Б рокери на недвижими имоти топят за неправилно паркиране в кварталите на по-големите градове, за да могат да продават паркоместа и гаражи в новопостроени сгради в тези райони. Това сигнализираха пред „Телеграф“ няколко санкционирани с фишове за по 100 лева. Според тях в опит да вземат поредна комисиона някои от посредниците при имотните сделки внасят писмени жалби пред общинските администрации, за да гарантират проверки.
„През десетина дни ни закачат на чистачките рекламни листовки, че се продават паркоместа в голяма кооперация, която построиха близо до нашия блок. Това странно съвпадна с акции на екипи на столичния Център за градска мобилност, които ни съставиха фишове“, коментира пред „Телеграф“ Георги Димитров от софийския ж.к. „Люлин“.
Доносници
„При едната от акциите не си бях вкъщи и заварих бележка, прикрепена на чистачката. По-късно разбрах, че става въпрос за фиш от 100 лева, защото колата ни бе на тротоара до блока. От години заедно с доста съседи паркираме там, защото няма достатъчно места за коли, както е на все повече места не само в София. Години наред хората в квартала проявяват разбиране, защото и самите те имат същите проблеми. Човекът от градска мобилност си призна, че за да ги изпратят на този адрес, има постъпил сигнал, при това той е писмен, защото отдавна нямат ресурс да откликват на такива, които са подадени по телефона. Втория път, когато дойдоха, съседи ме предупредиха и успях да си преместя колата“, разказва още Димитров.
Цени
Постоянният ръст в цените на имотите в последните години се отрази сериозно и на паркоместата и гаражите. Нещо повече, в момента те са доста по-доходоносни като инвестиция в сравнение с малките жилища. Не изискват особени инвестиции в поддръжката и се наемат с дългосрочни договори. В момента във въпросния регион, за който гражданите обвиняват брокери, че ги „уреждат“ с глоби, подземно паркомясто в по-нови кооперации върви в порядъка 14-20 хил. евро.
„Не съм сигурен дори доколко е законно да ги продават на хора, които не са собственици на жилища в съответните блокове. На самите собственици на апартаменти им се е видяло скъпо и предпочитат да си паркират колите, като намерят място около блока. Наскоро познат си купи гараж за 35 000 евро, но това е друго“, обяви още Георги Димитров пред „Телеграф“.
Контрол
В различни фейсбук групи вървят коментари и за завишени проверки около новооткрити платени охраняеми паркинги, като нарочени за техни инициатори са собственици и служители на тези паркинги, които целят да наберат повече клиенти.
Контрольор от столичния Център за градска мобилност уточни пред „Телеграф“, че те нямат представа кой, защо и как е подал сигнала. „Опитваме се да се реагираме на максимален брой сигнали, защото това ни е работата. Констатираме ли нарушение, налагаме санкции. Случвало се е собственици на автомобили да подхождат доста враждебно срещу нас, но в крайна сметка не сме ние тези, които могат да осигурят места за паркиране и не ние сме виновни за увеличения брой автомобили в града“, каза служителят, който пожела да остане анонимен.
„Център за градска мобилност“ ЕАД е един от оправомощените контролни органи по правомерността на паркирането на територията на Столичната община в съответствие с изискванията на Закона за движение по пътищата (ЗДвП). При установяване на паркирани автомобили в нарушение на ЗДвП длъжностните лица от службата за контрол прилагат предвидените в закона принудителни административни мерки – принудително преместване и санкции – глоба с фиш в присъствието на водача, глоба с фиш в отсъствието на водача или съставяне на акт за установяване на административно нарушение. Средствата от глобите за неправилно паркиране постъпват в бюджета на Столичната община.
Връчване
Фиш за неправилно паркиране в отсъствието на водача се издава на собственика на моторното превозно средство, като първият екземпляр от фиша му се изпраща, а вторият и третият екземпляр остават за съхранение в службата за контрол. Към моторното превозно средство се закрепва уведомление, в което се посочват мястото и времето на нарушението, моторното превозно средство, с което е извършено нарушението, нарушените разпоредби, размерът на глобата, срокът, сметката или мястото за доброволното й заплащане. Закрепването на уведомлението към моторното превозно средство се счита за връчване на фиша. Глобата по фиш, която не е платена доброволно в 7-дневен срок от датата на издаването му, се счита за влязло в сила наказателно постановление. Гражданите могат да проверят онлайн дали имат глоба за паркиране на страницата на Центъра за градска мобилност, като въведат регистрационния номер на автомобила и ЕГН на собственика на автомобила.
Зарибяват клиенти с измислени оферти
Владимир Симеонов
Малко са брокерите на недвижими имоти в Благоевградска област, които използват търговски трикове, за да зарибяват клиенти. Най-често опитът за „пързаляне“ е в качването на страниците им в социалните мрежи на много изгодни оферти. Целта е да се сложи една ниска цена, която на практика е непостижима и е откровена лъжа.
„Предимно става въпрос за вече продаден имот. Когато клиентът се поинтересува за „примамливата“ оферта, въпросният брокер го информира, че този имот вече е продаден, но пък за точно този клиент има друго невероятно предложение. Така се търси контакт очи в очи и опит да се подмами клиентът“, твърди пред „Телеграф“ Атанас Бутилов, който е брокер в Банско.
Той е категоричен, че не е чул негови колеги да набелязват потенциални клиенти, като подават сигнали до общината за неправилно паркирани коли, а после да им предлагат гаражи за покупка или под наем. „Това е възможно да става в големите градове, където наистина има огромен глад за паркоместа. Но по принцип си има засилен интерес към закупуването на гаражи, за да се стига до подобни номера“, смята Бутилов.
Ползваме опит от Скопие
Що се отнася до неправилно паркирани коли, то по-скоро живеещите на дадена улица в Благоевград и други градове подават сигнали до „Паркинги и гаражи“, тъй като не могат да паркират своите коли заради чуждите. Такава практика има и в Скопие, столицата на Северна Македония. Там в жилищните райони има поставени специални указателни табели, че може да паркират само тези, които са с адресна регистрация на съответната улица. Местните хора се обаждат на общинската служба, ако забележат, че даден водач е нарушил това изискване. Тогава идва паякът, който работи чак до 21,30 часа, и вдига колата, която е неправилно паркирана в дадена жилищна зона.
