0

Л уксозни пътнически вагони, снабдени с всякакви модерни устройства и екстри, ще пусне в производство вагонният завод в Дряново, съобщи неговият изп. директор и собственик Валери Димитров.

Производството е обвързано с поръчката, която заводът има с БДЖ. Тя е за композиция от общо 15 вагона: първа и втора класа, предназначени за инвалиди, както и вагон бюфет. Вагоните ще носят наименованието „Сокол” и за тяхна основа ще бъде използвано купето на по-старите български вагони „Б 84”, което ще бъде реновирано и модернизирано.

Според замисъла на изпълнителите отвътре купето на вагона трябва да прилича на купе на самолет. За изпълнение на вратите, спирачната система, „мяховете” са привлечени най-добрите световни компании в бранша. Спирачките са Knorr, модел 2021, последно поколение, вратите са електрически, на австрийската компания IFE, а климатичната система на General Electric. Талигата е изцяло модернизирана, със специално произведени за вагона амортисьори. Вътрешният интериор е съвместна разработка на български, немски и украински фирми. Тоалетните са екологично чисти, вакуумни. Вагонът има аудио и интернет, а също и монтирана камера, която заснема всичко, което се случва вътре в реално време. Така в случай на вандалски прояви или извършено престъпление във вагона видеозаписите ще могат да бъдат използвани като доказателство за разкриване на извършителите. Във вагона е помислено и за хората в неравностойно положение, за които са монтирани специални тоалетни и автоматични рампи. Част от пространството е отделено за обемни багажи, а в единия му край има и място за поставяне на велосипед. Цената на един вагон е 910 хил. евро.

Според директора Димитров обаче това е цената за БДЖ. Ако вагонът трябва да бъде продаван на други външни търговски партньори, то цената ще е минимум 1,35 млн. евро. Като по думите на специалистите от бранша дори и това е ниска цена, тъй като в най-големите световни компании цената на един вагон отпреди 2 години е била около 2,4 млн. евро.

Базовият вагон „Б 84”, чието купе се използва за изработката на новия тип вагони „Сокол”, е разработен в началото на 80-те години на миналия век в същия завод в Дряново, който тогава се е наричал „Андрей Жданов”. Тогава за нуждите на БДЖ са били произведени 307 от предвидените 316 вагона „Б 84”. Днес първият вагон прототип вече е готов, а всичките 15 вагона по договора, сключен с БДЖ, трябва да бъдат изработени и предадени през 2023 г. От базовия вагон след неговото основно почистване бяха оставени само рамата, стените и покривът. Металът е бластиран до блясък и покрит със специален германски грунд, който позволява заваряване. В момента работим по още три вагона”, споделят работниците. „Смятаме, че нашите вагони ще отговарят на съвременните изисквания. Купихме най-модерния скенер за 3D сканиране, модел 2020. Оборудвани са достатъчно работни станции на конструкторите. Изградена е обща система за работа с външните ни партньори. Уредите само за работата на конструкторите са на стойност над 1 млн. лв.”, съобщава Валери Димитров. Той обяснява и предимствата поръчката за новите вагони на БДЖ да бъде предоставена на българска фирма като тяхната. „Най-важното е, че тези пари ще останат в България. Данъците ние ще си платим тук, тези пари ще служат и за изхранване на семействата на 240 наши работници. Освен това ние осигуряваме работа и на десетки други български фирми подизпълнители”, обяснява изп. директор.

Собственикът на завода в Дряново споделя и още един проект, който ще бъде пуснат за реализация. Това е пътническата влакова композиция „Дрийм експрес”, която ще служи за извършване на сухопътни круизи из по-голямата част на Централна Европа. Влакът, с който ще се извършва това пътуване, ще бъде с пътнически вагони с ултрамодерно вътрешно обзавеждане и оборудване. Щорите на прозорците от вътрешната страна ще представляват телевизионни екрани, а санитарните възли ще бъдат с душ кабини. Това и останалите екстри в обзавеждането са заимствани от строителството на кемпери и яхти. „Идеята ни е чрез „Дрийм експрес” да се извършват не само пътувания, а и да покажем на пътниците различна европейска култура, без да се налага те да търчат по летища и да мъкнат багажи по самолети и друг вид транспорт”, споделя Валери Димитров.

Вагонният завод в Дряново има 102-годишна история и е единствен за производство на пътнически вагони в България. Отначало стартира като коларска работилница. През 30-те години част от дяловете на предприятието са изкупени от немци, които искат да се създаде завод за ремонт на немски вагони. Цар Борис III обаче не е съгласен с това и отстранява чуждите съсобственици, като освен това предприятието е национализирано. В най-добрите години в завода са работили около 1870 човека. По времето на соца се е наричал Вагонен завод „Жданов”. През 2001 г. предприятието е приватизирано с РМД. Постепенно то започва да потъва, а работниците в него да намаляват. „През 2017 г. ние го заварихме с 49 изпълнителни дела, а цялото имущество беше разпродадено. Наложи се да започнем почти от нулата, но се справихме. Заводът днес печели всички търгове за ремонт на вагоните на БДЖ и смятаме да продължаваме да успяваме в дейността си. Назначаването на млади хора, добри специалисти, с образование, знания и умения ни кара все повече да вярваме в силата и капацитета си да се справяме с поставените пред нас задачи и предизвикателства”, не крие задоволството си изп. директор и собственик на завода Валери Димитров.