0

Н а днешния 3 юни е втората за годината Задушница, наричана Черешова. С нея са свързани много суеверия, слабо проучени и до днес от страна на фолклористи и културни антрополози. Въпреки че свещениците не признават тези порядки, те се спазват от време оно до наши дни.

"Задушница", картина на Иван Мърквичка, 1899 г.

 "Задушница", картина на Иван Мърквичка, 1899 г.
wikipedia.org

Нумерология

Никой не знае откъде е възникнала традицията, но както на погребение, така и на Задушница по нашите ширини на гробищата се носи четен брой цветя - 2, 4, 6, 8, 16 и т.н. Едно възможно обяснение гласи, че бройката идва от предхристиянските времена. Четните числа символизират мъртвата неподвижна материя, както и спокойните води на реката Стикс, която според митологията разделя земята от подземното царство на Хадес. Нечетното число обратно - свързва се с нарушаването на стабилната хармония на чифта, с движението, а оттам и с живота. Нумерологичният етикет се спазва в доста страни, но в други не. За да не сгреши човек, то най-добре е да занесе венец, особено в чужбина.

Експерти от траурни агенции коментират още, че има значение и видът на растенията и техният цвят, както и възрастта на покойника. Ако той се е споминал по-млад, се носят ириси, бледорозови рози, лалета. Друго правило гласи, че цветята е желателно да са бели, черни, защото в противен случай се внушава веселие, вследствие на загубата. Но има и изключения. В тази графа влизат любимите цветя на починалия, ако е имал такива. Карамфилите и хризантемите независимо от техния цвят се считат за неутрални. Ако покойникът е бил нечий съпруг/а, бургундският нюанс на червеното при розите например е съвсем в реда на нещата.

Бабешка Библия

Суеверие от т. нар. бабешка Библия, спазващо се на много места в страната, гласи, че не се ходи на първа Задушница след погребение. Това се отрича от Църквата, която учи, че винаги, когато почувстваме нужда, можем да отидем на гробищата и да се помолим. Още повече че св. апостол Павел е казал - „Непрекъснато се молете за душите на покойниците“, без да поставя срокове и табута.

По традиция подавките за помена включват освен череши и жито, вино, хляб, колбаси. Доста често обаче храната се поставя на паметниците или направо над мястото, където човекът е положен в земята.

Провиралка

Причината е вярването, че гробът е своего рода врата портал към Отвъдното. Оттам може да премине аурата - енергийната обвивка на храната - и по някакъв начин да прескочи провиралката между световете. Близки слагат на гроба още различни предмети като: самобръсначки, огледалца, часовници, телефони, играчки. Не липсват случаи, в които роднини се оправдават пред свещениците, като разказват, че покойникът им се е присънил и сам е поискал едно или друго нещо. От другата страна стои богословското обяснение, че душите нямат нужда от физическа храна, а от духовна – нашите молитви, с които можем да облекчим положението им на Онзи свят, ако са много грешни.

Отражение

В Източна България преди изгрев слънце на Черешова Задушница се поставят на гробовете бутилка с бяло вино или вода заради вярването, че в нея ще се отрази душата на покойника и близките могат да я зърнат. В някои села се варят и боядисват в червено яйца, като на Великден, които после заедно с храната се раздават за „Бог да прости умрелия“.

Доста интересна е традицията, според която гробовете се постилат с орехови клонки, че да могат душите на умрелите да се приберат по-лесно на “онзи свят”. Възрастни хора казват, че душите се пускат на Велики четвъртък и след Черешовата Задушница отново се прибират под строй в Отвъдните селения.