С илистра, Ямбол и Видин са трите области в дъното на класацията по отношение на броя на иновативните училища. От крайния североизток в списъка за настоящата учебна година, публикуван от Министерството на образованието и науката (МОН), са включени само две образователни институции, в Ямбол те са четири, а във Видин - шест.
Въвеждане на нови учебни предмети и облачните технологии в час, оборудване на виртуални класни стаи, използване на електронно учебно съдържание и ресурси за оценяване, зaлагане на проектно базираното или интердисциплинарното обучение, прилагане на Монтесори метода или ученето чрез игрa са част от проектите, с които 521 училища от 28-те области в страната са част от мрежата на иновативните. През настоящата учебна година се регистрира спад от рекордите през 2022/23 и 2023/24, когато броят на иновативните школа в страната нарасна съответно до 542 и 548. Все пак оставаме на ниво, което е близо три пъти по-високо спрямо учебната 2017/2018 г., когато за първи път е признат такъв статут на 184 образователни институции.
Първенци
В София-град има 95 такива учебни заведения, а в София област допълнителни 20. На второто място е Пловдивска област с 48 - само с едно повече в сравнение с Бургаска. Подредбата в челото на тази символична класация продължава с областите Стара Загора (37), Варна (33), Плевен (25) и Велико Търново (22).
Министърът на образованието проф. Галин Цоков отчете в свое проучване, още преди да заеме поста, че училищата реализират над 30 нови учебни предмета. Сред тях са „Изкуствен интелект“, „Оператор на дрон“, „Интерактивно програмиране“, „Дигитално предприемачество“, „Дигитални природни науки“, „Културология“, „Екология“, „Училищна медиация“, „Комуникация и креативност“. Според него новосъздадените предмети са сред най-големите постижения на учителите.
Подкрепа
МОН осигурява условия и подкрепа чрез националната програма „Иновации в действие“. Според анализа, направен на база опита през последните седем учебни години, се налага необходимост от ефективно подпомагане за иновативните училища, които постигат подобряване на качеството на образованието. Програмата цели осигуряване на целенасочена подкрепа за творчески работещите училища и учители, които търсят и постигат промяна в начина на преподаване и усвояване на знанията и уменията при формиране на компетентности чрез създаване на творческа среда с фокус върху нови учебни планове и програми, проектно-базирано обучение, съвместно преподаване, интердисциплинарно преподаване, изграждане на професионални училищни общности. Програмата се реализира за държавни, общински и частни училища, включително българските държавни училища в чужбина.
Бюджет
Общият бюджет за настоящата учебна година е 4 335 000 лв. Те са разпределени по няколко модула – 1,8 млн. лева за нови учебни предмети, модули и интердисциплинарно учене, над 2 млн. лева за популяризиране и мултиплициране на добри иновации между училищата, 219 хиляди лева са за провеждане на форуми за иновации в образованието, а 180 хиляди за оборудване на училищни лаборатории за иновации. 60 000 лева са заделени и за „методическа подкрепа, мониторинг, анализ и популяризиране на добър иновативен опит“.
По отношение на новите предмети ограничението за финансиране на всеки отделен кандидат е до 18 000 лева. За да получат финансиране, училищата трябва да разработят и приложат ново, авторско учебно съдържание за иновативния нов учебен предмет, като разработят съответно учебен план и учебна програма, адаптирана към задължителната. Новите учебни предмети може да са интердисциплинарни, насочени към придобиване на конкретни практически умения или към личностното развитие на учениците. Те могат да се изучават и с до две седмици повече, което е нормативно регламентирано за иновативните училища.
Средствата за организиране и провеждане на регионален форум са в размер до 22 000 лв. за едно училище домакин и се предоставят еднократно до 15 декември 2024 г. Допустими са разходи за наем на зали и обезпечаване на форумите, в т.ч. хранене на участниците, за консумативи и материали, както и външни услуги, пряко свързани с изпълнение на дейностите. За организиране и провеждане на една тематична лаборатория се предоставят средства в размер до 30 000 лв., като финансирането се извършва еднократно.
Обединяваме усилия с румънците за модернизация
България и Румъния обединяват усилия в иновативен проект, насочен към модернизация на учебните програми в прогимназиален етап, съобщиха от МОН през миналата седмица. Проектът, подкрепен от Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР) и Европейската комисия, има за цел да създаде учебни програми, които да поставят по-голям акцент върху практическите умения и компетентностите на учениците. Това нововъведение се очаква да донесе значителни промени в образователните системи на двете държави, като създаде условия за обучение, адаптирано към нуждите на съвременния свят.
По време на официалното представяне на проекта министърът на образованието проф. Галин Цоков подчерта, че новите учебни програми ще дадат възможност за по-голяма интеграция на знанията, като освободят време за практическа работа в клас.
Румънският заместник-министър на образованието Богдан Кристеску приветства проекта, като заяви, че това партньорство е отлична възможност за обмен на добри практики и опит в реформите на образователните системи. Той подчерта, че качественото обучение на учителите, дигитализацията и подходящата инфраструктура са ключови фактори за успешна реформа в образованието.
Сред основните дейности по проекта е създаването на ресурси, които да подпомагат учителите в прилагането на новите подходи. В допълнение в училищата ще се изградят професионални общности, които да насърчават преподавателите да използват и обменят иновации в образованието. Ще бъдат организирани и срещи с учители, институции на централно и регионално ниво, синдикати и експерти, за да се обсъдят конкретни мерки за подобряване на съществуващите процедури и регулации, свързани с разработването и мониторинга на учебните програми.
ЩО Е ТО?
Иновативните училища са модел за изграждане на нова образователна парадигма, чрез която учениците ще подобрят образователните си резултати и ще повишат критичното мислене и творчество чрез нововъведени образователни процеси, методи на преподаване, училищно лидерство и учебни стратегии.
За да бъде определено като иновативно, училището трябва да докаже, че чрез въвеждане на иновативни елементи, чрез разработване по нов начин на учебното съдържание, учебните планове и програми повишава качеството на образованието, т.е. иновативните училища имат по-голяма свобода при прилагането на нови, съвременни, иновативни методи на преподаване на учебния материал.
Людмил Христов