- Г-н Божанов, изложете накратко за какво ще се борите като първи министър на електронното управление в историята на страната ни?
- Визията ми е залегнала както в предизборната програма на „Демократична България“, от която съм излъчен, така и в коалиционно споразумение. Тя е да поставим гражданите и бизнеса в центъра на административното обслужване. Това може би ви звучи познато, но до момента не се е случило. На практика администрацията все още занимава гражданите и бизнеса със себе си и своите проблеми. Искаме администрацията да стане ефективна и гражданите и бизнесът да спрат да бъдат нейни куриери - да разнасят едно удостоверение от една администрация в друга, от едно гише на същата администрация до друго нейно гише, от банката до териториална администрация на друго населено място и т.н., и т.н. Всички тези неща знаем как да отпаднат и те трябва да отпаднат.
- Имате ли нужда от някакъв преходен период, за да организирате новото министерство, или сте готов да стартирате реформите веднага?
- В сърцето на новото министерство ще бъде настоящата Държавна агенция „Елекронно управление“. Аз като ресорен министър ще разчитам на нея като своята бъдеща администрация. Към нас ще се прехвърли и Дирекция „Информационни технологии“ от министерството на транспорта. „Информационно обслужване“ АД ще бъде „под“ министъра на електронното управление. Смятам, че тази конструкция е подходяща, адекватна, гъвкава, така че да можем максимално бързо да постигнем резултати. Смятаме, че за два месеца ново министерство може да бъде създадено.
- Какви са основните моменти в реформите, които планирате?
- На първо място е електронната идентификация - да направим удобно, лесно, безплатно средство за гражданите и бизнеса да могат да ползват електронни услуги. Всичко това звучи логично и стандартно, но досега не се е случило. Дори настоящите електронни подписи по никакъв начин не са удобни и това е сериозна пречка гражданите да използват електронни услуги. Да, има ги, но дори за технически грамотни хора те създават непрекъснати проблеми.
Следващата тема – оперативната съвместимост, т.е. как отделните системи си говорят една с друга и се разбират. Няма смисъл в едно министерство да направим една система, в друго министерство да направим друга система и които не могат да си говорят помежду си. След това - отворените данни и прозрачността. Всички регистри по подразбиране трябва да бъдат публични, данните им трябва да бъдат достъпни за всички. Ето например планираме да отворим регистър СЕБРА, за да могат всички да виждат не само колко пари на ден харчи държавата, а включително и кой ги е получил. Разбира се, обществени поръчки, търговския регистър, имотния регистър - тези ключови регистри, чиито данни всъщност ни принадлежат като граждани, в ролята си на министър ще направя всичко възможно те да бъдат отворени и машинно четими.
И не на последно място - дигиталните умения на гражданите. Защото, освен да създаваме електронни услуги, трябва да способстваме и да се увеличи търсенето за тях, което в момента е сравнително ниско по ред причини.
- Какви ще са първите мерки, които ще вземете?
- Първото нещо е електронната идентификация. Не можем директно да пристъпим към електронните лични карти с чип, защото те към момента са стигнали до Съда на ЕС в Люксембург и се чака решение. Това, което можем да направим, обаче е да изградим пилотна система за електронна идентификация чрез мобилен телефон. Това може да се случи до няколко месеца. Идеята е информацията, която ще стои в чипа на бъдещата електронна лична карта, съвсем скоро да се качи в един специален отсек на телефона, който е достатъчно сигурен, така че да пази нашата идентичност. И всъщност, вместо да взимаме картата и да я слагаме на телефона, за да бъде прочетена, ще използваме директно приложение в телефона. Искате да влезете в някоя система и тя ви казва „Моля, идентифицирайте се“. Тогава отваряте приложението и чрез ПИН или пръстов отпечатък ще докажете, че сте вие.
- Други приоритетни мерки са отпадане на най-често използваните удостоверения. Има удостоверения, които една администрацията изисква от гражданина, вместо да ги събере от друга администрация. Те не трябват на гражданина, а на администрацията. Аз знам дали съм женен или не съм женен, няма нужда държавата да го удостоверява пред мен. Идеята е това да става между администрациите, а гражданинът да не бъде занимаван. Ще почнем от най-използваните удостоверения, например за липса на задължения, за семейно положение. Някои от тези удостоверения ще бъде по-сложно да бъдат премахнати, други по-лесно, но това е посоката категорично.
