0

- Г-жо Сачева, какъв знак беше отхвърлянето на номинацията на г-н Каримански за шеф на БНБ?

- Изборът на шеф на БНБ прекалено много се политизира, на моменти дори се криминализира. Имам предвид есемесите, за които стана ясно, че е получил един от кандидатите. Така че този избор отдавна излезе извън добрия тон и нормалната етика, която коалиционните партньори си дължат един на друг. Ние нямаше как да заемем друга позиция, освен да се въздържим. В крайна сметка това е решение, което трябва да вземе управляващата коалиция. Когато ние трябваше да го правим, предложихме кандидат с безукорна репутация, отдалечен от политическия живот на страната, добър професионалист с международно признание, какъвто е Димитър Радев. Затова и той вдигна много висока летвата. За нас беше невъзможно да имаме друг стил на поведение по време на гласуването.

- Как тогава си обяснявате, че едва ли не г-н Каримански ще бъде избран с гласовете на опозицията?

- Продължава сатанизирането на опозицията от страна на управляващата коалиция и по-конкретно от „Продължаваме промяната“. Явно заради липсата на политически опит все още не могат да разберат, че всички партии, представени в парламента, са излъчени от народа. Зад тях стоят реални гласоподаватели и ГЕРБ има над 600 000 души. Това не може да бъде пренебрегвано, не може да говорят неуважително за нас. Но тяхното поведение дори не ме учудва. Самите те определиха мандата си като „100 дни-100 лъжи“.

- На фона на доста търкания между коалиционните партньори смятате ли, че е време да се повдигне въпросът за предсрочни избори? И в ГЕРБ готови ли сте за такива?

- Имаме взето решение на конгреса, че трябва да вървим към предсрочни избори и към оставка на правителството, защото според нас то не е полезно за страната. По-скоро се занимава с грубо преразпределяне на власт с цел лично облагодетелстване. Затова работим в посока за предсрочни парламентарни избори. А що се отнася до отношенията в коалицията, не бих искала да ги коментирам, защото са очевидни за цялото общество. Партиите в нея не могат да стигнат до компромис нито за постове, нито за управленски решения, от които зависят животът и здравето на българските граждани. Пример е решението за АПИ за ремонта на пътищата.

- Как ще коментирате думите на Христо Иванов отпреди няколко дни, че едни избори сега биха били спечелени от Путин и изрази надежда, че след Великден депутатите ще се успокоят, за да работят заедно?

- Трябва да си дадем сметка, че сме изправени пред труден избор - дали да има предсрочен вот и да се даде шанс за едно по-разумно и професионално управление на България, или да си затваряме очите. Защото в крайна сметка тази коалиция се събра абсолютно безпринципно - без обща идеология, общи ценности и без дори да има обща управленска програма. В момента това управление не произвежда решения за страната. Няма решение за Украйна, за Северна Македония, за тока, за цените, пенсиите... Във всеки сектор е пълен провал.

- Не се ли опасявате обаче, че хората са прекалено уморени да ходят отново до секциите?

- Затова казах, че сме изправени пред труден избор - между това дали хората да продължат да са заложници на едно непрофесионално управление, или да се даде шанс за по-добро. Предполагам, че хората са изморени. Това се видя миналата година, когато имаше няколко поредни кампании и ниска избирателна активност. Но се дължеше и на машинното гласуване. Сигурно нов вот плаши много хора, но смятаме, че е по-честно да се опитаме да сформираме ново управление, отколкото да се правим, че настоящото носи полза.

- Споменахте машинния вот, че също е оказал влияние за ниската активност. Как си обяснявате предложението на БСП за връщане на хартиената бюлетина? Уплашиха ли се от срива си?

- БСП са политическа партия с история. Вероятно те самите усещат, че скоро ще има предсрочни избори. А като политическа формация ние също винаги сме защитавали тезата хората да имат право на избор и да могат да гласуват както с машина, така и на хартия. В този смисъл смятаме, че предложението си струва да бъде обмислено.

- Социалният министър изтъкна, че се подготвят няколко варианта за инфлационна индексация на пенсиите от 1 юли. Кой подход ще е най-правилен според вас като бивш социален министър и могат ли да бъдат компенсирани хората след отпадането на ковид добавката?

- Министърът на финансите дължи на хората честни отговори колко пари има в държавната хазна, къде отиват милиардите, които бяха изхарчени през декември и бяха взети като заеми в няколко поредни седмици. Трябва да обясни дали ще има пари за тези щедри обещания, които дават. Пенсионерите отново са заложници на политически обещания. Беше казано, че няма да има пенсия, по-ниска от линията на бедност. Практически няма как да бъде така, най-малкото защото имаме инвалидни пенсии, които няма как да скочат толкова много. Да не говорим, че линията на бедност не е константна и вероятно до края на годината ще е още по-висока. Много е важно да се види какъв механизъм ще бъде предложен, защото не бива да се губи връзката принос-полза. Като човек, който е работил в тази система, смятам, че трябва да се търси комбинация между плавно повишаване на индивидуалния коефициент за трудов стаж и промяна във формулата на швейцарското правило, която отразява адекватно инфлацията. Но социалният министър, който е представител на БСП, настоява за преизчисляването на пенсиите с осигурителен доход, което не само е много скъпо, но и няма да донесе необходимата справедливост. Напротив, ще доведе до още по-големи дисбаланси в системата, защото ще бъде даден превес на хора, които нямат достатъчно принос, за да получат такова обезщетение.

