0

- Г-н Спасов, готови ли са плажните ивици за сезона?

Може да се каже, че сме почти на финала. В момента ги подготвяме според заложените санитарно-хигиенни изисквания. Работим на пълни обороти по почистването на пясъка, заравняване, обезпаразитяване, предстои да извършим и финото почистване. Планирали сме от средата на месеца да започнем и поставянето на чадъри и шезлонги. По наши разчети най-късно до 25 май всички дейности по подготовката трябва да са приключили и на 1 юни да открием официално туристическия сезон. В началото на следващия месец пускаме и атракционите - джетове, парашути, банани. 

- Ще има ли редукция на броя на спасителите или други промени?

- Категорично не. Въпреки кризата с всички сили и средства ще осигурим услуги от най-високо качество на плажа. Ще има по двама спасители на всеки пост, както е заложено по план, също и реанимационни екипи с линейки на всяка плажна ивица. 

- Какъв туристически сезон очаквате? 

- Надяваме се на един нормален сезон. Последните две години бяха много тежки за бранша, успяхме да оцелеем и издържахме рестрикциите, свързани с безпрецедентна глобална пандемия. След двата поредни трудни сезона се надяваме това лято вече всичко да се нормализира и да влезе в границите и вида, които познаваме отпреди пандемията. Надяваме се още през следващия месец да дойдат туристи и сезонът да започне в началото или средата на юни, както е нормално. Знаете, че през последните две години до средата на юли нямаше никакви туристи, на практика сезонът едва започваше, когато трябваше да е неговият пик. Ако имаме един по-дълъг сезон от юни до началото на септември,  очакваме, че ще успеем да компенсираме загубите от растящата инфлация и от ковид пандемията. 

- Последните две години наистина преминаха под ограничения, но в същото време българските туристи напълниха морските ни курорти и плажовете. Това не увеличи ли приходите ви?

-  Строго погледнато в цифри, броят на българските туристи се увеличи много. Вдигна се процентно посещаемостта на нашите плажове заради ограниченията за пътуване в чужбина. Но да не забравяме, че почти всички концесионери намалиха цените на чадърите и шезлонгите, съответно и приходите намаляха. Като изключим големите плажове, където има повече чужденци, за малките плажни ивици схемата се оказа неработеща. Приходите паднаха наполовина, а разходите за горива, заплати и други нараснаха. Ако схемата с намалените цени на чадъри и шезлонги беше работеща, нали не мислете, че някой ще се откаже от нея. Истината е, че през последните две години буквално се борехме да оцелеем - да си платим концесионните такси, заплатите, разходите по поддръжката на плажовете.   

- Очаквате ли проблеми и неприятни изненади на прага на сезона?

- Основният проблем, който се задава сега - за съжаление е отново глобален, е свързан с икономическата и финансовата криза. Буди тревога драстичното поскъпване на всички основни суровини, които формират разходите не само на концесионерите, но и на всички колеги от туристическия бизнес. Инфлацията се усеща сериозно, всичко поскъпва - горива, електроенергия, вдигнаха се разходите за заплати и осигуровки. В същото време в новите концесионни договори, които сме подписали, имаме фиксирани цени на чадър и шезлонг. Ние нямаме право да променяме тези цени до края на концесионния договор, а инфлацията застрашително набира скорост и буквално изяжда приходите. 

- Как ще повлияе това върху вашия бизнес?

- Със сигурност ще повлияе негативно, но какъв ще е крайният резултат, ще стане ясно около средата на сезона.  Много от колегите сме разтревожени от новите обстоятелства и си даваме сметка, че трудно ще задържим предлаганото обслужване на плажа и високото качество на услугите на досегашните високи нива, които сме успели да постигнем като стандарт.  Наистина ще ни бъде много трудно, защото всяка година концесионните такси се актуализират и нарастват, тъй като към тях се добавя като парична стойност инфлационният индекс. Ситуацията не изглежда добре, но нека да не бъдем черногледи и да подходим с повече оптимизъм преди старта на туристическия сезон.  Както казах, полагаме огромни усилия, за да поддържаме високо ниво на услугата. Изпълняваме стриктно всичко заложено в концесионните договори, даже и повече. Знаете, че от много години плажовете  в Слънчев бряг и южната ивица в Несебър са с денонощна жива охрана, а в Созопол плажът се охранява нощем. Инвестирали сме и в осветление, което привлича туристи за романтични разходки по пясъка и нощем.  

