0

Г-н Николов, съвсем наскоро приключи пазаруването покрай Черния петък. Имахте ли сигнали и наблюдения за фалшиви намаления?

Винаги има такива. Ние съветваме хората, ако видят фалшиви намаления, да се обръщат директно към Комисията за защита на потребителите, защото тя може да санкционира.

Намаленията бяха доста скромни. На какво се дължи това според вас?

Обясненията могат да бъдат много. Ако преди това търговците не са предлагали много високи цени, защото търсенето е вяло заради пандемията, това е много възможно обяснение. Друго обяснение е, че може би няма толкова залежала стока. Защото има един голям риск при Черния петък. В много държави се оплакват, че покрай тази кампания много често търговците се освобождават от залежала стока - от по-нискокачествени продукти или по-остарели колекции, когато говорим за мода. И ако не е имало толкова много залежала стока, това е обяснението да няма такива големи проценти намаление. Гръмките намаления по-често са нереалистични. Така че може това да е знак за някаква нормализация. Но това са само догадки.

Сега предстоят коледните намаления. За какво да бъде заострено вниманието на потребителите, така че да не станат жертва на измама?

На първо място не трябва да оставяме покупките за последния момент. Това е най-голямата грешка, която всеки от нас прави или е правел. Нямаме време, отлагаме и накрая искаме да купим всичко за няколко часа. Тогава най-често сами си създаваме проблеми, защото нямаме време да сравняваме и издирваме и купуваме не най-доброто. Затова колкото по-отрано човек си набележи подаръци, хареса си някакви продукти, запомни си ги като цени и местоположение, след това, когато получи премията и отиде да ги напазарува, той ще знае много добре дали има някакъв опит за фалшиво намаление. Това е печелившата потребителска стратегия.

Къде са по-често измамите – във физическите магазини или в интернет?

По-скоро разделението е по видове стоки, а не по форма на търговия. Може много по-лесно да се представи едно фалшиво намаление за дрехи и обувки, отколкото за компютър или телефон. Просто защото за потребителя е много по-трудно да сравнява. Понякога дадена дреха трудно можете да я намерите при друг търговец. Докато, когато говорим за техника и по-скъпи продукти, човек през телефона си за пет минути може да направи доста добро пазарно проучване.

При онлайн пазаруването за какво трябва да внимаваме?

В Националната агенция за приходите има регистър на онлайн търговците. Там са регистрирани над 20 000 електронни магазина. Според мен трябва да се потърси начин за лесен достъп до тази база данни. Тя е онлайн и всеки може да провери, но това изисква няколко стъпки. Считам, че ако се развие тази база данни и да може лесно да се прави проверка, да кажем по ключови думи, това би бил първият съвет към потребителите. Проверявайте дали този търговец не е фалшив. Фалшивите търговци създават най-големи проблеми. Ако липсва адрес за комуникация – адрес, телефон, електронна поща, на сайта на търговеца – аз не бих пазарувал от него. Това е рецепта за бъдещи проблеми. И на трето място винаги трябва да оценим репутацията на търговеца. Дали ще бъде с мнението на други потребители, дали ще бъде с някаква натрупана история на нашите пазарувания и на други клиенти. Все пак търговецът трябва да е поне малко познат, да не е анонимен. Ако е започнал работа вчера, аз бих бил скептичен.

Да, но как да се доверим на мнения, които също може да са манипулирани и от фалшиви профили?

Така е. Има едни много интересни проучвания на Европейската комисия, че хората имат най-много доверие на съветите от други хора. Щом като е така, питайте близки, познати, роднини... Разпитайте чрез социалните мрежи. Колкото повече се допитаме до опита на хора и организации, в които вярваме, толкова по-голям шанс има да си съставим правилното мнение.

Когато си поръчваме коледни подаръци от онлайн магазин, много е важно така да пресметнем времето, че те да дойдат преди празниците. Има ли някакъв препоръчителен срок да направим поръчка в интернет преди Коледа?

Срокът за доставка обикновено е част от сделката. Има търговци, които се ангажират с доставка на следващия ден. Някои дори доставят в същия ден в рамките на населеното място. Има такива, които казват, че ще ви доставят в рамките на една седмица или до 30 дни. Ние трябва да гледаме търговецът с какво се ангажира и дали ще го изпълни впоследствие. Досега в България никога не сме имали проблеми с тези срокове, с изключение на миналата година, когато за първи път в резултат на COVID пандемията имаше огромен скок на поръчките и някои търговци, както и куриерските фирми, имаха затруднения. И за първи път и в България имахме забавени доставки. На Запад това е абсолютно обичайна практика. Нашите колеги в Англия бяха пресметнали, че всеки десети коледен подарък пристига след празниците.

