0

П рез есента често поклонници от близо и далеч събират последните слънчеви лъчи с преходи до големия кръст над село Ореш, община Свищов. Преди дни това направиха и група католици заедно с енорийския отец Салваторе. След като стигнаха на голямата височина, свещеникът извърши служба за здраве насред омайните хоризонти и разораните към четирите посоки на света черноземни ниви.

Всички в околните села вярват, че именно кръстът в местността Бъзовец ги пази от природни бедствия, гарантира им закрила на божията десница, дълголетие и неземно плодородие. Затова селяните правят шествия до монумента на Спасовден, както и на всички по-големи църковни празници.

19 века

Местните хора с охота споделят, че историята на 6-метровото разпятие датира от времето преди световните войни. Издигнато е през 1933 г. в чест на 1900-годишнина от Кръстната смърт и Възкресението на Божия син Исус Христос. На тогавашния 24 септември тържествен водосвет и литургия извършил епископският викарий отец Исидор Делин. След 9 септември 1944 година идва атеистичната власт на комунистите и кръстът е възприеман като срамен символ на вярата в Бога. По това време отнемат всички имоти на църквата в Ореш и близкото село Драгомирово с изключение на 300 кв метра около храмовете.

Никополският епископ отец Евгений Босилков, който започва своята духовна кариера именно от Ореш (бил е в пансиона на отците пасионисти), е хвърлен в затвора, а по-късно е разстрелян по скалъпени обвинения за шпионаж в полза на Ватикана. По това време в целия Източен блок има репресии, но България се прочува с това, че в цяла Европа само тук истински владика е екзекутиран. 

Отец Салваторе Фрашина води поклонници към разпятието над село Ореш.

 Отец Салваторе Фрашина води поклонници към разпятието над село Ореш.
Отец Салваторе Фрашина води поклонници към разпятието над село Ореш.

Ловен излет

В тия мракобеснически времена от 50-те години на миналия век група авджии католици взимат на прицел разпнатия Исус. Вероятно подпийнали след поредния ловен излет започват да стрелят - единият в главата, другият в сърцето, а третият в краката на Божия син. Скоро обаче осквернителите са застигнати от възмездието със злополуки и нещастия, сякаш показвайки, че с Божиите символи шега не бива. Онзи, който е стрелял в сърцето, бил застигнат от нещастия в своите любови. Три пъти се женил и три пъти съпругите му умирали. Вдигналият ръка срещу главата на Спасителя пък бил диагностициран с тумор в мозъка и изкупил греха си в адски мъки и накрая починал.

На стрелялия в краката на свещената статуя докторите отрязали краката заради заболяване. Скоро той също се споминал, разказват селяните. Историята е доста страховита и част от тях гледат много-много да не я разправят, за да не плашат поклонници и туристи.

Свидетелство

Други обаче са на мнение, че срамната история  трябва да се знае, защото е свидетелство за съществуванието на Бога и за това, че човекът, колкото и да се мисли за вездесъщ, всъщност е мъничък и слаб в ръцете на Твореца. „Трябва да имаме страх от Господа и по-добре в този свят да накаже Той, отколкото на Оня, където животът е вечен“, заключват целомъдрени днешните авджии.

Според тях провидението е застигнало осквернителите скоро след разстрела на Босилков.

Все пак не е сигурно и кои точно са стрелците, като има версия, че те са приходящи високопоставени партийци, ловували в района. През 2005 г., за да изкупят греха от местната дружинка, събират пари и обновяват стреляния кръст.

Вдигнаха паметник на бащата на печатната книга

Отец Салваторе Фрашина води поклонници към разпятието над село Ореш.

В село Ореш има паметник на Филип Станиславов -  първия епископ на Католическа Никополска епархия и автора на първата българска печатна книга „Абагар“. Малката книжка е отпечатана в Рим през 1651 г. За нея авторът й пише в послеслова, че я „подарява на своя български народ“.

Както Станиславов, така и хората в района, са потомци на павликяни. След идването на османците при угрозата да бъдат помохамеданчени те избрали да се кръстят от католици мисионери, допуснати тук от султана. Авторитетът на свещениците пораства и в един момент пасионистите получават разрешение да строят в енориите си скъпи и големи черкви.

Така със султански указ е разрешено и строителството на църквата „Непорочно зачатие на Блажена Дева Мария“ в село Ореш, която може да се види и днес. Градежът й започва на 25 февруари 1851 г. и завършва на 31 май 1857 г.