0

- Г-н Попов, какво е становището на Европейския център за транспортни политики относно проекта за промени в застрахователния кодекс и въвеждането под някаква форма на системата бонус-малус при „Гражданска отговорност“?

- Това, което в момента се разработва и е пуснато за обществено обсъждане, няма нищо общо със системата бонус-малус, която трябваше да влезе в сила през 2019 г. Тя предвиждаше застрахователните премии да са свързани с нарушенията на шофьорите по Закона за движение по пътищата и за автомобилните превози. Това обаче е все пак някакъв напредък. Има директива 2009/103 относно застраховката „Гражданска отговорност“, която задължава застрахователите да направят собствени правила за щетимостта по автомобилите, тоест щетите след пътнотранспортно произшествие. Тя предвижда също така всяка застрахователна компания да изработи сама за себе си правила, с които да въведе системата бонус-малус. Но пак казвам, това все пак е някаква стъпка напред по отношение на застрахователните премии по „Гражданска застраховка“, а най-вероятно тя ще повлияе и на застраховката „Каско“ на водачите, които често предизвикват пътнотранспортни произшествия.

- Досега била ли е обвързана цената на „Каско“ с предизвикване на щети?

- В някои от застрахователните компании имаше такива наченки - ако един водач предизвиква често ПТП, но подчертавам - когато той е виновен. Много е важно да не се слагат всички щети под общ знаменател. Не може водачът да понася отговорност за щетите, ако той не е виновен за едно ПТП.

- Кой подход е по-добър - да се гледа поведението на пътя на водача и превантивно, преди да стане ПТП, да му се завишава застраховката, ако прави нарушения, или това, което сега се предлага - по-скъпа застраховка след ПТП, като се гледа размерът на щетите?

- Първият вариант е много по-работещ. Превишената скорост, неспазване на дистанция, преминаване на червен светофар са нарушенията, които пряко влияят върху щетимостта. Ако водачът не спазва тези правила, има голям риск в един момент да причиниш ПТП, тъй като е недобросъвестен и недисциплиниран. Тогава ще има превенция към тези водачи. В много държави в Европа младите водачи при сключване на „Гражданска отговорност“ минават в най-високия клас за малус и съответно плащат най-скъпата застраховка. Преминаваш през един лабиринт, за да докажеш, че си добър водач. Всяка година, ако нямаш предизвикано ПТП или нямаш нарушение по Закона за движение по пътищата, преминаваш в по-изгоден клас. Ще се направи статистически облак на застрахователите, при него няма да можеш, ако си застрахован в една компания, да скриеш, че си имал ПТП, ако искаш да минеш към друга компания. Може би това е началото и след това да се опитаме всички нарушения да бъдат в основата на застрахователната премия, а не само щетимостта. Но все пак се прави крачка напред.

- Според вас защо държавата се отказа да въведе такава система бонус-малус, при която се гледат поведението и нарушенията на пътя?

- Проблемът е следният. В България застраховката „Гражданска отговорност“ е на автомобила, а нарушителят е водачът. Наредбата, която бе изготвена през 2019 г., не беше лоша. Тя беше изготвена от Министерството на финансите, МВР, Комисията за финансов надзор и Министерството на транспорта. Българинът не обича да бъде контролиран, да бъде притискан. Това щеше да има изключително положителен ефект върху т.нар. джигити на пътя. За съжаление не се развиваме в положителна посока. Броят на убитите и ранените при ПТП расте. Слаба е събираемостта на глобите. Нали знаете колко милиона висят в пространството, без да са събрани. Има хора с по 50 и повече наказателни постановления за това, че са нарушили правилата за движение. Сега има някакви идеи за електронно получаване на актовете. Но към него имаме много критики и забележки, тъй като никой не може да те задължи да имаш електронна поща, на която да получаваш някакво постановление за наказание. Нещата се правят на парче и за нас това е много притеснително. А моментът отдавна е настъпил за по-сериозни мерки.

- Какво ще представлява този информационен масив, където ще се отразяват щетите от ПТП?

- Всеки застраховател ще може да погледне дали нарушителят Георги Иванов Петров има много ПТП с щети по автомобила.

- Сега застрахователите също си имат свои черни списъци, но не си обменят информацията между тях.

