0

- Г-н Радков, България винаги е била в челото на ЕС по брой загинали при катастрофи на глава от населението, но през 2023 г. за първи път се изкачихме на първото място. Защо се случва това?

- Малко анализатори са правили независим анализ за тази статистика. Реално докъм 2000 г. България е около средното за ЕС. От 2008-2009 г. ставаме неизменно втори след Румъния. Това е времето, когато едни юристи станаха експерти по пътна безопасност и непрекъснато ги гледаме в комисиите в парламента да дават становища как да се подобрят нещата. Това обаче са едни самозванци, които нито имат стаж извън любителската си шофьорска книжка, нито въобще са вникнали в темата. Затова сме лидери.

- Нямаме експерти, така ли?

- Имаме, но не те създават законите. Законовите промени, които наблюдаваме, не идват от опит, а от партиен популизъм. Различни партийни централи решават, че с тази или онази стъпка могат да се харесат на народа. Ще дам пример с пешеходните пътеки. Промяната, с която пешеходецът бе направен цар на зебрата, е от 2017 г. Оттогава насам имаме непрекъснато увеличение на броя тежко ранени пешеходци. Тази година са 120 повече спрямо миналата. Това постигнаха тези „експерти“, които пишат закони от кабинети, без да имат никакъв поглед и разбиране за реалността на пътя.

- Нека разгледаме факторите за пътна безопасност един по един, като започнем от шофьорите. Какви са проблемите там?

- Наскоро няколко западни държави обявиха, че възнамеряват да привлекат 120 000 български професионални шофьори за постоянна работа там. Ако българските шофьори бяха лоши, щяха ли да ги искат? Напротив. Българският шофьор е ценен, добър, съвестен работник и това е признато от десетки хиляди работодатели на Запад, които непрекъснато го наемат.

Телеграф

Биха ли го наемали, ако имаше риск да прави повече катастрофи? Същевременно този шофьор в България не се съобразява с правилата на пътя. Ами то няма път! Какво очакваме от него? Вчера край Панагюрище камионът ми потъна в 15 см коловози на шосето. На магистрала „Тракия“ приключил ремонт преди месеци, а знакът за ограничение 70 км/ч си седи. Няма кой да го махне. Ако шофьорът изпълни това, ще се забие някой в гърба му. Ако не го изпълни пък, е нарушител. Шофьорите карат според условията. У нас условията са такива, че карат шофьорите да забравят за правилата.

- Няма проблем с шофьорите ни?

- Няма. Шофьорът не е проблемът! Ако един западноевропейски благородник го извадиш от двореца и го затвориш в една кочина, знаете ли точно за три месеца какво точно ще е останало от неговото образование и възпитание? Нищо.

Ще се е приравнил към правилата и условията на кочината. И забележете – не само нашите, а и чуждите шофьори на българска територия започват да карат зле. И как иначе? В коя друга държава има магистрали с липсваща маркировка? Няма да намерите такава. Затова е съвсем естествено, че когато стъпят тук, и чуждите шофьори започват да карат както могат, без да спазват правила. И така стават белите.

- Да поговорим за пешеходците тогава. В тях ли е проблемът?

- Ако погледнем статистиката, ще видим, че загиналите намаляват или са в застой, а тежко ранените непрекъснато нарастват. Със сигурност промените от 2017 г. създадоха огромен проблем. Пешеходецът бе направен пълноправен господар на зебрата. А това е безумно.

В реалността пешеходецът е длъжен да се съобрази със скоростта на наближаващото МПС и разстоянието до него. А сега непрекъснато гледам как майки с колички стъпват на зебрата и си гледат или в телефоните, или в друга посока. Това е самоубийство. А ако автомобилът е аварирал? Ако шофьорът е пиян? Ако има технически проблем?

Това популистко виждане, че пешеходецът може да стъпи на зебрата, без дори да се огледа, е причина за увеличаващия се брой тежко ранени. Културата на пешеходците със сигурност трябва да се увеличи. И това го казвам с пълното съзнание, че всички сме пешеходци и никой не паркира колата си в спалнята. Трябва широка медийна кампания, която да обясни на хората, че предимството на зебра не е абсолютно и бдителността продължава да е задължителна и животоспасяваща.

- Напоследък велосипеди, тротинетки и електрически колела стават все по-често срещани на пътя. Това как се отразява на безопасността?

- Това са участници в движението, с които трябва да се съобразяваме. Със сигурност има положителен ефект от тях – разтоварват задръстванията, като намаляват броя автомобили. Задължително е обаче да се спазва законът в частта за светлоотразителните жилетки и елементи. Защото как да пазя живота на някого с тротинетка, ако не го виждам? Иначе това са пълноправни участници в движението и с тях трябва да се отнасяме с необходимата толерантност. За съжаление обаче мнозина от тях не спазват правилата, а контролът по тези участници в движението е буквално нулев.

- Нека да поговорим за инфраструктурата, която вие вече индиректно посочихте като най-голям проблем.

