0

- Г-н Георгиев, войната в Украйна промени ли и вашия дневен ред?

- Във връзка с военния конфликт с мое решение и на адвокатското дружество, в което съм управляващ съдружник, вече се предоставят ефективно безплатни правни услуги на хора, избягали от Украйна. Това може да се осъществи по телефона, по имейл, който както иска да постъпи. Можем да помогнем с въпроси за установяване на статут, става дума за безплатна адвокатска помощ. Помагаме за връзки с институции, с издаване на разрешения, регистрации и други подобни административни процедури.

- Кметът Фандъкова представи Бюджет 2022. Почти всяка година има критики, че във финансовата рамка няма ясни приоритети. Така ли е?

- Аз две години бях председател на Бюджетната комисия в Столичния общински съвет и никога не съм се съгласявал с тези критики, защото приоритетите в един бюджет са там, където отива най-голяма част от средствата. Без съмнение големите предизвикателства са градският транспорт, строителството на детски градини, изграждането на важната, критична инфраструктура в града. Разбира се, трябва да се наблегне на осигуряване на чистотата. То вече е факт с план-сметката, която мина, както и бюджетът за екология в София. Там всяка година увеличаваме парите, защото е важно да има повече миене, повече чистене, изобщо дейностите, които са съществени за подобряване качеството на въздуха. Тази година в общинския бюджет ще има повече пари за екология, повече пари за чистота. Общинският съвет ще започне веднага разглеждане на бюджета, в срок ще направим и общественото обсъждане. Всичко ще е достатъчно прозрачно и навреме, за да се чуе и види от повече хора, да получим обратна връзка. Забавянето на държавата ни затрудни и нас, защото имаме само една дванадесета от средствата, които могат да се ползват при стария бюджет. Но една дванадесета през тази година е много по-недостатъчна, отколкото беше миналата година заради поскъпването на електрическата енергия примерно.

- Как ще коментирате твърдението, че кабинетът не отпуска финансова помощ за градския транспорт, защото парите може да не се изразходват по предназначение?

- Типично клиширано опозиционно изказване. Ще дам пример. В капиталистическо общество като това на Обединеното кралство кметът на Лондон е от една партия, а управляващото правителство - от друга. През миналата година бяха отпуснати 4 млрд. паунда, защото градът беше изправен пред същите проблеми, пред които сме изправени и ние - спиране на метрото, спиране на градския транспорт. Чистотата, здравето, безопасността на пътниците са неща, за които, ако политик от опозицията иска да е полезен, той трябва да е ефективен. За да е ефективен, трябва да каже - проблемът е такъв, предлагам това решение.

- Какви са загубите в градския транспорт?

- Дупката в градския транспорт е огромна. Това е най-големият проблем, за който не получихме достатъчна помощ от държавата. Надявам се през други компенсаторни механизми това да се случи. Но сега за съжаление градският транспорт катастрофира в сградата на парламента. Бяха ни отказани 178 млн. лева, които са жизненонеобходими на градския транспорт. Парите ги няма. Ние имаме над 7700 служители, на които трябва да плащаме заплатите, за да сме конкурентоспособни. Да си шофьор в градския транспорт, не е лесна работа. Тези хора трябва да са достойно заплатени, което е част от едно споразумение, вече три години поред се увеличават техните заплати, за да останат, тъй като имаше един момент, в който имаме автобуси, но няма кой да ги кара.

- И как ще се справи общината с този проблем?

- Проблемът с градския транспорт се дължи основно на COVID пандемията. Вече две години 27% са трайно намалелите приходи. Ние не намаляваме разписанията, а напротив - с третия лъч на метрото увеличихме пробега на градския транспорт. Но, да речем, че пандемията беше поносима. Миналата година три пъти актуализирахме бюджета. Общо над 50 млн. лева насочихме за различните пера, режейки от други проекти на града. Затегнахме коланите, оптимизирахме разходите. С икономии става донякъде, нататък икономията вече не помага. Това, което е непоправимо за нас, е поскъпването на горивата. Ток и гориво, това са основните неща за градския транспорт. Три пъти повече плащаме за електрическа енергия в столичното метро отпреди една година. Получили сме компенсации от държавата за ток под 30% от поскъпването. Другите 70% са за сметка на софиянци. Това е въпрос, който остана нерешен. По-миналата седмица бях в парламента, на бюджетна комисия, представих тези проблеми. Въпреки че общината продължава да инвестира в градския транспорт от собствените си приходи, като няма държавно финансиране, оставаме с впечатлението, че София се наказва политически. Защото градският транспорт няма как да спре, това е животоподдържаща система на града и парите за него трябва да ги вземе от другаде. Това означава да премахнем строителството на улици, да премахнем инфраструктурни обекти и промени, които хората отдавна очакват от нас. За мен няма проблем да обикалям от врата на врата, за да искам пари за София. Но по време на пандемия правителствата помагат на градовете си. При такъв ръст на енергоносителите общественият транспорт трябва да бъде подпомогнат. Той има обществени функции и когато едно правителство трябва да защити нечий интерес, то би трябвало да избира най-широк кръг от хора, които са най-засегнати, и това са обикновените хора.

