0

П олетът до Марс вече не е мираж от далечното бъдеще. Милиардерът Илон Мъск е впрегнал гигантски ресурси, за да си гарантира, че неговата SpaceX ще бъде първа в надпреварата за покоряването на Червената планета. Очаква се космическият кораб на SpaceX „Старшип” да премине тестове през тази година. „Ще има хора на Марс до 2030 година”, заяви в интервю за CNBC главният изпълнителен директор на SpaceX Гуен Шотуел. „Ще пратим хора на Луната дори още по-скоро”, уточни тя.

Състезанието

Компанията на Мъск се стреми да изпревари основния си конкурент – Американската космическа агенция. НАСА планира да осъществи полет до Луната през 2025 или 2026 г. С този полет ще бъдат транспортирани астронавти и апаратура. НАСА смята да кацне на Марс още през 2023 г., но за разлика от полета до естествения спътник на Земята, при мисията до Марс не се планира физическо участие на хора. 

Веднага, след като кацне първият астронавт можем да започнем да мислим за масова колонизация на планетата, уточни Шотуел. „Смятам, че първият полет трябва да осъществи значителна по мащаба си доставка. Смятам, че до пет-шест години след това хората ще започнат да гледат на Марс като на възможно ново място за живот”, допълни Шотуел.

Мъск побърза да сподели оптимизма и уточни в пост в Туитър, че корабите „Старшип“ на SpaceX ще кацнат на Марс много преди 2030 г. „Целта ни е да направим бъдещата база Алфа абсолютно самодостатъчна като ресурси и съществуване”, написа Мъск. Първоначално той смяташе да достигне Марс през 2022 г., но тази цел се оказа прекалено амбициозна. SpaceX планира да започне космическия поход към Марс с безпилотен товарен полет. Мащабът и сложността на задачата обаче доведе до серия технически отлагания на полетите на „Старшип“. Все пак, след четири провалени излитания, през май 2021 г. „Старшип“ бе изстрелян успешно в околоземна орбита и достигна височина от 10 км.

Пълният капацитет на кораба се очаква да достигне близо 150 тона товар. Плановете на Мъск включват изграждане на космически флот от поне 1000 подобни кораба. Той допълни, че се надява докато е жив броят на заселниците на Марс да надхвърли един милион души.

Основното предимство на „Старшип“ е, че е изграден от неръждаема стомана и може почти напълно да се рециклира, което значително свива разходите за експлоатацията му.

Очаква се първият град на Марс да бъде изцяло завършен до 2050 г.

Доверениците

Докато Мъск довършва сделката си за 44 милиарда долара за закупуване на Туитър, най-богатият човек в света продължава да се консултира само с група от лоялни довереници, инвеститори, членове на борда и изследователи, които са част от неговия вътрешен кръг.

Те включват млади учени, които ръководят изследванията в областта на изкуствения интелект в компании като Tesla Motors и Neuralink - компания за мозъчни импланти, която той контролира. Има и дългогодишни инвеститори, известен адвокат и по-малкият брат на Мъск. Всички те са непоколебими, когато става въпрос за подхода на Мъск към бизнеса и иновациите.

„Когато Илон каже нещо, трябва да направите пауза и да не изречете „Е, това е невъзможно“, казва Гуен Шотуел. „Запомняш го, мислиш за него и намираш начини да го направиш. Винаги съм чувствала, че моята работа е да приемам тези идеи и да ги превръщам в цели на компанията, за да ги направя постижими“, добавя тя.

58-годишната Шотуел, която е израснала в предградията на Чикаго, е 11-ият служител на SpaceX и се присъединява към компанията през 2002 г., същата година, когато Мъск създава фирмата за изследване на Космоса. Според експерти тя е изключително лоялна към Мъск. Скоро след като била наета, Шотуел организира среща с правителствени клиенти за потенциално изстрелване на сателити, твърди Ерик Бергер в книгата си „Издигане: Илон Мъск и отчаяните ранни дни, които стартираха SpaceX“ от 2021 г.

Самата Шотуел няма планове да направи шестмесечното пътуване до Червената планета. Тя е категорична, че „не обича къмпингуването“. Тя бе класирана на 38-мо място сред най-влиятелните жени в света в листата на „Форбс”.

SpaceX, която все още очаква регулаторни потвърждения за програмата си Старшип за следващо поколение кораби, вече е планирала няколко мисии на Луната, включително пътуване на милиардера Юсаку Маезава през 2023 г., както и потенциално присъединяване към предстоящата програма на НАСА Artemis.

Истинската следваща граница обаче е Марс – изследването на която е „неизбежно“, каза Шотуел. През март SpaceX прекрати производството на нови капсули за астронавти Crew Dragon, ограничавайки броя до четири и вместо това насочи вниманието си към Старшип.

Съюзник

Шотуел осигури изключително мощна подкрепа за космическите амбиции на Мъск. Тя е лицето на намесата на Мъск във войната в Украйна. Шотуел пусна безплатен сателитен интернет за Украйна и съсипа плановее на Кремъл да наложи информационно затъмнение. SpaceX вече беше близо до предлагането на интернет услуги в Украйна, но инвазията на Русия го ускори „Бяхме близо до получаването на одобрения за предлагане на услуга, но документите не бяха подписани“, каза Шотуел. Нахлуващата армия на Русия унищожи голяма част от инфраструктурата на Украйна и услугата Starlink на SpaceX беше една от опциите, които правителството на Украйна търси.

SpaceX активира услугата Starlink на 26 февруари – денят, в който украинският вицепремиер Михаил Федоров помоли в Туитър основателя на SpaceX Илон Мъск да изпрати терминали на Starlink, за да помогне за предоставянето на интернет услуги след инвазията на Русия. Според експерти сателитният интернет за Украйна продължава да има ключово значение за конфликта. Мъск получи серия от смъртни заплахи от поддръжниците на руската офанзива заради ключовата подкрепа, която указа на Украйна.