0

С вети Валентин глътна 6 млн. лв., изчисляват търговците за в. „Телеграф“. Според председател на Института за анализи в туризма Румен Драганов около 30 000 българи ще отбележат тази година Деня на влюбените. Средно всеки от тях ще похарчи около 200 лв. за подарък на половинката си. Мъжете залагат предимно на бижута и цветя, докато дамите – на домашно приготвена вечеря. Всеки втори пазарува онлайн.

От тези, които планират да празнуват на 14 февруари, 56% ще купят бонбони на любимия си човек, 37% ще заложат на цветята, а 22% – на бижутата, показва проучване на NRF за нагласите на европейците. Оказва се, че българите не правят изключение и картината у нас е почти същата. Новото е, че всеки втори е поръчал подарък онлайн. Експертите обясняват това с пандемията, която промени навици на клиентите.

Нагласи

Търговците обясняват, че най-често се купуват парфюми или бижута до 100-150 лв. А проверка на в. „Телеграф“ показа, че през почивните дни магазините са пълни предимно с мъже. Те купуват също така мечета, изработени от хартиени розички, шампанско за 100-120 лв. и луксозни шоколадови изделия. Дамите пък масово ще заложат на домашно приготвена вечеря (49%) или ще поръчат суши от японски ресторант (27%).

„Ковид пандемията промени нагласите на влюбените. Ако преди няколко години всички масово резервираха маса в изискат ресторант, сега се набляга на уютната домашната атмосфера. Това обаче не пречи да се поръча храна за вкъщи – предимно суши, но има заявки също така за индийска или китайска храна“, коментира Стефан Петров от голяма компания да заставка на храна.

Подаръци

Най-търсени за жените са червените рози, за това и цените им скачат преди Деня на влюбените. Друго, което масово се търси по празника, са сърцата под всякаква форма – от цветя, от шоколад, от изкуствени червени розички и т.н. Най-предпочитаните подаръци от жените са бляскавите и нестандартни неща, твърдят търговците. Според експерти мъжете пазаруват по-импулсивно и в последния момент, но са склонни да похарчат повече – около и над 200 лв.

Бонбони за суми от 10 до 100 лв. се купуват от влюбените господа за Св. Валентин, коментира продавачка във фирмен магазин за шоколадови изделия. Тя посочи, че много хора купуват кошници или опаковани специално за празника шоколадови бонбони в кутии с формата на сърце. Обикновено между 12 и 14 февруари има рязък ръст на продажбите на шоколадови изделия. Пазарът предлага пакети, които са под формата на мече или сърце, като цените зависят от размера на кутията.

Повече мъже залагат и на любими аромати за подарък на половинката си. От 100 до 150 лева са готови да платят, за да зарадват дамата на сърцето си с парфюм. Бижутата обикновено излизат по-скъпо, като в много магазини вече обявиха отстъпки от 10% до 20% при покупка на колие или гривна с пръстен.

При дамите няма ясно изразени тенденции. Повечето от тях залагат на практичните подаръци за половинките – освен домашна вечеря те ще изненадат половинките си с парфюм, вратовръзка, книга или комплект инструменти. Експерти споделят, че напоследък има и странна тенденция жени да си подаряват една на друга мъже.

Сметки

Хората стават все по-сантиментални. Това твърдят от голяма международна платежна система. По техни данни разходите на европейците, в това число и на българите, за Деня на влюбените са нараснали със 180% и това не се дължи единствено на растящата инфлация през последните месеци. Анализът на продажбите (както онлайн, така и в магазините) показват, че от 2020 г. насам в Европейския съюз се купуват седем пъти повече подаръци за 14 февруари.

Прави впечатление също така, че емоционалните преживявания все по-често изместват материалните вещи. Въпреки че мерките не са толкова строги и желаещите могат да посетят ресторант или да си организират кратко пътуване, тази година повечето българи залагат на домашния уют или на сантиментални изненади, като разходки в парка, филмови маратони, вечер с игри, пикник на пода в дневната, виртуални срещи или домашни спа процедури.

Експерти твърдят, че емоционалните преживявания все по-често изместват материалните вещи.

 Експерти твърдят, че емоционалните преживявания все по-често изместват материалните вещи.
iStock