А бсолютен мит е, че ромските гласове решават изхода от изборите. Това заяви Теодора Крумова от Центъра за междуетнически диалог и толерантност „Амалипе“.
„Няма как продаването на гласове да е специфика само на ромската общност“, заяви тя, определяйки като обществена тайна това, че всички партии са изкушени да купуват гласове в тези квартали.
„Получаваме такива сигнали. Радващо е, че голяма част от младежите, с които работим, те също са от тези квартали, а и родителите - се включват в кампании, които са в противодействие на такива практики“, обясни пред БНР Крумова.
0 хиляди роми са без лични карти. „Те не могат изобщо да гласуват, камо ли да продават гласа си“, подчерта активистката от „Амалипе“. „За да получат лична карта, трябва да имат постоянен адрес, а част от тях живеят в жилища, които са незаконни и нямат нотариален акт. Това е проблем, който е важен, защото засяга и ученици в 12-и клас, които не могат да се явят на държавни зрелостни изпити“, поясни Теодора Крумова.
Сигнали
С наближаването на изборите нараства и броят на сигналите за купуване и продаване на гласове, съобщават ежедневно от Министерството на вътрешните работи. До 10 юни в министерството функционира денонощно открита линия, на която всеки може да подава сигнали за нарушения или евентуални престъпления, свързани с изборния процес. От МВР отчитат, че един глас се търгува между 50 и 100 лева, а най-много сигнали за купен вот има във Варна, Бургас и София.
„В подхода при опитите за купуване на гласове няма нищо ново“, коментира министърът на вътрешните работи Калин Стоянов, уточнявайки, че става въпрос най-вече за опрощаване на дългове, вересии или някаква друга финансова облага.
„Ромите винаги са били най-добрата и най-удобна изкупителна жертва преди изборите“, коментира активистката от „Амалипе“. Тя поясни, че „след поредицата от масирани и показни акции в ромските квартали винаги се завихря някакъв скандал на ромска тема, защото е удобна да се хвърли в публичното пространство и общественото мнение да се отклони в някаква посока, която явно е удобна“.
Тактика
Крумова призна: „Хората, които са по-малко образовани и по-малко грамотни, много често са използвани. Затова е необходимо да се правят постоянни действия за повишаване на образователното ниво и повишаване на гражданската активност на хората, включително и на тези от кварталите и махалите. Защото това ще спре подобни порочни практики“.
Според нея подобни негативни практики ще се преустановят, когато хората тръгнат масово да гласуват. Затова „Амалипе“ провежда кампания за повишаване на избирателната активност, наречена „Глас за вас, не го продавай!“.
Над 1500 души са се включили в нея. „Радващо е, че най-активни са младежите, които за първи път ще гласуват“, каза Крумова.
Кристи Петрова