- Трябва ли ковид добавката да продължи под друг вариант и след юни?

- При положение че извънредната епидемична обстановка беше прекратена, това поставя въпроса на какво основание тези добавки продължават да се изплащат до юни.

- Може ли да се овладее инфлацията с въвеждането на таван на цените, както предложиха от БСП?

- Не може да има такива непазарни методи, с които да се регулира пазарът. Не е това начинът, по който да се овладее инфлацията. Има други механизми. Ние много пъти предлагахме по-адекватни енергийни помощи за бизнеса. В момента, в който се даде помощ за бизнеса, той няма да има нужда допълнително да вдига цените и да се повишава инфлацията. Вместо да се дава помощ в сферата на електроенергията, предлагат мярката „60/40“, която на всичкото отгоре е в модифициран вариант. Ако едно предприятие няма пари, с които да си плати тока, то автоматично преминава към освобождаване на хора. Иначе няма как да съкращава разходи. В този смисъл мярката „60/40“ в момента е крайно опорочена, защото не може да отговори на нуждите на пазара. От друга страна, в бюджета на социалното министерство има едни 100 млн. лева, които бяха отделени за мярката „75/0“, която може да се ползва само ако се затваря бизнес. Ние обаче отменихме извънредната епидемична обстановка и тези пари трябва да бъдат преформатирани в реална помощ за бизнеса - или за ликвидност, или за наемане на персонал. Сега те стоят и не се ползват.

- Наскоро се оказа, че около 900 000 българи не работят. Как могат да се включат тези хора на пазара на труда?

- Ние предложихме законопроект, който беше приет на първо четене в социалната комисия, и то с гласове и на управляващата коалиция. Той е свързан със създаването на регистър на хората, които нито учат, нито работят. Агенцията по заетостта ще може да работи по-активно с тях и да им предлага курсове и обучения. Така ще имат повече възможности за работа. Но в законопроекта сме предложили и възможности за валидиране на съществуващи умения. Много от хората са част от сивия сектор. Някои гледат болни хора, така че можем да направим легални тези умения за трудовия пазар. Така че ние сме предложили конкретни решения.

- Ще се вдигне ли безработицата според вас, ако цените не се овладеят?

- Ако няма промяна и подкрепа за бизнеса, по всяка вероятност ще се вдигне през второто полугодие.

- Имахте доста критики към плана за възстановяване. Кое ви притесни относно финансирането?

- Първо, че закъсняхме и изгубихме възможността да получим аванс. Това означава, че ако искаме този доклад да започне да се изпълнява, трябва да извадим пари от държавния бюджет. За да може обаче тези пари да бъдат признати и изплатени от Европейската комисия, трябва да са изразходвани по законосъобразен начин. Ако си спомняте, във връзка с онзи прословут завод за батерии Асен Василев заяви, че възнамерява те да бъдат доставени от български производител. Това противоречи на правилата на европейското законодателство. Той отвърна, че е готов да плати финансовата корекция, която е в рамките на 250 млн. лв. Тоест имаме силни съмнения, че може да бъдат проведени незаконосъобразни обществени поръчки.

- Вие изразихте становището си по въпроса за подкрепата към Украйна. Как си обяснявате, че няма решение все още по тази важна тема?

- Ние изразихме мнението си, внесохме решение и призовахме партиите в НС да преосмислят позициите си и България да предостави военна и техническа помощ за Украйна. На практика сме една от малкото страни в НАТО, които не оказват такава. Има с какво да помогнем на Украйна и да направим ясен геополитически избор.

- Не мога да не засегна и темата за решението на съда, че арестът на лидера ви Бойко Борисов е незаконен. Решения на съда не се коментират, но все пак какъв знак е това е за вас? От „Продължаваме промяната“ заявиха, че все пак не уточнявате, че решението може да бъде обжалвано.

- Това е опит да избягат от истината. Както казахте, решения на съда не се коментират, но се изкушавам да коментирам мотивите, които са много притеснителни. Съдиите са изтъкнали, че основанията, въз основа на които е извършен арестът, са некомпетентни и незаконосъобразни. За нас няма съмнение, че това беше политическа поръчка, инициирана от министър-председателя, който всъщност оказа безпрецедентен натиск върху структурите на МВР. Стана ясно, че думи като върховенство на закона са кухи мантри.

ТОВА Е ТЯ: 

  • Родена е на 2 ноември 1973 г. в София
  • Магистър по връзки с обществеността от СУ “Св. Кл. Охридски” и по здравен мениджмънт. Бакалавър по социална педагогика
  • От 1999 до 2001 г. е началник на кабинета на министъра на здравеопазването, като отговаря за връзките с Международния валутен фонд, Световната банка и Европейската комисия
  • От 2016 до април 2017 г. е зам.-министър на труда и социалната политика във втория кабинет на Бойко Борисов
  • От 2017 до 2019 г. е зам.-министър на образованието и науката
  • Министър на труда и социалната политика в кабинета “Борисов” 3
  • Депутат в 45-ото, 46-ото и 47-ото народно събрание