0

- Г-н Стаматов, учениците отново са в класните стаи след 10-дневна ваканция. Готови ли са да се върнат към нормалното обучение преди пандемията?

- Това е последната ваканция за тази учебна година. Еуфорията е изключително голяма. Това е нормално с пролетното време. Учениците са и абсолютно свободни – нямат маски, могат да се движат по-свободно във всички части на сградата. Това се отнася и за педагозите. Те също са без маски и съвсем спокойно могат да се опитат да бъдат същите, както преди две години. Ще положим максимални усилия и за връщане към нормалното осъществяване на всякаква комуникация. Тази седмица направихме присъствена родителна среща с всички настойници. От две години не сме правили такава и не сме извършвали добра комуникация очи в очи. На тях им трябва време, за да се върнат към нормално общуване. Надявам се притесненията на родителите да бъдат минимизирани до нула, за да може да има ефективен учебен процес за всички. Също така трябва да докажем, че освен шестица има и много други оценки. Тя се наложи през дистанционния формат. Обективното оценяване е важно за всички ученици и учители.

- Има ли родители, които са подали заявления децата им да продължат да се обучават онлайн?

- Нямаме такива. Възможностите за тях са вече да минат към самостоятелна или индивидуална форма.

- Кога учителите ще усетят реалното увеличение на заплатите?

- Средното увеличение на заплатите ще бъде с 12,3%. Ръст има и във възнагражденията на колегите от непедагогическия персонал и минималните прагове за педагозите. Тази година приемането на бюджета се забави. Вероятно това ще се случи и с техническата процедура по реализирането на увеличението. Причината е, че училищата все още нямаме реален бюджет, който да можем да изчислим и да преценим разпределението на средствата в рамките на годината. Според мен реалното увеличение на възнагражденията от 1 април ще се усети със заплата за май. По този начин ще може да бъде прецизирано максимално изчисляването на отделните пера по бюджета. Трябва да изчислим много внимателно и издръжката – каква сума да предвидим ориентировъчно за календарната година за разходите за ток, вода и гориво. Поради тази причина не е добре да се бърза с процедурата на техническото реализиране на увеличението на възнагражденията, за да сме максимално точни. През април ще платим разходите за март за гориво, отопление и ток и ни остават летните месеци, които са по-щадящи откъм разход за издръжка.

- Еднакъв ли ще бъде ръстът на заплатите за всички училища?

- Всички колеги очакват ръстът на заплатите да бъде около 12-12,3%. В действителност няма да бъде такъв навсякъде. На местата, на които има запазване или покачване на броя на учениците спрямо миналата година, увеличението ще може да бъде 12,3%. В три групи училища ръстът ще бъде между 8 и не повече от 10%. Това ще стане на местата, където има намаляване на учениците спрямо миналата година, в т.нар. елитни гимназии, където има много висока натовареност на учебния план или ако колективът е сериозно застаряващ. В училищата, в които възпитаниците намаляват трайно последните години или в тях назначените педагози са повече, отколкото трябва, увеличението ще бъде по-ниско от 8%. По този начин ножицата между най-ниските и най-високите възнаграждения в системата ще се разшири. Причините за това са, че на някои места не е извършена актуализация на назначаването на учителите, забелязано е и недофинансиране в елитните гимназии заради повечето часове в профилираната подготовка. Въпреки че почти навсякъде в страната колегите са с надеждата, че ще получат с 12,3% по-високи заплати, те не трябва да смятат по този начин. Всяко училище ще има различна възможност за промяна на възнагражденията на учителите.

- Може ли в някои училища да има и по-голямо увеличение от 12,3, ако там имат повече ученици?

- Там по-скоро възнагражденията ще бъдат повишени на 12,3% и ще успеят да се справят с финансирането на издръжката, без да са необходими допълнителни средства.

- Средствата за издръжка също бяха увеличени с 10%. Ще бъдат ли достатъчни, за да успеете да платите сметките до края на годината?

- Най-чувствителната част на бюджета тази година е свързана с непредсказуемите планирани средства за издръжка. Прекрасно е, че има увеличение на заплатите и на лекторските часове, но едновременно с това инфлацията галопира. Това до голяма степен води до безпокойствие в учителската гилдия, защото възнагражденията им не са толкова високи, колкото нагласите в обществото. Остава и другият голям казус – издръжката ни е част от инфлацията. Ръководните структури на образованието са притеснени, че средствата, които имаме в момента в бюджетите си, няма да са достатъчни, за да си платим фактурите за ток, гориво и други разходи покрай факта, че процентно те се повишат чувствително. Това може да бъде преодоляно само ако се реализира актуализация на бюджета в частта издръжка.

- С колко процента трябва да е увеличението?

