0

Е дин човек срещу хиляда, или всъщност десет хиляди камиона.

Не е сценарий на фантастичен или екшън филм. Или всъщност е, но не холивудска, а българска родна политическа продукция. А в главната роля на тазседмичното издание безспорно е Гроздан Караджов, министърът на регионалното развитие и благоустройството, който влезе в зрелищно стълкновение с един от най-големите и мощни браншове у нас – този на превозвачите.

Раздорът всъщност бе посят още през март 2020 г., когато същият този бранш изплаши здраво правителството „Борисов 3“ и то даде рязко назад по темата за тол системата под угрозата от протести. Властта им даде три месеца отлагане, докато се натрупа достатъчно информация за трафика, а уговорката бе след това цените да се актуализират. Дойде пандемията обаче и тол системата си остана евтина, неефективна и с орязан обхват.

Енергия

Да оправи всичко това се падна в ръцете на един признат технократ и реформатор – Гроздан Караджов. И не че и той не можеше да си затвори очите пред видимата несправедливост колите у нас да формират две трети от парите за пътища, а камионите останалата третинка. Можеше, но избра да влезе в битка. И това не учудва никого от хората, които познават Караджов още от 90-те години, когато името за пръв път започва да се чува в публичното пространство. Старозагорец по рождение, Караджов завършва още по соца Първа английска езикова гимназия в София, а после Софийския университет. В зората на промените е председател на Независимото студентско дружество в Юридическия факултет на СУ и още тогава прави впечатление на човек, който не просто не се бои от битки, а ги обожава и със стратегически дух планира как да премине през лабиринтите и възлите, които животът му предпоставя. Обществената му дейност е активна през този период, а в един момент Караджов стига до програмен директор на клона на фондация „Отворено общество“ на Джордж Сорос в София. С идването на власт на правителствата на Стефан Софиянски и Иван Костов Гроздан Караджов получава и първите си обществени постове – този на главен секретар на Комитета по пощи и далекосъобщения, а след това и главен секретар на Министерството на транспорта.

Депутат

В тези години всъщност Караджов остава в политическите кръгове около Командира. Във времето преди разцепването на СДС Караджов оглавява управлението на партийната фондация „Демокрация“. След 2004 г. Караджов се отдава на частен консултантски бизнес и името му рядко се споменава в публичното пространство. Това се променя през 2014 г., когато изскача сред една от софийските избирателни листи на новосформирания Реформаторски блок. В 43-тото Народно събрание за известно време е председател на парламентарната комисия по транспорт, информационни технологии и съобщения. Напуска поста след 9 декември 2015 г. като твърдо убеден привърженик на съдебната реформа във вида й, предложен от министъра на правосъдието Христо Иванов. Веднага след оставката на Иванов Караджов се обявява за опозиция на тогавашните управляващи от ГЕРБ-РБ-АБВ, подкрепяни от Патриотичния фронт, и напуска РБ заедно с Радан Кънев и други депутати от „Демократи за силна България“.

Постове

Името на Караджов рязко се завръща в обществения оборот, когато през август 2021 г. е предложен за министър на транспорта, информационните технологии и съобщенията в неосъществилия се кабинет с мандат на партия „Има такъв народ“ и министър-председател Пламен Николов. Откъде и как Караджов попада сред фаворитите на Слави Трифонов, който е видим критик на управлението на Иван Костов и политическите му разчленения, е тайнствен въпрос. Факт е обаче, че Караджов се радва на симпатиите на гологлавия шоумен и на 13 декември 2021 г. става министър на регионалното развитие и благоустройството от квотата на ИТН в кабинета на Кирил Петков.

Хемус

Заклетият реформатор Караджов от първия миг заявява ясни и конкретни цели в ресора си. Бързо показва, че каквито и далавери да са вършили ГЕРБ и ДПС със странния строеж на магистрала „Хемус“, проектът трябва да се оздрави и продължи, защото магистралата е нужна на България. Министърът е категоричен, че прокуратурата трябва да стигне до истината за милионите в чували, раздавани на подставени лица от служители на изпълнителя „Автомагистрали“ ЕАД, но и че възелът с магистралата трябва да се развърже и тя да бъде довършена. Караджов дори дава крайна възможна година аутобанът да е готов при сегашните условия – 2027 г.

Парите

Индивидуализмът и визията си за решаване на проблеми Караджов демонстрира видимо и по въпроса с висящите пари на строителния бранш за вече изпълнени ремонтни дейности. И тук Караджов ясно илюстрира вярата си, че злоупотреби е имало и че голяма част от парите, разплащани авансово от кабинета „Борисов 3“, са отишли в нечии джобове. Министърът обаче е категоричен, че въпреки това възелът трябва да бъде разплетен и на фирмите трябва да се плати, за да продължат те да поддържат пътищата. В един момент Караджов влезе в открит конфликт с финансовия министър Асен Василев и „Продължаваме промяната“, които бяха твърдо против фирмите, облагодетелствани при предишното управление да получат тези суми. Караджов обаче заема позицията, че пътищата не могат да бъдат оставени без ремонти и дори безпрецедентно се включи в протест на фирмите срещу правителството, на което е член. И този скандал обаче бе потушен, след като управляващото мнозинство стигна до компромис.

За компромис обаче не може да се говори в случая с увеличението на тол таксите за камионите и разширяването на обхвата на тол системата. Поне към момента Караджов не дава никакви индикации да е готов на отстъпки, а само преди дни предложенията му вече придобиха вид „черно на бяло“ под формата на наредба. Засега изглежда, че Караджов ще спечели тази битка. Но едно е сигурно – няма да мине много време, преди да влезе в следваща в името на това да реформира сектори, в които винаги има мощни интереси въобще да не бъдат пипани.

Сестра с интелектуални затруднения го провокира по социалните дейности

По време на кабинета „Борисов 3“ Караджов създава усещането, че се е дистанцирал от политическия живот у нас и се насочва освен към бизнеса си и към развитие на социални предприятия. Чрез фондация "Светът на Мария" и Кухня "Надежда" той дава възможност в кухнята да работят хора с интелектуални затруднения. "Трябва да се научим да бъдем толерантни и че граждански дължим някаква помощ към хората с интелектуални затруднения. Моята сестра е сред тях. И когато видях съвременните начини да се работи с такива хора, си казах, че това трябва да се случи и в България“, казва Караджов пред БНР.

Николай Василев го вини, че завлякъл БТК с $1 млн.

До 2001 г. Караджов е шеф на борда на директорите на БТК. След продажбата на БТК на "Вива Венчърс" вицепремиерът и министър на транспорта Николай Василев обявява, че Караджов е нанесъл финансови щети на телекома с 1 милион долара и даже предава документи на прокуратурата. Точенето според Василев ставало чрез софтуерната компания "Рила селюшънс". В отговор Караджов обявява, че ще съди министъра за обида, набеждаване и клевета. Скандалът между двамата обаче утихва.