0

С тара църква, строена от майстор Колю Фичето във Велико Търново, е превърната в зала за тренировки на боксьори по време на комунистическия режим в България. Храмът „Св. Спас“ се намира на метри от бившия турски конак, в който след Освобождението е заседавало учредителното Велико народно събрание на новата българска държава. В края на XIX век в този район, известен още като Халваджи баир, са се издигали къщите на по-заможните търновски занаятчии и търговци. Именно те през 1859 г. решават, че заслужават да имат своя махленска църква, и се обръщат към най-добрия по онова време майстор строител в цялата Османска империя Никола Фичев от Дряново. Строителството продължава цели три години до 1862 г.

Входът на храма. Ювелирната му украса още стои въпреки разрухата. 

 Входът на храма. Ювелирната му украса още стои въпреки разрухата. 
Иван Георгиев

„Св. Спас“ се отличава с това, че е малка и скромна като размери. Липсва така характерната за другите църкви на Фичето монументалност, величественост и нестандартни архитектурни решения. По своя архитектурен вид църквата е трикорабна базилика с размери 28 х 12 м, като любопитното е, че под нея е имало гробница с вход откъм юг. Стените на църквата са иззидани с ломен камък, а отвън тя е била измазана с оранжево-червена варова мазилка.

Кобилица

От източната и от западната страна е изграден дъгов корниз под формата на така известната емблематична за творчеството на майстора двойна фичевска кобилица. На четирите фасади на храма пък има четири каменни полуколони.

Вляво: Част от вградените надгробни плочи. / Вдясно: Надгробен паметник, захвърлен сред пущинаците.

 Вляво: Част от вградените надгробни плочи. / Вдясно: Надгробен паметник, захвърлен сред пущинаците.
Иван Георгиев

След Освобождението на северната и южната фасада са вградени мраморни надгробни плочи с надписи на гръцки език, взети от гробищата на старата църква, която се намирала на същото място. Установено е за една от плочите, че е поставена от търновеца д-р Никола Пиколо и е взета от гробовете на родителите му: търговеца Сава и съпругата му Теодора. Иконостасът в църквата пък е дело на известния дърворезбар Антон Гешов Станишев – Дебралията, изработил иконостасите на десетки храмове в Македония. През 1864 г. с брат си Димитър основават в Калофер собствена резбарска школа. В търновския регион Дебралията е автор и на иконостаса в църквата „Св. Димитър“ в Лясковец. Преди да приеме поръчката за направа на иконостаса на търновската „Св. Спас“, Антон Станишев прави дърворезбата и на още два храма: „Св. Богородица“ и „Св. Никола“.

Трус

Като храм за извършване на богослужения църквата „Свети Спас“ се е използвала не само до Освобождението, а и след него до 1913 г., когато силно земетресение разрушава горната й покривна част. След това е взето решение тя да не е повече действащ храм. Иконите й са свалени и днес за щастие те са запазени и се съхраняват във фондовете на историческия музей.

Вътрешността на Божия храм днес представлява опасна пропаст, в която човек може да пропадне фатално.

 Вътрешността на Божия храм днес представлява опасна пропаст, в която човек може да пропадне фатално.
Иван Георгиев

Върху стените на църквата е поставен нов дървен покрив. След като стените са измазани с варов разтвор и загладени, бившият храм е превърнат в салон за уреждане на сказки и събрания за хората от махалата в съботните и неделните дни. Това продължава до болшевишкия преврат от 9 септември 1944 г. и малко след него. Верни на идеологията си да поругават всичко, свързано с религията, комунистите не закъсняват да се подиграят и с тази черква. През 50-те години на ХХ век мястото, откъдето са се отправяли най-съкровените молитвите на болярите към Бога, е превърнато в боксова зала, в която атлети със или без предпазни ръкавици си нанасят безжалостно удари и си разбиват носовете и скулите. Капещата кръв по пода поругава Божия храм, но е и една доста незавидна участ за творение на Уста Колю Фичето. По-късно храмът е използван като салон за провеждане на агитационни събрания на местната структура на Отечествения фронт (ОФ) и архив на Народната милиция. А накрая е превърната и в репетиционна зала за балерините от състава на новооткритата оперета на театъра.

Достъпът до черквата на Колю Фичето е силно затруднен.

 Достъпът до черквата на Колю Фичето е силно затруднен.
Иван Георгиев

В края на 70-те години сградата на бившата църква „Св. Спас“ окончателно е изоставена на произвола на съдбата и на разрушителната сила на природните стихии. През 1984 г. започва изпълнението на проект на тогавашния Национален институт за паметниците на културата за проучването, реставрацията и консервацията на старата църква.

Разкопки

Дървеният й покрив е съборен, а около нея започват разкопки. Намерението обаче се оказва от ден до пладне. През следващите години пари за изпълнението на този проект очевидно повече не са отпуснати и до истинска реставрация така и не се стига. След политическите промени през 1989 г. с настъпването на т.нар. демократичен преход спасяването на „Св. Спас“ става съвсем неспасяемо. Все пак е направена поредната смяна на покрива, като е поставен временен такъв с надеждата, че скоро ще има постоянен масивен. До това обаче не се стига. В следващите години никоя от институциите, която би могла да възкреси Божия храм, не прави нищо реално да го стори. И някогашното творение на най-известния български майстор строител отново е оставено на милостта на стихиите.

„Св. св. Константин и Елена“ също бедства

В продължение на повече от три десетилетия районът представлява истински културен шок за гостите на Велико Търново. Само на 50 м един от друг като зловещи паметници на безхаберието стоят два уникални паметника на културата – църквите „Св. Спас“ и „Св. св. Константин и Елена“, и двете дело на майсторлъка и гения на Уста Колю Фичето. От едната църква стърчат зловещи каменни отломки, а другата пък е „опакована“ с желязно ръждясало скеле, което злокобно като бодлива тел обвива каменната й снага. Преди десетина години скелето беше премахнато и беше обявено, че ще бъде извършена така дълго чаканата реставрация и консервация на „Св. св. Константин и Елена“. Но и тук нещата бяха само добри намерения и пожелания. Днес на южната фасадна стена на храма има малък параклис, в който се влиза по напълно импровизирана метална стълба. А този параклис изглежда изключително нелепо на фона на цялата величествена църква, която е един от най-красивите архитектурни шедьоври на Фичето. И ако за тази църква все още макар и все по-теоретично има някакви надежди за възстановяване, то за „Св. Спас“ като че ли и тази последна надежда за спасение вече отдавна не съществува. През последните няколко години група ентусиасти се събират и организират почистване на района около и вътре сред руините на Божия храм. Само техният ентусиазъм обаче не е достатъчен. Преди дни в социалните мрежи се зароди идеята да се подеме благотворителна кампания за събиране на средства, с които да бъде извършен основен ремонт и реконструкция на „Св. Спас“. Оказва се обаче, че църквата е собственост на Великотърновската митрополия и за да се направи какъвто и да е ремонт там, трябва да се иска благоволението на владиката. А на никого от ентусиастите не му се иска да влиза в контакти и сложни и нескончаеми преговори с несговорчивия митрополит Григорий. Така нещата отново продължават да се въртят в един омагьосан кръг, а в това време храмът продължава бавно, но сигурно да се руши. И вероятно не е далеч времето, когато той ще остане само спомен от старите пощенски картички.