- Очаквате ли все пак София да получи някаква компенсация?

- Въпросът с исканите 178 млн. лева приключи. Отпуснати са ни 15 млн. лева компенсация. Не е типично за нас да искаме нещо от държавата. По време на пандемията предложихме мерки за бизнеса, затегнахме коланите, осигурихме финансиране за общинските болници, организирахме COVID пунктове, после пунктове за ваксинация. Когато някой работи от вкъщи, как да си купи карта за градския транспорт? Въведохме електронната система за таксуване, направихме така, че през телефона, с банкова карта да може да се таксува, за да няма физически контакт. Обаче цената на тока не я определяме ние. Тоест, ние искаме подкрепата да е в по-голяма степен за обществения сектор, защото той има социални функции. Ще продължа да настоявам, че са ни необходими компенсациите за транспорт. По линия на Министерския съвет има различни инструментариуми.

- Ще продължи ли строителството на метрото?

- От Плана за възстановяване и устойчивост първоначално бяха извадени близо 300 млн. лева за канализация, имахме протест и аз отидох на него. След това служебният министър Пеканов беше казал, че метрото трябва да се ползва като във Виена, пропускайки факта, че Виена има 30 пъти по-голям бюджет. Спасихме проекта, кметът се намеси много решително, бяхме на среща в Министерския съвет. За строителството на метрото до „Слатина“ в момента не е осигурено цялото финансиране. Историята на слатинското метро е много драматична. През лятото служебното правителство искаше да го маха, а това правителство направо го отряза. В замяна имаме едно обещание, но аз съм юрист и предпочитам обещанията да са черно на бяло. За тази година наистина има 40 млн. лева в бюджета за строителството, но за следващите няма поет ангажимент. Затова настоявам Министерският съвет да вземе решение и то да е записано. Всичко може да се случи, да падне това правителство, да дойде друго, а софийското метро до “Слатина” трябва да е обезпечено. А по отношение на градската железница, защото в плана се набляга на нея, това всъщност са влаковете на БДЖ, които и сега си спират на Подуяне, на Централна гара и т.н. Тоест за целия си маршрут те ще имат 3% пробег в града и понеже мотрисите са нови, ще се брои, че са за София. А градската железница на София всъщност са метрото и трамваите.

- Като председател как поддържате баланса в един доста „пъстър“ общински съвет?

- Поддържам баланс чрез разговори, чрез повече общуване. Блага дума железни врати отваря, а има много железни врати тук и затова трябват много благи думи. Аз работя с председателите на различни политически групи в добър синхрон. По фундаменталните въпроси като бюджета никой друг няма да ни подкрепи, но има каузи, а в последните месеци са няколко такива - бус лентите, преместваемите обекти, домашното насилие, реформата за затягане на контрола, която предложих - за двойния подпис на общинските фирми и др. Другата рецепта освен добронамереност е добрата идея. Пред мен са 27 проекта, по които работим с колегите. Работя и за това да започнем да се събираме присъствено, разбира се, съобразявайки се с пандемичната обстановка. Надявам се да се върнем в залата на СОС, за да стане по-пълнокръвен образът на градския парламент.

Това е той

Георги Валентинов Георгиев е роден на 26 май 1986 г.

През 2019 г. става общински съветник от групата на ГЕРБ-СДС и е избран за шеф на финансовата комисия

От 23 септември 2021 г. е председател на Столичния общински съвет

Адвокат e към Софийската адвокатска колегия и асистент по търговско право в Юридическия факултет на Софийския университет „Св. Климент Охридски“, където е защитил докторска дисертация по търговско право

Специализирал е международно търговско право - магистратура в King’s College London