О ттатък Черно море се пазят мощите на един непопулярен християнски мъченик, наш предтеча, просиял още във времето на Волжка България. Тленните останки на св. Аврамий Български се намират в храм "Успение на Пресвета Богородица" на женския Княгинински манастир в руския град Владимир. Счита се, че мощите му помагат при болести и скърби, като празникът на светеца се чества на 1 април. Мястото на неговото мъченичество е бликнал извор още през XIII век, върху който днес е вдигнат параклис.

Кан Кубрат

Предисторията ни отпраща към стара велика България на кан Кубрат, станала арена на кървави междуособици между привържениците на рода на Кубрат и синовете му – Дуло, и мощния род Ашина. Една част от старите българи воглаве с големия брат на нашия първовладетел Аспарух – Батбаян, се покорили на Ашина. Скоро тяхната държава започнала да се нарича Хазария, макар жителите й да знаели, че са българи и езикът и обичаите им останали български до края на съществуването на Хазарската империя.
Друга част се оттеглила на югоизток и в поречието на реките Волга и Кама основали Волжка България или Волжски Болгар. Днес само името на река Волга пази паметта за величието на тази българска държава. В X век владетелят на Волжски Болгар бил подлъган да приеме исляма от пратениците на Арабския халифат, под предлог че арабите ще построят много крепости и с войска ще помогнат на волжките българи да се отбраняват от своите доскорошни събратя хазарите.

Мъченик

Мъченик Аврамий се родил именно в тази Волжка България и бил възпитан в мохамеданската вяра, която изповядвали неговите сънародници. Той бил богат човек и се занимавал с търговия. Бил привикнал към светските блага, но чел Корана и винаги оказвал гостоприемство на странници и бедни. Поради контактите му с православни руси търговецът открил, че пътят към спасението на човешката душа е в ръцете на Христос и решил да го последва. Кръстил се и получил името Аврамий.

Стенопис на Св. Аврамий от Татарстан, някогашна Волжка България. 

чудеса и вяра

Изповядвайки Христовата вяра, той станал омразен за своите сънародници мюсюлмани. През 1229 г. той доплувал по река Волга с кораб, натоварен със стока, до столицата на България (волжска), наричана Болгар Великий, а в руските летописи известна като Велик град. Българите (мюсюлмани) видели голямото богатство на Аврамий и след като разбрали, че не е руснак, което значи, че няма да получи помощ нито от другите християни търговци в столицата, нито от суздалските князе, които защищавали своите поданици, го арестували.

Изследователи предполагат, че може би са го сметнали за отстъпник на вярата и законите на техните бащи, а и също така се страхували, че и други техни сънародници може да го последват в Христовата вяра, която той с желание проповядвал. Решили да върнат Аврамий в исляма или да го убият. Тогава го затворили в тъмница за дълго, а по-късно, като видели неговата непреклонност, отсекли му първо ръцете, после нозете и накрая - главата.

Свидетели

Свети Аврамий загинал мъченически на 1 април 1229 година. На неговото мъченичество станали свидетели други православни християни. Те погребали тялото му в християнското гробище на Велики Болгар.

Раката с мощите на св. Аврамий Български 

чудеса и вяра

Виждайки, че на гроба му стават чудесни изцеления на болни християни, хората разказали за това на княз Георги Всеволодович. След една година тялото на мъченика било пренесено в град Владимир, където князът и семейството му, Владимирският епископ Митрофан, духовенството и народът посрещнали мощите на св. Аврамий и ги положили в църквата "Успение на Пресвета Богородица". Мощите на волжкия мъченик са там и днес и продължават да вършат чудеса подир молитва.

Чудеса

Монахините разказват, че още преди векове при полагането им в мощехранилницата ставали чудотворни изцелявания. В миналото монахините често крили реликвата заради татарските нашествия в гробницата под страничния Благовещенски олтар на Успенския храм. През 1711 г. мощите били пренесени в главния Успенски храм и били положени до северната страна на дясната колона и според желанията на миряните можели да бъдат отваряни. Тържествата по пренасянето били в Неделя на разслабления, същевременно светите мощи били преместени от стария дървен ковчег в нов - облицован със сребърен обков, над който бил поставен позлатен дърворезбован балдахин.

Показват и веригите му

До мощите на Аврамий в специален шкаф се съхраняват железни вериги. Според преданието те са принадлежали на светия мъченик. В по-стари времена те били възлагани върху болните с притъпен ум за изцеление.

Честването паметта на свети Аврамий вероятно започнало сред местните християни вследствие на знаменията, станали на гроба на мъченика. Във Владимир или в Успенския манастир местното честване започнало след пренасяне на мощите му. Митрополит Макарий въвежда общоцърковното отбелязване на паметта на светеца на събор през 1547 г.