0

- Г-жо Падинкова, защо телефонните измами имат двоен ръст тази година спрямо миналата? Имаше период, в който почти бяха спрели.

- Така е. Имаше период, в който по различни причини бяха намалели телефонните измами. Сред причините бих посочила няколко. От една страна, вече са на свобода извършителите на тези деяния, които назад в годините бяха задържани и осъдени. От друга страна, част от контингента, който се беше насочил към друг престъпен бизнес, се върна към телефонните измами. А защо се върнаха, защото с една почти нищожна инвестиция генерират голяма печалба. Не бива да подценяваме и двете години пандемия, в които придвижването между населени места и държави беше силно ограничено. Знаете, че това престъпление от години се извършва от територията на съседна нам държава - в случая Румъния. Имахме и група преди две години, която извършваше телефонни измами от Чехия. Интересното при нея беше, че жертвите бяха в България и Гърция. Тогава задържахме фактическите извършители в едно село на 100 км от Прага. Те обитаваха хостел и въртяха оттам. Трима души бяха задържани в Чехия, още трима във Ветово и един на границата ни с Гърция.

Ало-измамниците жилят с 2 нови схеми!

- От кои региони са най-често жертвите на телефонни измами?

- Трудно ми е да кажа, но през ноември близо 76% от измамните повиквания са насочени към фиксирани номера в столицата. Другото, което прави впечатление в последните седмици, е, че доста от обажданията са към села.

- Казахте, че има два нови сценария. Може ли по-подробно да ги опишете?

- При първия звъни човек, който се представя за служител на електроразпределително дружество и твърди, че предстои спиране на тока в конкретното населено място и иска телефон за контакт и адреса, на който живее потенциалната жертва. Впоследствие човекът получава обаждане от мним полицай, който твърди, че в района действат телефонни измамници и търси съдействие за тяхното задържане. Следват поредица позвънявания, при които жертвите са държани на телефон, не им се предоставя възможност да се свържат с никой друг. Вторият сценарий е отново с обаждане от мним служител на енергото, който информира човека за голяма неплатена сметка и го заплашва, че ако не я плати, ще последва побой. Това е провокация, за да може, като звънне уж истински полицай, по-лесно да попадне в капана.

- Има ли хора, които вече са измамени по новите схеми?

- Да, има. Включително и задържани лица, и спасени пари. Не мога да ви кажа колко точно случая са, защото не водим статистика по различните сценарии, но са доста. Важно е да кажем на хората за тези нови елементи в измамните сюжети, които после продължават по класическия начин.

- Имали сте случай на жена, която е стояла часове наред в мазето от страх. Кога е разбрала, че е измамена?

- Разбрала е, след като полицията е отишла на адреса. Интересното е, че не тя е сигнализирала органите на реда, а е получен сигнал от друг източник. Понякога ни се е налагало да се връщаме два или три пъти на адрес, за да пресечем измама, защото извършителите звучат доста реалистично. Разликата е в искането на пари. Това е основният момент. Когато човек получи телефонно обаждане и му искат пари, веднага трябва да му светне сигналната лампа. Дори само да го попитат за пари, най-вероятно е измама.

- Споменахте, че повечето групи ало-измамници вече са на свобода. Какво друго ви прави впечатление, освен че прилагат и нови сценарии?

- Тези хора се развиват във времето, за да са максимално убедителни. В основата си сюжетите са добре познати, но с нови елементи, които позволяват на измамника, от една страна, да звучи много по-реалистично, от друга - да извлече информация, която да му помогне да реализира престъпния си замисъл. Много е важно да се разбере, че според тях телефонната измама не е престъпление. Те не го считат за такова. Приемат го като бизнес, като занаят, с който си изкарват прехраната. Те имат работен ден като всеки един от нас. Новото и по-специфично е, че ако доскоро работното им време съвпадаше с това на държавен служител, сега често има обаждания и след 18,30 ч. Включително имаме случаи, когато са предавани пари и в полунощ. Освен това, ако доскоро телефонните измамници бяха активни само през делничните дни, сега развиват активност и през почивните дни. Стават по-гъвкави. Наскоро коментирах с колега с какво може да бъде асоциирана нашата работа.

- С какво?

- Горе-долу сме като във футболна среща. Измамниците са в атака, ние сме в защита. Използваме различни прийоми, за да можем да ги спрем, но в един момент те се запознават с всичките ни инструменти и следващия път се опитват по друг начин да направят играта. Те се адаптират. Опитват да преодолеят нашата защита. Те са хитри, комбинативни, адаптивни. Бързо се ориентират в разговора, сензитивни са към потенциалната жертва. Ако видят, че даденият човек не е доверчив, не е склонен да им повярва и няма да постигнат успех, се отказват. Не искат да губят време и минават към следващата жертва.

- Колко позвънявания правят ало-измамниците в един техен работен ден?