- Наистина ли емблематичният за Слънчев бряг бар "Какао бийч" е разрушен?

-Да, "Какао бийч" вече не съществува.  Това може да изглежда озадачаващо, защото през годините заведението наистина се превърна в хит край морето, но си има логично обяснение. Младите хора го харесваха и идваха заради диджей партитата. Но знаете, че заради рестрикциите, налагани заради шума и музиката през нощта, чисто икономически заведението стана нерентабилно. Затова и новият концесионер на Южния плаж в Слънчев бряг предприе стъпки за промяна на концепцията. На мястото на "Какао бийч" ще има ново заведение, което ще е ориентирано изцяло към дневна схема на работата. Ще се предлага гурме, тематични партита и жива музика с гост-изпълнители.  Ще се предложи един нов продукт, който ще се хареса на туристите от всички възрастови групи. Ще има и нови атракции за туристите, които ще направят почивката им на Южното Черноморие наистина интересна и незабравима.

- Какви ще бъдат новите атракции?

- На няколко плажа, сред които плаж Каваци и Слънчев бряг-Юг, туристите ще могат да стигнат до плажните заведения по море с лодка или яхта, без значение дали е наета или тяхна собствена. Те ще акостират на около 300 метра от брега, на котва,  а от заведението изпращат малка лодка, за да вземе туристите и да ги транспортира до най-близкия воден коридор на брега. Така туристите, които са решили да плават в морето, ще имат възможност да слязат на брега, да посетят заведение за обяд и отново да продължат разходката си.   

- С какви цени ще отворят крайморските заведения?

- Все още е рано за прогнози, защото ситуацията на пазара се променя динамично. От друга страна, как ще се калкулират цените, е решение, което всеки ресторантьор взема индивидуално.  Но моето лично мнение е, че цените ще бъдат съобразени с пазарните условия. На фона на растящата инфлация и поскъпването на всичко, вероятно ще има корекция нагоре. Но това са предположения, наистина не мога да назова никакви конкретни цифри. 

- През изминалите сезони на плажа е имало много куриозни случки и жалби от капризни туристи, които се оплакват, че шезлонгът им е нисък, а чадърът прави малко сянка. Имаше и жалба от летовник, че слънцето му пече много силно, а от друг, че морето е далече от плажа, продължава ли тази тенденция?

- Напоследък като че ли не толкова. Но ако говорим за куриози, свързани с туристи, в разгара на сезона миналото лято имахме инфарктна ситуация с крокодил в морето. Давам си сметка, че тази история ще прозвучи като анекдот, но си е съвсем истинска. Случи се на Южния плаж в Слънчев бряг до водната пързалка, в най-южната част на ивицата. Виждам как изплашени туристи панически напускат водата, бягат и крещят, че в морето има крокодил. Настава някаква олелия, някой звъни и вика полиция, през това време други туристи, като чули за крокодила, хукват към морето да видят, връщат се и викат - наистина има крокодил. Пристигнаха всякакви контролни органи, проверяват на място и казват - да, има крокодил. Ние с колегите просто бяхме в шок и истерия. Не проумяваме откъде ще се вземе този крокодил в Черно море. Взехме мерки да не допускаме хора на това място. От една страна, сме отговорни за безопасността на плажуващите, от друга, си мислим - пореден удар върху туристическия сезон. Не ни стига кризата с ковид, ами сега, като се разчуе, че в морето на Слънчев бряг има и крокодил, направо сезонът приключва. Близо час и повече бяхме изправени на нокти, докато течеше тази драма с крокодила. Накрая се оказа, че всъщност няма крокодил, а теченията са довлекли в плитчините стара рибарска лодка, обърната с дъното нагоре. На повърхността стърчеше само част от дъното, което беше зеленясало и обрасло с водорасли и наистина приличаше много на крокодилски гръб.  Наши служители изтеглиха лодката, показахме я на изплашените туристи, за да се успокоят, че в морето няма никакъв  крокодил. За щастие всичко завърши добре. 

Това е той:

Кирил Спасов е бивш състезател по ски алпийски дисциплини, неколкократен републикански шампион

Повече от 20 години работи в сферата на туризма, а през последните 11 години се занимава изцяло с плажен бизнес

Бил е концесионер на Южния плаж в Слънчев бряг, в момента заема там мениджърска позиция

Компанията му държи концесиите на Южния плаж в Несебър и на Централната ивица в Созопол

На 42 години, семеен, има двама синове