0

Н а Трифоновден, който по православния календар е на първи февруари, зарязваме лозята ритуално. Това е времето, в което земеделците се прощават със зимната си почивка и се подготвят за голямата работа на полето, която започва от ранна пролет. За същинската първа пролетна резитба трябва да изчакаме да преминат големите студове и снегове. Метеорологичната прогноза за тазгодишния Малък Сечко е за големи студове, а затопляне се очаква чак в края на месеца. Така че дотогава лозарите имат време първо да посрещнат празника Трифон Зарезан подобаващо и след това да наточат лозарските ножици за работа.

В различните части на страната Трифон Зарезан си има своите характерни особености, но така или иначе навсякъде се зарязва ритуално. Понякога това става в лозя, пълни с преспи сняг, но никой държащ на авторитета си лозар не би могъл да се уплаши. Обичаят е зарязването да се прави само от мъже, а за цар на лозето обикновено се избира човек с авторитет на късметлия.

В Дунавския район има обичай от отрязаните лозови пръчки да се прави венец и да се раздава на гостите, а такъв се слага и на Царя на лозето. Изричат се молитви към Свети Трифон, който пази от всякакви гадини лозята и носи берекет на стопаните. Ритуалната храна е прясна питка, която се прави само от брашно, сол и вода. Задължително има варена кокошка, пълнена с ориз или булгур и посипана с червен пипер и чубрица. И разбира се, вино. Най-важното нещо са хората и ръчениците, които се играят на определени места. С тях хората обединяват енергията си и гонят злите сили от лозята и домовете си.

Установено е, че времето на резитбата на лозите оказва влияние върху силата и плододаването. С ранната есенна резитба лозата се лишава предивременно от листната си маса. Оттокът на хранителните вещества oт пръчките към старите части на главината и корените на лозата още не е завършил. Поради това при ежегодна ранна резитба лозите отслабват и добивът намалява, съветват агрономите. Неблагоприятно влияние оказва и късната пролетна резитба на лозите след напъпването. Най-добре е резитбата да се извършва през периода на относителния покой след листопада до сокодвижението.

Хората са най-важни на Трифон Зарезан, защото гонят злите сили от лозята.

 Хората са най-важни на Трифон Зарезан, защото гонят злите сили от лозята.
АВТОРЪТ

Когато лозите се отглеждат по системата на загрибване,  резитбата се извършва през есента. Асмите, средностъблените и високостъблените формировки и въобще всички лози, които не се загрибват, се режат в края на зимата и началото на пролетта след преминаването на силните студове. Само в местности, където има опасност от късни пролетни слани, е целесъобразно да се прилага по-късна резитба. Резитбата на лозата се извършва предимно с лозарска ножица, която се състои от едно тъпо острие и едно режещо във вид на дъга. Режещото острие на лозарската ножица се поставя винаги откъм главината. Дебелите рамена, сухите части и др. се режат с лозарско трионче, дълго около 25 см. Едногодишните пръчки се изрязват до основата, без да се наранява старата дървесина.

Отрезът трябва да е перпендикулярен на оста на лозовата пръчка, защото тогава раната е най-малка. Перпендикулярно на оста им се изрязват и старите плодни пръчки, излишните рамена, сухите части и т. н. При пролетна резитба на лозите отрезите на чеповете се правят на 1,5-2 см над горното око с наклон, обратен на окото. Така се избягва мокренето на горното око от сока, който изтича при резитбата на лозите.

От правилната резитба зависи реколтата от грозде.

 От правилната резитба зависи реколтата от грозде.
АВТОРЪТ

Трифон изгонил гъсениците

Св. Трифон е познат и в другите балкански страни, той е закрепен в православния календар и е свързан със смяната на сезоните от зима към пролет.  В една молитва от 1690 г. (сръбска редакция) за св. Трифон се говори, че светецът помолил бога да изгони гъсениците и другите насекоми от лозята и градините и бог сторил това чрез своя ангел. В друг сръбски ръкопис от 16-17 век се казва, че против насекоми по ниви и лозя трябва да се запалят кандилата на св. Трифон и посевите да се поръсят със светена вода, като се чете молитва на светеца. В Молдова и Буковина е позната легендата за св. Трифон и Богородица, но в тези райони светецът няма връзка с лозарството. В Румъния празникът се нарича „Трифон на червеите и гущерите“, спазва се забрана за работа, за да има плодородие по посевите. Гърците в Епир правят на деня на св. Трифон колачета, които търкалят по лозята и градините, като казват: „Трифоне, плодородниче, ела в лозето ми и в нивата ми, да ядем и да пием“, като обичаят се спазвал за общо плодородие.