- С инфраструктурата дори не знам откъде да започна. Стотици проблеми са. Буквално няма едно нещо, което да е наред. Ето например един изключително дразнещ проблем, най-вече защото е лесно да бъде отстранен - изчистването на околопътните пространства от храсти, треви и клони. Не е скъпо, не е невъзможно. Има фирми, които просто трябва да бъдат принудени да си изпълнят задълженията.

Телеграф

Маркировката на магистралите и главните пътища задължително трябва да бъде винаги налице и видима. За дупките какво да кажем – републиканската пътна мрежа е трагедия откъм дупки. Износващият слой на всеки път издържа максимум 7 години. За да се запази конструкцията надолу, той трябва периодично да се подменя. А това не се прави регулярно. Има у нас пътища по 40 години без рехабилитация. Всички плащаме данъци, а ако не ги платим, може да се стигне дори до запори. Отсреща държавата не си спазва ангажиментите, а отговорност никаква.

- А автомобилите? Те как се отразяват на войната по пътищата?

- Вижте, за стойността, на която се купува масовият български автомобил, те са в задоволително състояние. Ние не произвеждаме автомобили. Всичките са внос, и то втора употреба. Това е определящо. Клиентът иска по-евтино, а ако дадено МПС е евтино, то е ясно, че трябва някакъв проблем да има по него. Правят се компромиси при такива покупки. И все пак обиколете сервизите и ще видите, че са непрекъснато затрупани от работа.

Българинът си плаща и се грижи за автомобила си. Гледат да сменят летни и зимни гуми. Поддържа се адекватно. Автомобилите са най-малкият проблем на пътя у нас. Вижте и статистиката – катастрофите заради техническа неизправност са под 1% от общия брой. 

- Какво е мнението ви за контрола по пътищата у нас?

- Има ли такъв въобще, бих попитал. Давам пример. Контролът е записан в чл. 165 от ЗДвП, където това задължение е вменено на МВР. Там е записано и че МВР е длъжно да следи за състоянието на пътя.

Ако е опасен, трябва да го затвори за движение до отстраняване на неизправностите. Питали сме МВР за 2023 г. колко участъци от републикански път са затворили. Отговорът е нито един. Дали е, защото всичките са перфектни? Значи ние шофьорите плащаме глоби и ни тормозят на всеки ъгъл и зад всеки храст, но собственикът на пътя няма ангажимент към нас и не подлежи на санкции.

- А самият контрол на какво ниво е?

- Не се справят с това да контролират. От 8 август 2023 г. въведоха конфискацията на МПС на пияни и дрогирани водачи. Дотогава имахме установени по 2010 нарушители на месец. От въвеждането имаме по 2092 на месец, т.е. заловените се увеличават.

Това какво означава? Че това наказание не влияе положително. Няма ефект. Не работи. Единственото, което се случва, е, че се засилва корупционният елемент в системата. Защото мисля, че здравият разум ясно казва какво се случва, когато водач с кола за 20 000 лв. бъде спрян на пътя. Ако такъв човек е пил, той е готов да даде много пари, за да не му се налага въобще да лапне дрегера. А полицаят ще бъде изкушен за няколко столевки да забрави, че въобще е спирал този водач. Крайният ефект е, че само увеличихме корупцията.

- Е, така излиза, че за да няма корупция, по-добре просто да закрием МВР и да няма контрол...

- Не, напротив. Нека ги има. Но нека имат камери на ревера и всяко тяхно действие, докато са на смяна, да се записва с картина и звук. Хубаво е, че сме дали на служителите на една институция палки и репресивна мощ. Ама хайде и да ги контролираме какво правят с тези средства. Защото ако един бивш главен секретар е разследван за злоупотреби, какво можем да си мислим за служителите на средно и ниско ниво? Щом главата на рибата е изгнила, какво да мислим за опашката?

- Какво е мнението ви за санкционната политика на МВР?

- Няма никакъв ефект от нея. През 2023 г. има наложени санкции за 233 млн. лв. От тях връчени надлежно са санкции за 170 млн. лв. От връчените за скорост 76% са заплатени според данни на МВР. Като сложим едни 30% намаление за плащане в срок, то излиза, че 90% е събираемостта по връчените санкции за скорост. Какво значи това? Значи, че санкционната политика на държавата всъщност е много силна и ефективна. Само за превишена скорост за 2023-та са събрани над 99 млн. лв. Същевременно броят на загиналите е намалял само с 6 на годишна база, а тежко ранените са се увеличили с 658, или ръст от около 8%. Т.е. събираме пари, а нямаме промяна в травматизма. 

- Защо?

- Защото не съществува институция, която да направи качествена статистика, въз основа на която да се направи анализ на причините за катастрофите и после държавната политика да се насочи към тях.

- Как така няма? За какво е тогава Държавната агенция за безопасност на движението по пътищата (ДАБДП)?

