад граница не е липсата на преференциален вот за конкретен кандидат. В чужбина се гласува само за партия, но не могат да отбележат преференция за кандидат-депутат от дадената листа. Той напомни, че преди повече от 20 г. гласовете от чужбина са се разпределяли към конкретен район в страната. Така през 2005 г. половината от мандатите в район Добрич са избрани именно с гласове от Турция. Той даде и предложение от трите на-големи района в страната да се вземат по два мандата, за да се дадат за „Чужбина“. Според Михаил Константинов 2 или 3 мандата могат да се вземат от 23-ти МИР в София и по 1 от Бургас и Варна. И призова ГРАО да даде данните колко са българите с ЕГН, които по думите се  равняват на тези с постоянен адрес  у нас – около 8,2 млн. човека. 

При дебатите за пореден път стана ясно, че мнозинството предпочита хартиената бюлетина да остане като основен способ на гласуване. Зам.-шефът на ЦИК Росица Матева предложи да се мисли както хартията, така и машините и софтуерът да станат част обектите за критична информационна свързаност. Политологът Стойчо Стойчев на свой ред заяви, че може да се мисли машините да се съхраняват в обекти на армията.
И експерти, и политици обаче са съгласни, че има нужда за по-добро обучение на членовете на секциите. Към настоящите поправки в ИК има множество становища, които предлагат обучението на СИК да стане задължително, като членовете на секциите да получават сертификат или пък да полагат изпит, за да бъдат включени в състава на една такава изборна комисия.  Сред идеите е да се въведе образователен ценз, да има юристи или съдии в една СИК, които да се назначават за шефове и зам.-председатели, да се ограничи възможността на партиите да сменят в последния момент представителите си в СИК. Дали всичко това ще намери подкрепа, тепърва ще става ясно. 

,

 ,
Крум Стоев