- Да, точно така. Но тук искам да кажа и нещо друго. Беше грешка, че в работната група, която прави тези изменения, няма неправителствени организации, които да дадат своите предписания и препоръки. Дава се свобода на всеки застраховател да прави бонус-малус система съгласно собственото си финансово състояние. За нас е много интересно как компаниите ще дават бонуса, при какви критерии - колко години трябва да си прецизен водач, който не е предизвикал ПТП и няма щети по автомобила. В единия момент застрахователят повишава премията, но в другия момент той трябва да намали премията на добрите водачи.

- Може ли да се каже при едно ПТП с колко може да поскъпне „Гражданска отговорност“?

- Според мен трябва да има много допълнителни правила. Когато имаш счупено огледало, това не може да се сравнява и да се вдига застраховката със същия процент, когато имаш тотално унищожен автомобил. Не може една драскотина върху автомобила да се равнява на щета с много по-висока финансова стойност. Но нас, съвестните шофьори, ни интересува какво намаление ще имаме в застрахователната премия, когато нямаме щети. Затова е нужно да има широко обществено обсъждане и в тези работни групи трябва да има представители на неправителствени организации, които се занимават с пътната безопасност. Именно пътната безопасност е в основата на тази система.

- Каква е световната практика за бонус-малус?

- Системата се прилага много отдавна в няколко европейски държави в различен вид. За нас много интересен е случаят в Румъния. Там тя е на база нарушенията по Закона за движение по пътищата. Между другото работи много добре и има ефект.

- Очаква ли се като цяло увеличение на цената на застраховката „Гражданска отговорност“?

- Да, категорично. Бъдете сигурни, че при това положение, когато на застрахователните компании им е дадено самостоятелно да решават този въпрос с бонус-малус, със сигурност това ще повлияе на цената. Дано не повлияе в посока нагоре спрямо добрите водачи, тези без щети по автомобилите. Не би трябва да се отрази върху тях и с една стотинка.

- За колко време трябва да се изчиства досието на шофьор, предизвикал ПТП?

- Изключително важно е да бъдат изпипани всички детайли. Когато имаш ПТП, за което ти си виновен, трябва поне 2-3 години да си носиш последствията. Въпросът е какво става след третата година, пак ли се връщаш на нулата? Тези подробности са изключително важни.

- С друга промяна в застрахователния кодекс се предвижда промяна в дефиницията за превозно средство, включени са и тротинетките. Подкрепяте ли предложението, залегнало в проекта, за тротинетките да не се изисква задължителна „Гражданска отговорност“?

- Всички, които управляват тротинетки, участват в движението по пътищата. Те способни ли са да управляват това превозно средство, знаят ли правилата за движение? Знаете, че в Париж забраниха тротинетките и не случайно. Представете си следната ситуация. Стои една тротинетка на улицата, вие излизате от ресторанта, употребили сте известно количество алкохол и се качвате на нея. Ставате равноправен участник в движение по пътищата. Нарушител сте, но де факто не се водите такъв. Употребили сте алкохол, не спазвате правилата за движение, но управлявате тротинетка. Кой ще ви спре да ви санкционира? Никой. Затова според нас тези превозни средства трябва да се управляват от хора с правоспособност. За тях трябва също да има застраховка, защото дори едно малко камъче може да повлияе върху управлението на едно такова превозно средство с тези малки гуми. През ден чуваме за инциденти с хора, управлявали тротинетки. Тротинетките са изключително опасни в града, и то точно поради тази причина - че не се знае точно от кого се управляват и как се управляват, особено в тъмната част на денонощието, когато има малко светлина. Нямаш светлоотразителни елементи по дрехите, ти си на нивото на шофьора на автомобила, той не вижда тротинетката. Това никой не го контролира. Много опасно превозно средство, но същевременно и полезно, ако се управлява както и от когото трябва.

ТОВА Е ТОЙ:

Ангел Попов е инженер, завършил е Техническия университет в София, специалност „Технологии и организация на автомобилния транспорт и безопасност на движението“

Работил е в различни частни фирми, дълги години е заемал ръководна длъжност в СОМАТ

Четири години е заемал поста заместник-министър на транспорта в третото правителство на Бойко Борисов

В момента е експерт по управление и контрол на процесите в транспорта в Европейския център по транспортни политики