Е вропа забранява вноса на дизелово гориво и други продукти, произведени от суров петрол в руски рафинерии. Забраната на ЕС влиза в сила на 5 февруари. 27-членният блок се опитва да прекрати последните си употреби на руска енергия и да спре да захранва военната гръд на Кремъл, тъй като наближава годишнината от нахлуването в Украйна. Най-новата забрана обаче крие рискове и цените на дизела може да се покачат отново за горивото, което е ключово за световната икономика. Повечето неща, които хората купуват или ядат, се транспортират в даден момент с камиони, които работят предимно с дизел. Горивото захранва и селскостопанско оборудване, градски автобуси и индустриално оборудване. По-високата цена на дизела се отразява на почти всичко, което спомага за повишаване на инфлацията, която направи живота по-труден за хората по света.
Гориво
Дизелът, подобно на суровия петрол, се продава в световен мащаб и Европа може да търси нови източници, като САЩ, Индия или страни от Близкия изток. Ако това върви гладко, въздействието върху цените може да е временно и дори незабележимо. Европа вече намали вноса на руски дизел почти наполовина, от 50% от общия внос преди войната до 27% към момента. САЩ са увеличили доставките до рекордни нива от 34 000 барела на ден в началото на 2022 г. до 237 000 барела на ден досега през януари според S&P Global.
Висшият енергиен служител на ЕС Кадри Симсън казва, че пазарите са имали време да се приспособят след обявяването на забраната през юни. Европейците също изглежда са се запасили с руски дизел преди крайния срок, като вносът се е увеличил миналия месец. Има един усложняващ фактор: Групата на седемте основни демокрации говорят за налагане на таван на цените на руския дизел, който се насочва към други страни, точно както направиха на руския суров петрол. Както при петрола, идеята е да се запази потокът на руски дизел към световните пазари, но да се намалят приходите на Москва. Ако таванът работи, както се рекламира, глобалните дизелови потоци трябва да се пренастроят, като Европа ще намери нови доставчици, а руският дизел ще намери нови клиенти, без голяма загуба на доставки.
Ефект
Според анализаторите е трудно да се предскаже как ще работи ограничението, без да се знае къде ще бъде определена цената и дали Русия ще се опита да отмъсти, като спре доставките. „Когато руският износ е ограничен по каквато и да е причина, това, разбира се, би създало известни проблеми в целия този процес на пренареждане“, коментира пред Асошиейтед прес Хеди Грати, ръководител на изследванията за горива и рафиниране за Европа в S&P Global. „Европа ще се конкурира с други големи вносители и това ще предизвика възходящ натиск върху цените.“ Ако таванът не блокира големи количества руски дизел, може да има „краткотраен скок на цените“, докато пазарът се адаптира.
Кувейт и Саудитска Арабия разширяват капацитета си за рафиниране на петрол през годината, а съседен Оман през 2024 г. Това „може допълнително да облекчи всички точки на натиск от този развод с Русия“, коментира Грати.
Цели
Надеждата е да се възпроизведе ефектът от тавана на цените на петрола, който забрани на западните компании да обработват руски суров петрол на цена над 60 долара за барел. Русия вече заяви, че няма да продава петрол на страни, които спазват тавана на цените, но ограничението и спадащото търсене от забавящата се глобална икономика направи ситуацията такава, че клиентите в Китай, Индия могат да купуват руски петрол с големи отстъпки, намалявайки приходите на Кремъл. Подтикнати от по-скъпия суров петрол, цените на дизела се покачиха до над 1000 долара за тон миналата седмица от 800 долара за тон в началото на декември. Дизелът струва повече от 40 долара за барел над суровия петрол, използван за производството му.
Цените на горивата са основен фактор зад болезнената инфлация в Европа, която ограби покупателната способност на потребителите и забави икономиката.