О питните пътешественици знаят добре, че успешното пътуване е 99% организация и 1% късмет. Загубен, закъснял или повреден багаж след дълъг и изтощителен полет не е сред възможностите, заради които бихте очаквали ваканцията си с нетърпение. Ако все пак обаче ви се случи нещо подобно, не изпадайте в паника, но и не отлагайте за след почивката тези 4 стъпки, които могат да ви помогнат, съветват от Европейския потребителски център.
Какво да направите още на летището?
Ако куфарът ви го няма или забележите, че е повреден, е необходимо е да попълните специален протокол, където да опишете конкретния проблем. Ще трябва да можете да докажете какво точно сте опаковали и каква е цената му, ако багажът ви липсва. Практиката сочи, че рядко се пазят касови бележки за принадлежности, закупени преди години, но ако се налага да пренесете вещ със сантиментална стойност за вас, е разумно да разполагате с доказателства за стойността й или да я опаковате в ръчния си багаж. Освен това, може да се подсигурите и като подготвите списък с вещите, които опаковате за път.
Липсват вещи от първа необходимост
С това неудобство се среща потребител, който пътува за ски ваканция в Швейцария, но багажът й липсва. Оказва се, че куфарът не е изгубен, но от авиокомпанията й го доставят към края на престоя. Междувременно тя е попълнила формуляр за изгубен багаж. Информират я, че куфарът няма да бъде върнат веднага и я съветват да се снабди за сметка на търговеца с вещи от първа необходимост дотогава. В неприятна ситуация като тази пътниците трябва да знаят, че това решение наистина им се полага. Разходите обаче трябва да бъдат в разумни граници. Авиопревозвачът може да сметне подобни покупки за необосновани, ако са направени в деня, когато багажът е върнат. В такъв спор с авиокомпанията се оказва и дамата, чиято ски ваканция е била провалена. Тя настоява, че голяма част от престоя е преминала с липсващи вещи, а авиокомпанията отказва да покрие разходите за покупки, тъй като денят на покупката съвпада с този на връщането им при собственичката. В крайна сметка успяват да издействат две възможности или пътничката да предостави на авиокомпанията покупките си на стойност от около 1 500 евро, като получи сумата за тях, или да приеме допълнителна сума към вече получена компенсация и да задържи покупките си.
Какво включват "вещите от първа необходимост"?
Обичайно в тази категория се подразбират артикули за лична употреба като бельо, козметика и дрехи. Практиката сочи, че е възможно да Ви предложат част от сумата за тях или да Ви предоставят комплект с козметика, ако сте останали без багаж. Имайте предвид, че е възможно условията да се различни - в зависимост от конкретния авиопревозвач. Уместно е да се посъветвате с представител на авиокомпанията преди да предприемете съответните покупки, ако не откриете изрична информация за това на сайта. Съхранявайте касовите бележки за всяка подобна покупка.
Загубен или забравен багаж
Препоръчваме да не губите време. Незабавно се обърнете към гише "Рекламация на багажи", докато сте на летището. В срок от 7 дни след това подайте жалба до авиокомпанията. Ако до 21 дни куфарът не бъде намерен, трябва да се подаде нова жалба, защото след този срок той минава в графа "загубен" и потребителите могат да поискат компенсация съгласно Монреалската конвенция. Актуалният таван в компенсациите, който тя предвижда, е 1 288 специални права на тираж (SDR), или около 1 600 евро. За дефект в куфара, проявил се преди да се качите на борда, авиокомпанията не носи отговорност. Добър навик е преди всяко пътуване да оглеждате багажа си за евентуални нередности – повреден цип, нарушена повърхност или пукната дръжка например. Ако Ви предстои полет и установите проблем с куфара, направете рекламация пред самия магазин, откъдето е закупен.