И все пак няма ли и тази година риск от закъснение на доставките заради рестрикциите за влизане в моловете?

Да, има такъв риск. Но мисля, че самите търговци и куриерски фирми ще са по-подготвени от миналата година. Защото самите те очакват този натиск. Миналата година той беше по-неочакван. Надявам се на по-добра организация от тяхна страна. Но ако дадена поръчка е обозначена като неналична и тепърва бъде поръчана от търговеца да дойде от Китай или другия край на света, то трябва да бъдем внимателни. Повечето големи онлайн търговци винаги обозначават дали съответният продукт е в наличност, което означава, че може да бъде доставен бързо.

Можем ли да предявим претенции срещу търговеца, ако подаръкът ни пристигне след Коледа?

Това е част от договора и всяко неизпълнение би трябвало да дава насрещни права на страната, която е била ощетена. Много зависи от самите търговци дали в общите си условия са предвидили адекватни обезщетения и задължения в случай на неизпълнение на срока. Много пъти сме виждали договори, в които има големи неустойки за забавено плащане от страна на потребителя, който е поръчал, и никакви неустойки при забавяне на доставка от страна на търговеца. Това е класическа неравноправна клауза. Ако човек види такъв договор, трябва да се обърне към КЗП и дори към нас, ние можем да атакуваме такива клаузи по съдебен ред. Няма автоматично решение на един такъв проблем.

Как се връщат подаръците, ако не се харесат или са неподходящ размер?

Трябва да проверим политиката на търговеца преди покупката. При онлайн търговията е лесно – имаме по закон 14 дни да върнем стоката, при покриване на разходите за връщане от наша страна. Това трябва да си го знаем – куриерските разноски са за наша сметка. При физическите магазини трябва винаги да проверяваме политиката на търговеца. Голяма част от тях приемат замяна на размер и цвят, по-рядко връщат пари. Но винаги трябва да сте проверили предварително. Задължително е да пазим касовата бележка. Трябва да стане абсолютен рефлекс на потребителя да си я прибира и да не я хвърля, защото това е на практика единственото доказателство, че сме купили това яке например от този магазин, а не от някой друг. Ако нямаме документ за покупката, търговецът е в пълното си право да ни откаже всякакъв разговор.

Имате ли представа колко на брой са фалшивите онлайн търговци?

За радост това са редки случаи, но много болезнени. Защото такива действия са предумишлени, преднамерени, добре организирани. Измамниците разчитат на бързо събиране на поръчки и след това изчезват. Аз не знам някой да е успял да си върне парите след това от такъв изчезнал търговец. По-важно е да ги разпознаваме и да не се поддаваме, отколкото след това да ходим да гоним дивото. Те се разпознават най-често по това – нов търговец, непознат, с изключително примамливи оферти. В много случаи липсват контакти за обратна връзка. Като правило търговецът ни е открил, а не ние него – чрез мейли, в социалните мрежи. Почти винаги ние попадаме на този търговец, защото той ни е търсил.

Ако попаднем на такъв фалшив търговец и той ни завлече, как можем да си върнем платените пари, срещу които не сме получили стока?

На практика много трудно. Почти не знам случай, в който хората да са могли да си върнат парите. Дори организаторът да е открит, заловен, осъден, обикновено парите ги няма.

Какви са организаторите – българи ли са или има и някаква чужда връзка, както при други онлайн измами?

Като модел и концепция измамната схема идва от вън. Понякога са българи, но задължително има външна връзка. Дали ще бъде фирма, регистрирана в някоя офшорка или държава извън ЕС, за да има по-трудна проследимост. Ако е изцяло базирана вътре в страната, една такава схема може да бъде по-лесно прихваната.

За да избягваме такива случаи, използването на наложен платеж не е ли по-малко рисково, отколкото плащането по банков път?

Да, това е абсолютно вярно и е гаранция, когато не сме сигурни в надеждността на търговеца. Но от друга страна, плащането с карта също има някои предимства. Процедурата по оспорване на тези плащания, която имат банките, е много надеждна. И плащанията към търговците винаги се задържат за няколко дни – три-четири дни до седмица. Ако човек оспори плащането бързо, да кажем в рамките на ден-два, много често и лесно се връщат парите. Така че не мога да кажа плащайте с карта, защото кешът е по-надежден. Зависи от конкретния случай.

 

ТОВА Е ТОЙ:

Роден е през 1971 г.

Завършил е музикалното училище в Пловдив

Има магистърска степен по политология от Софийския университет „Св. Климент Охридски”

Председател е на асоциация „Активни потребители” от 1999 г.