0

Н а Деяна войвода е посветена първата авторска песен на големия композитор Пламен Велинов, разкри пред „Телеграф“ самият той. На 3 юли той закръгли 60-годишен юбилей и по този повод сподели любопитни истории около създаването на най-емблематичните си хитове.

Иди си

„Първите си песни написах още като ученик и студент, те само са изпълнявани на живо, но не са записвани. Първата моя песен, която е записана, я написах като студент през 1985 г. През лятната ваканция се прибрах в родния ми Чипровци и чух баща ми Велин Павлов да подготвя за репертоара на своя оркестър известни сръбски песни. Казах му, че ще му напиша авторска песен в същата стилистика. Като му я дадох, той се заслуша, замисли се, затвори се в една стая и за два часа направи текста. В интернет може да се чуе в негово изпълнение, както и на Александър Котин.

„Деяна“ е посветена на местността Деяница и Деяна войвода и стана много популярна в нашия край“, разказа маестрото. По същото време прави и песента „Иди си“, която след години ще стане всеизвестна от изпълнението на фолкпевицата Камелия. „Имам една снимка, на която я пея на един концерт, а Камелия и майка й са в публиката, тогава тя беше още ученичка. Написах я по текст на Георги Костадинов, който после дописа още един куплет за Камелия“, добавя маестро Велинов.

Дилема

Той свири на акордеон от дете, а като ученик започват да го привличат и ударните инструменти. В средното училище изучава рисуване и скулптура, но хваща и китарата, тъй като в общежитието нямало акордеон. Става барабанист в две училищни групи, а в трета свири на бас китара. В казармата в Елхово е художник на поделението, но имат група с певеца Деян Неделчев, който по-късно ще го запознае с някои от най-големите в родния шоубизнес. Печелят златни медали на прегледа на армейската художествена самодейност в Бургас.

Като студент в учителския институт за преподавател по рисуване вечер е свирил с оркестър към “Дирекция Музика” - Кюстендил. 3 г. работи като учител в Чипровци, като паралелно продължава вечер да свири по заведения. През 1990 г. заминава за Югославия, което окончателно наклонява везните към нотите. До избухването на войната работи там, а после се прибира в България и прави първия свой оркестър, солистка на който става именно бъдещата звезда Камелия. По това време прави и първите си професионални записи с Деян Неделчев, Маргарита Хранова, Стефка Берова, Мария Косара.

Емил Димитров

Деян го препоръчва и на Краля на родната естрада Емил Димитров, който в началото на 90-те си търси аранжор за нов албум. „Първата песен, която направихме през есента на 1994 г., е „Влюбена Коледа“. Тогава непрекъснато пътувах между Чипровци и София и точно в автобуса мислех какъв да е аранжиментът. Васил Андреев идваше да ни носи сандвичи и като я чу, се разплака.

Емил предложи, докато правим албума, да живея у тях и по цял ден работех в една от стаите на втория етаж. Когато бях готов, слизах да му пусна какво съм направил, после сядахме на пианото и правехме корекции. А много неща променяхме и в студиото по време на записа. Така беше извикал Марги Хранова да пее вокалите в две песни, но по едно време й вика: „Защо не вземеш да изпееш един куплет, да стане дует“.

Така се получиха „Еротика-екзотика“ и „Ти искаш или не“. След като Емил получи инсулт, с Тончо Русев му направихме една песен по стихове на Петър Караангов, но така и не я записа, после го направи Веско Маринов“, разказва Пламен Велинов.

Бал за двама

Изключително плодотворно е сътрудничеството му с най-големия ни композитор Тончо Русев, на когото става любимият аранжор повече от четвърт век. Първите аранжименти на негови песни прави за Паскал и Маргарита Горанова, без още да се познават лично. После правят повече от 100 песни с Веселин Маринов, като стартът е със „Сватбата на мама“ по стихове на Борис Христов.

За Веско Пламен първо композира „Бал за двама“. „Бях я забравил тая песен, но наскоро я чух, а той каза, че всяка година по време на баловете я изпълнява. Музиката беше готова и по нея накарахме Евтим Евтимов да направи текста. Той искаше да му я изпея с глас и аз го направих с на-на-на. Обаче това не му помагаше и искаше да сложа конкретни думи, за да се ориентира по колко срички трябва да са и аз запях „тенджери, тигани...“. Тончо му редактираше стиховете за песните и все спорехме кое да е първо в песента. Той ме съветваше да пиша по готови стихове и не приемаше, че първо може да се роди мелодията, а след това да се прави по нея текстът, макар да му се е случвало и на него през годините“, споделя маестрото.

10 години Велинов работи и с композитора Стефан Димитров, с когото правят много песни, няколко филма, както и първата оркестрация на симфоничното му произведение „Сънят на Пилат“, после адаптирано за балет. От 20 г. е единственият аранжор на авторските песни на Роси Кирилова.

„Левовете в марки“ написал за Антония, „Кожена пола“ предложил на Камелия

Пламен Велинов е автор на някои от най-големите хитове и в попфолка. „Левовете в марки“ е написал за Антония Рангелова, но певицата заминала за дълго за чужбина, а през това време я харесала Сашка Васева. „Кожена пола“ първо предложил на Камелия, но тя не я усетила и я дал на половинката си Джесика.

„Кати разказва, че „Пеперуда“ не съм написал за нея, но това не е точно така. По този текст на Надежда Захариева е правена друга музика, но не е реализирана. Продуцентът на Кати ми донесе този текст на първата ни среща и цял месец мислех каква мелодия ще е подходяща за нея“, каза композиторът. Друга певица е записвала песента „Весело момиче“ преди Емилия. Подобен е случаят и с „Петият етаж“ – написал я за начинаещ изпълнител, после я пробвала друга колежка, докато накрая попадне при Ина.

„Митничарю“ е композирал за Лия по стихове на Живко Колев, а „Няма 6-5“ на Цветелина първоначално е направена като денс, но след това от „Пайнер“ я убедили да я има и в попфолк вариант. Аранжиментът на „Дума за вярност“ пък е направил за друга певица, а я записала Преслава. Има подобни случаи и в естрадата – първо е дал „Жива вода“ на Маргарита Хранова, а после е записана от Мария Косара, а „Розов свят“, позната в изпълнение на Кристина Димитрова, е написал за Силвия Кацарова, но латино ритъмът не се вписвал в поп-рок албума й.