- Не бива да забравяме, че в различните месеци активността им е различна, защото и те почиват. Има периоди, в които не звънят толкова много. Ако обаче погледнем средностатистически към цифрите и вземем един от телекомите например, средно по около 200 позвънявания към абонати на фиксирани телефонни номера имаме на ден през последния месец. Другото ново е това, че напоследък наблюдаваме тенденция да звънят не само към фиксиран телефон, но и към мобилен. Избират го абсолютно случайно.

- Хората постоянно питат откъде измамниците им имат телефоните, кой им ги е дал, как са им станали публични данните?

- Искам отново да подчертая, че те звънят на абсолютно случаен принцип. Когато е към стационарен номер, е свързано с избиране на последователни номера, на мобилния е същото. Ако първото обаждане е към мобилен номер, измамникът не знае и няма ориентир къде в момента се намира жертвата. Затова подтиква жертвата да се движи между различните градове и села до подходящо място, където има или е изпратил муле. Наскоро имахме пострадали от Габровския регион, които пътуваха до Велико Търново, впоследствие до София. В района на НДК оставиха закупени определен брой златни монети на стойност над 50 000 лв. в кошче за боклук.

- Жертвите повече възрастни жени ли са или мъже?

- Повечето са жени и има обяснение на това. Първо възрастните жени по данни на НСИ са повече като численост спрямо мъжете. От друга страна, дамите действат по-емоционално, а мъжете по-рационално. Но мога да кажа, че една телефонна измама при мъж например протича по абсолютно същия начин както и при една жена. Няма нищо по-различно. Най-голямата измама досега за над 600 000 лв. е спрямо мъж от София. Имахме през септември и случай, в който бяха въвлечени мъж и жена.

- Може ли да разкажете малко повече?

- Първо жената беше получила обаждане на мобилния си телефон. Бяха я заплашили, че тя и мъжът, с когото живее на семейни начала, са включени в списък с поръчани лица. Този списък бил на престъпници, които евентуално щели да ги нападнат. Мним полицай пък щял да спаси и двамата от евентуално посегателство, но трябват пари. Дал й инструкции да събере всичко налично, пари и бижута, да ги увие и да чака. Указанията били с такси да отиде до съседно населено място и да остави близо 8000 лв. и бижута. Последвали обаче още указания и заплахи. Измамниците казали, че знаят всичко за банковата сметка на мъжа и щели да вземат парите и да ги прехвърлят в друга сметка в чужбина. Така възрастните хора били убедени да купят златни юбилейни монети за над 50 000 лв., които оставили в кошче за боклук на НДК.

- Заловихте ли извършителите?

- Все още работим. Отнема изключително много време, но ние сме последователни. Свързано е с много кореспонденция с други държави, издават се европейски заповеди за разследване или арест. Това е дълъг процес, свързан с много документи и работа. Много пъти хората ни казват - знаете кои са измамниците. Да, ние знаем, но кога някой е бил обвиняван и осъждан само заради знаене и без доказателства?! Процесът по събирането им е усложнен, защото се касае най-често за престъпление извършено от територията на друга държава, т.е. има трансграничен характер. Всичко става със съдействието на органите на дадената държава. Често пъти се подценява и задържането на мулета, а те имат ключова роля в реализирането на ало-измамата. Те практически взимат и транспортират парите.

- Телефонните измамници купуват имоти и коли на трети лица, за да не ги хванат, че имат необяснимо много средства. Няма ли как други държавни органи да направят проверка и да установят, че въпросните хора не работят легална работа, а в същото време живеят в супер лукс?

- Факт е, че те инвестират в скъпи автомобили, които след това бързо могат да продадат, както и в злато, в закупуване и реновиране на имоти и в хaзартна дейност. Голяма част от тях имат хaзартни наклонности. Що се отнася до другите институции, ние сезираме компетентните органи, но вече те решават какви действия да предприемат.

- Започна кампания в голяма търговска верига, в която звучи през определено време информация за телефонните измами. Това помага ли ви?

- Ако хората се заслушат, би следвало да помогне. Това послание е насочено не само към възрастните хора, но и към техните по-млади роднини. Те трябва да им говорят, да ги съветват. Затова стартирахме тази превантивна кампания. Когато си притиснат и искат от теб да действаш бързо и емоционално, много често е свързано именно с роднина, но е важно да разсъждаваш трезво.

- Задават се празници, хората ще разполагат с повече средства. Очаквате ли завишаване на измамите или ще има спад заради почивка?

- Бих казала, че телефонните измамници са непредсказуеми. Независимо дали са празници или не, съветвам хората да бъдат внимателни, да бъдат критични и когато получат обаждане без значение от повода, ако някой им иска пари, това най-вероятно е телефонна измама.

Това е тя: 

  • Родена е в Бургас.
  • През 2002 г. завършва Академията на МВР, постъпва в МВР същата година.
  • Била е служител на ОДМВР-Бургас, след това в Главна дирекция Национална полиция.
  • От 2010 г. работи по противодействие на телефонни измами в ГДНП.
  • От 2017 г. оглавява и сектор „Измами“ в ГДНП.