- Трудно е да се каже процент, който да е категорично еднакъв за цялата страна. Виждаме, че сметките ни за ток са с между 30 и 40% по-високи. С толкова са скочили и разходите за отопление за последните 4-5 месеца. Тези 30-40% няма как да бъдат покрити с минималното увеличение на издръжката в нашите бюджети. Говори се, че е 10%, но реално няма как да бъде забелязано цифрово, защото не съществува компонент издръжка на образователна институция. За първи път сме поставени пред такъв казус покрай галопиращата инфлация. Не упреквам никого за това, но е факт. Трябва детайлно да се помисли какво ще се прави с всички детски градини, училища, защото на този етап продължаваме да плащаме всички фактури, които получаваме, но с високи суми. Във второто полугодие на тази година те категорично няма да могат да бъдат покрити с настоящите бюджети.

- Какво ще се случи, ако няма увеличение за средствата на издръжка?

- Няма да можем да си платим съответните разходи. С реализирането на увеличението с 10% през следващите месеци ние няма да имаме средства за покриване на тези разходи. Изводът е, че имаме една добра и една лоша част в бюджета – има увеличение на възнагражденията, но средствата не са достатъчни за издръжката на дейностите, свързани с поддръжката на сградния фонд (ток, отопление, вода). За ремонти тази година почти няма да се говори, защото за такива дейности няма да има пари. Където има излишъци от миналата година и преходни остатъци, те ще ни дадат възможност да си покрием спокойно разходите, но няма да могат да бъдат използвани за нищо друго.

- След Великден стартира кампанията за прием в първи клас, като уседналостта отново е водещ критерий. Смятате ли, че може да има злоупотреби и кандидатстване с адресни регистрации, сменени при познат в района на желаното училище?

- Допускам, че всички родители подхождат честно и почтено и регистрират адресната си регистрация по местоживеене. При всички положения най-близкото училище е удобният вариант за всяко семейство. Винаги, когато става дума за прием в първи клас, родителите трябва да са наясно, че важен е класният ръководител, а не училището. От 1-ви до 4-ти клас комуникацията е с 1-2 учители, те са силата на мотивацията на самите деца. Независимо от цялата училищна среда, най-важен е късметът да бъдат при добър преподавател.

- С какво трябва да внимават родителите, когато подреждат желанията си?

- Тази година приемът в първи клас в София е изцяло дигитализиран. Няма необходимост родителите да събират каквито и да е документи или да обикалят различни институции. Само трябва да актуализират профила на детето си, ако е било в общинска детска градина. Ако не е, трябва да се направи нов. Има само две специфични групи – училища по изкуства, които за първи път са в общия куб заедно с останалите деца, но трябва да бъдат отбелязани в самата система. Втората специфична група са деца със специални образователни потребности или здравословни казуси, за което родителите трябва да представят необходимите документи при записване. Така училищният екип може да създаде организация за допълнителна и обща подкрепа още в момента, когато се запише. Според мен родителят трябва да посочи училището, което смята за най-подходящо за неговото дете. За една група това е най-близкото до дома, за друга – разположените до местоработата им, за трета може да са училища с голяма популярност, които са по-интересни за самите родители. Броят на желанията е личен избор, но не трябва да разчитат, че след като са посочили само едно-две места, те ще са достатъчни за класирането на детето им. Разумно е да са малко повече, за да не останат изненадани, че детето им не е прието никъде заради малък брой желания. Най-важно е да следят графика с дейностите и да запишат детето си.

- След месец зрелостниците завършват и ще положат матури по новия формат. Готови ли са за тях?

- Навлизаме в най-важната финална права на подготовката на зрелостниците. Оттук нататък всеки един учебен ден е важен за тяхната добра подготовка, за да получат добра финална крайна оценка на изхода от образованието. Не трябва да губят нито един ден въпреки топлото време. Държавните зрелостни изпити са важни за тях и като възможност да покажат знанията си, и за атестация на подготовката им през гимназиалния етап на обучение. За тях няма значение дали са учили по новия или стария закон. За тях това е държавен зрелостен изпит, който е за първи път. Те нямат база за сравнение. Това е форматът, по който ще се явят и трябва да са добре подготвени.

- Ще бъдат ли ангажирани повече учители за провеждането на изпитите?

- По отношение на организационната част за подготовката нещата са приключили. Предложили сме същия брой квестори от нашето училище, както през миналата година. Почти всички са ангажирани. Основната причина част от тях да не са квестори е, че имат зрелостници и нямат право.

Това е той:

  • Роден е през 1967 г. в Карнобат
  • Завършил биология в Софийския университет през 1993 г.
  • Учител в 119-о средно училище „Акад. Михаил Арнаудов“
  • Последователно директор на 150-о основно училище и на 8-о средно училище
  • От 2005 г. ръководи столичното 119-о средно училище
  • Зам.-министър на образованието във второто правителство на Бойко Борисов
  • Председател на Съюза на работодателите в системата на народната просвета, общински съветник в София