0

П рочутият естраден рефрен „Искаш огън да ти дам“ е записан под влиянието на махмурлук. Това разкри пред „Телеграф“ изпълнителят на хитовия шлагер „Обич“ Панайот Панайотов във връзка с 90-годишнината от рождението на автора на песента – композитора Морис Аладжем, която се навърши на 18 август.

Златният Орфей

„Морис ме е подушил какъв стил харесвам в музиката. Много сме си говорили за сръбските песни на Здравко Чолич, а Оливер Драгоевич беше наш общ любимец. И той е искал да напише песен в такъв стил, тъй като до този момент в българската музика нямаше такъв жанр. Имал е стихосбирка на младия тогава поет Тодор Анастасов и си е харесал това стихотворение. То е станало повод да се запознаят. След като спечелих голямата награда „Златният Орфей“ през 1979 г., Морис Аладжем направо ми даде готовата песен, но не съм я разучавал предварително. Помня като днес, че отидохме много рано сутринта в студиото в „Балкантон“ да я запишем – тогава ни беше определен часът. Предишната вечер бях пил доста и имах лек махмурлук. Тонрежисьорът Деян Тимнев ме подуши и каза: „Артистът с дъха си може да отрови малко дете“. Записах я много бързо, от едно изпяване. Прочутото соло на китара изсвири Иван Лечев, който тогава беше световно неизвестен“, разказва Панайот Панайотов.

Шеф

Песента влязла много бързо в дискотеките, а радиото я завъртяло доста по-късно. „Морис ми каза, че първо е станала хит във Видин – явно имаше отнякъде информация. След това направихме първата ми дългосвиреща плоча, която благодарение на тази песен се продаде в тираж от над 100 хиляди броя. В нея включихме още една песен, която Морис ми написа преди „Златният Орфей“ - „Отивай си, но се завръщай“ по стихове на Димитър Ценов. После ме покани за солист в ансамбъла на ГУСВ, където ми беше шеф, но бяхме и много големи приятели. Общо взето, оттогава минавам за негов човек. Аз бях млад и зелен, а той ми беше като учител. После ми написа още много песни, продължи опитите в този дух, но не се появи втори хит като „Обич“, добави Панайот.

Виргиния

С Морис Аладжем певецът е пътувал на фестивали и турнета. Първото пътуване, за което си спомня, е това в Куба заедно с колегите Вера Бъчварова и Маргарита Иванова. В оркестъра пък е свирил прочутият пианист, към днешна дата покойник – Димитър Петров-Заека. „Спомням си и участието ми в песенния фестивал в Кастълбар, Ирландия. Изпълних хита на Вили Кавалджиев „Виргиния“, който там стана „Вирджиния“. Не знам защо композиторът реши да изпрати мен, а не Вили. Песента нищо не получи, но аз спечелих наградата за най-добър глас. От фестивала бяха издали много красива програма със снимки на всички участници. Морис обаче много я хареса и поиска да му я подаря. Направих го на драго сърце. А колко бутилки за рождени дни сме си подарявали...“, разказва още момчето, което говори с морето.

Основател на оркестър Балкантон

Морис Аладжем е роден на 18 август 1932 г. в София. От 5-годишен учи цигулка, а на 19 години става и саксофонист. Като ученик в столичната Първа мъжка гимназия музикалната му страст го води в училищния оркестър, на който става концертмайстор. Тогава прави и първите си успешни опити като композитор – създава увертюрата „Изгубено лято“ и концерт за цигулка и струнен квартет. Завършил е Инженеро-строителния институт, където създава формацията си “Джаз на младите”. Първата му оркестрова пиеса е „Мечти“, а първата авторска песен – „Влюбеният телефон“, която е и първи запис на Мария Мицева. По същото време пише и Пиеса за тенор саксофон и оркестър. През 1962 г. пътят му трайно се преплита с този на друг голям композитор – Тончо Русев. Заедно основават оркестър „Балкантон“ – един от легендарните състави по онова време, който изпълнява и записва джазови пиеси в стиловете диксиленд, би боп, хард боб и др. През 1974 г. оглавява оркестър „Младост“ при ГУСВ. Следва позицията главен художествен ръководител на дирекция „Българска естрада“, където остава до 1985 г. През 1978 г., съвместно с Александър Владигеров, оркестрира мюзикъла на Алексис Вайсенберг „Фугата“, поставен през 1979 г. в Париж и издаден от френската фирма Pathe Marconi година по-късно. Автор е на над 400 песни.

Венци Мартинов пише на салфетка Елате ни на гости

Морис Аладжем е автор и на една от най-популярните песни на дует „Ритон“ - „Елате ни на гости“. „Заглавието на песента е точно. Ние и до ден-днешен обичаме да имаме гости. Тя дори се роди по време на гости. Венци Мартинов беше у нас и буквално на една салфетка написа текста“, призна Здравко. През 80-те години дуетът пътува из страната със свой бенд, а Венци Мартинов забавлява публиката в почивката. Така те се сближават и опознават. „Морис Аладжем беше написал музиката, но нямахме текст. Има много кадърни хора, но е важно да дадеш писането на текста на точния човек за конкретната мелодия“, допълва Катя. Музикалното семейство изпълнява за пръв път „Елате ни на гости“ в Нова Загора през 1987 г. и публиката веднага иска повторно изпълнение.„Песента стана шеговита, защото си я представях на сцената като диалог между двамата. Получи се атрактивна и сценична творба“ – коментира Венци Мартинов, който е имал няколко кратки срещи с Морис Аладжем, но двамата не са обсъждали общата си песен.