- Печатите от кои са?
- Те са сред нещата, които категорично трябва да отпаднат, тъй като нямат място в ХХІ век, заедно със стикери, всякакви други хартийки, талони, картони и т.н. Те са имали своето приложение, когато е нямало централизирани информационни системи и интернет, но сега вече има. Никой вече няма да има право да изисква печати, сини талони, стикери и т.н. В момента по регистрационни данни на автомобила и по ЕГН всички данни от стикерите могат да бъдат извадени автоматично. Тези системи вече съществуват. Пътните полицаи имат достъп до всичките тези данни, които сега се лепят на стикери.
- Ще оптимизираме и много процедури, които днес тормозят гражданите и бизнеса. Типични процедури, свързани с КАТ, с регистрацията на автомобила... Няма да има нужда половин ден или цял ден, за да си регистрираме автомобила. Всичко предварително може да се прави онлайн, след това можем да си запазим час, отиваме на канал и след това вече имаме регистриран автомобил.
- Всичко ли ще се случи толкова лесно и бързо?
- Не. Има и средносрочни мерки, по които ще трябва повече време за консултация със заинтересовани страни, за законодателни изменения, както и за изграждане в някои случаи на изцяло нови системи. Например по-дългосрочната мярка за премахване на до 80% от административната тежест чрез електронизиране на всички тези удостоверителни услуги. Тоест ще намалим личната среща между граждани, бизнес и администрация в някакъв обозрим хоризонт. Пример за такъв тип дейност е издаването на строителни разрешения, което може да се случва изцяло електронно. А неслучването му електронно генерира корупция, генерира рискове и генерира време. Друг такъв момент е електронната трудова книжка. И тя ще се случи, но за това имаме да изменим закони и да прехвърлим данни от трудовата книжка в централизирани регистри, каквито тепърва трябва да създадем.
Друг такъв момент е доизграждане на националната здравно-информационна система. Тя започна ударно, на пожар с пандемията, след като не се беше случила десетилетия може би. И имаме ангажимент да я довършим и тя да бъде единственият начин за издаване на рецепти, направления, единният здравен запис да стане наистина единен здравен запис, така че в момента, в който си влезем в здравното досие, да имаме пълната картина. В момента, в който отидем при някой лекар, той да има достъп до нашата история на заболяването, така че да не се налага да му се носят епикризи, рентгенови снимки и всякакви други хартии.
- Вие ще сте първият ни хоризонтален министър – т.е. реформите ви касаят не вашето, а другите министерства. Как ще се разбирате с колегите си? Ето например отпадането на стикери и талони може да ви сблъска с МВР.
- С министър Рашков говорихме и имат пълната готовност от тяхна страна да въведем необходимите реформи в административното обслужване.
- Ще се увеличи ли държавната администрация заради създаването на министерството?
- Не, настоящият щат на Държавна агенция „Електронно управление“ и Дирекция „Информационни технологии“ от министерството на транспорта е достатъчно голям. Всъщност всички „нови“ министерства, които опозицията твърди, че създава новото правителство, са със съществуващ щат на държавни агенции. Ние не добавяме нови щатни бройки, не разширяваме, не раздуваме администрацията.
- Из обществения оборот циркулира едно число от 2 млрд. лв., изхарчени досега за създаването на електронно управление. Вярно ли е то и колко още ще се похарчат, за да се стигне до осъществяване на заложените от вас реформи?
- Тази цифра наистина обикаляше пространството. Тя е толкова вярна, колкото и грешна, тъй като е много важно какво мери. Мери ли компютрите, мери ли обученията, мери ли информационните системи, мери ли харчовете на общините и т.н. Дали са два, или пет - няма значение, но парите са много на фона на незадоволителния резултат. Що се отнася до бъдещите харчове, вчера на шега с колеги си казахме, че колкото по-малко пари се вкарват в електронното управление, толкова по-добре ще работи то. Имаме намерение да не харчим много пари, за да постигнем реалните резултати, за които вече е време.
Това е той:
- Завършил “Голдсмитс колидж”, част от Лондонския университет
- ИТ експерт и предприемач, oсновател на компания за информационна сигурност
- Със значителен опит в изграждането на електронното управление, за което като експерт е участвал в подготовката на редица законови изменения и стратегически документи
Член на Изпълнителния съвет на политическа партия “Да, България!”
* Използвани са въпроси и на други медии
Деян Дянков