- Към нея аз големи забележки нямам. На тази агенция реално по закон не й дадоха никакви правомощия. Те могат само и единствено да дават препоръки. Не могат да санкционират. 

- Значи пак в МВР отиваме?

- Да. Те се занимават със статистиката за катастрофите у нас. Но да видим каква статистика правят. Хайде да ги попитате каква е бройката за 2023 г. на ПТП, причинени заради управление със скорост над максимално разрешената в съответния участък.

Отговорът ще е: не водим такава статистика. И да, наистина. МВР води статистика за ПТП заради несъобразена скорост, не за превишена. Но какво значи „несъобразена“. „Несъобразена“ с какво? С лед на пътя? С падаща лампа върху кола в магистрален тунел? С ръждясалия и загубил светлоотразителността си знак на пътя? С липсващата маркировка? С кое не се е съобразил водачът не става ясно. Вие разбирате ли за какво говорим? Щом МВР няма статистика за превишена скорост, то каква политика правим и каква борба с войната по пътищата водим?

- Парите от глоби обаче така или иначе ги има, събрани са. За какво трябва да се харчат?

- То е ясно, че трябва да се харчат за пътна безопасност. Но дали да си купиш мощни автомобили беемве има влияние за подобряване на безопасността? Аз питам как точно тези беемвета ще помогнат. И ви отговарям. Никак няма да помогнат. Единственото, с което тази кола е по-различна от един среден клас нов автомобил, е мощността. Способността с тези над 300 коня под капака тази кола да ускорява изключително бързо. Как това ще спре войната на пътя или ще я укроти? Аз ви казвам, че ако вместо за беемвета тези пари бяха отишли за рязане на клони и храсти около пътя, щеше да има по-голямо влияние за безопасността на движението. 

- Сега тези пари ги харчи МВР. Това ли е правилната институция?

- Не. Фондът за пътна безопасност трябва да е към ДАБДП. Това е институцията с най-широк поглед върху безопасността и тя трябва да решава за какво да се насочват парите чрез анализ за ефективността. Колко ще са за МВР и за какво ще се харчат, колко ще са за регионалното министерство и за какво ще се харчат, колко ще са за Министерството на транспорта, колко за Министерството на здравеопазването...

- Съгласен ли сте да се отказва екостикер при висящи глоби?

- Не. Това е поредното предложение на некомпетентен книжен плъх. Техническото състояние на автомобила няма нищо общо със задълженията за глоби. Пак някой си играе на промени и пак накрая всичко това ще падне в съда, точно както падна и онази приумица да се отказва излизане от страната при висящи глоби. 

- Да ги оставим да не си плащат ли?

- Вече ясно посочих, че държавата няма никакъв проблем със събираемостта на глобите. Проблемът й е, че не знае как и за какво да харчи ефективно тези пари. И хем не знае за какво да ги харчи, хем напира да ги увеличава. Къде е логиката?

- Намаление на ограничението на магистрала от 140 на 130? 

- Как да го коментирам? Как да знам дали е правилно ли не е, като не знам въз основа на какъв анализ и каква статистика е направено това предложение? Искате и да питаме МВР колко катастрофи са станали през 2023 г., при които виновното МПС се е движило със скорост между 130 и 140 км/ч? Можем. Ще ни отговорят... Да, сетихте се: няма такава статистика. Е, тогава защо намаляваме ограничението? Как го решихме? Защо смятаме, че това ще подобри нещо? Ето, виждате ли? Как някой очаква, че така ще постигнем нещо, ако просто променяме закони без никаква ясна обосновка? 

- Камери за средна скорост?

- Категорично сме против. Нека просто прегледат европейската практика. В много държави някога бяха въведени такива камери и след това малко по малко започнаха да се отказват от тях. Не е ефективен този начин на контрол и тези санкции просто масово ще падат в съда. Вместо да си увеличават съдебните неуспехи, да се погрижат да намалят броя на хората, които ги съдят за това, че са били с отнета книжка заради фалшиво положителен тест за дрога, който впоследствие е опроверган от кръвната проба. Защото близо 500 са тези случаи. 

- Предстои лято с тапи по магистралите. Какъв е съветът ви към водачите?

- Пътувайте в нестандартни времена. Колкото повече водачи изберат да пътуват така, толкова по-малки ще са задръстванията.

- Но много водачи в тези тапи избират да избързат през аварийната лента?

- А къде е контролът? Нека ги глобяват за това. Наложителна е и законова промяна. България е единствената страна в света, в която движението в аварийната е уж забранено, но под условие. Може да се движиш, ако имаш неизправност или пък здравословен проблем. Не! Категорично. В закона трябва да пише, че това е лента за принудително спиране и движението в нея е абсолютно забранено. 

Това е той:

Магистър по икономика от УНСС 

Експерт по автотехническа експертиза

Шофьор с всички категории в книжката

Управлява ежедневно извънгабаритно МПС

Бивш председател на „Менса България“

От 2018 г. председател на БОШ, създадено в защита на интересите на редовите шофьори