Т очно преди 26 г., на 22 февруари 1997 г., учени от института Розлин в Мидлоудиън, Шотландия, шокираха света, като представиха официално първия клониран бозайник – овцата Доли. След 220 неуспешни опита те успяват да получат агне без участие на мъжки полови клетки, като имплантират собствена ДНК на овцата, която опложда нейна яйцеклетка. За да стане процесът възможен, са използвани стволови клетки. Така овцата става майка и баща на самата себе си. От Доли води началото си техниката на автоимплантация на стволови клетки, която в момента се използва за терапия на много болести и травми.

Песимизъм

В годината след клонирането на овцата Доли започва кошмарна надпревара за клониране на всичко, за което се сетите. Глобално проучване показва феноменална подкрепа от над 81% от анкетираните за клониране на бозайници, включително хора. Общественото мнение подкрепя изцяло науката и клонирането на хора изглежда близко и неизбежно. На по-заможни американци и европейци се предлагат програми за извличане и складиране на стволови клетки, от които да им бъде отгледан идентичен двойник. Но с минаването на времето оптимизмът започва да се охлажда.

Доли умира в мъки едва на шестата година от артрит. Евтаназират я, за да спестят страданието. При аутопсията учените откриват напреднал рак в белия й дроб.

Все пак тялото на овцата се пази и до днес в института Розлин, където е започнало всичко. Преките й потомци също боледуват и умират. Само една от овцете доживя деветгодишна възраст. А учените са изненадани, тъй като през целия си живот Доли е получавала само първокласна храна и грижи.

Въпроси

Одобрението за клонирането се срива до около 16%, по последни данни на института Пю. Все пак всеки втори очаква, че най-късно до 2050 г. ще бъдат клонирани хора. Най-вероятно обаче това няма да се случи като в научно-фантастичните филми. Никой няма да клонира динозавър или друг изчезнал животински или растителен вид. Старите, макар и запазени стволови клетки, са безполезни.

Клонингите няма да бъдат идентични копия. Оказва се, че в процеса на репликация се получават огромен брой генетични грешки, които правят невъзможно автоматичното 100-процентово клониране. Има подозрения, че още в ранната фаза на опитите е спестена много информация от научните екипи. Като начало Доли съвсем не е първата клонирана овца, а 277- ата. Тя обаче е първата, която съхранява жизнения си потенциал и затова за начална дата на клонирането се смята 22 февруари 1997 г. Името си Доли получава впоследствие. Кръстена е на американската кънтри певица Доли Партън. На финалната права на експеримента имало два жизнеспособни организма – Доли и Поли. Оцелява само Доли. Скоропостижно своята смърт намират Седрик, Сесил, Сирил, Тупънс и т.н. Само няколко месеца преди тях има двойка Меган и Мораг. Провалът на последната двойка кара учените да сменят породата и да използват овца от Дорсет, Шотландия.

Бъдеще

Най-силен тласък в развитието на клонирането дават азиатските страни. Китайски генетици успяват да подобрят техниката на клониране и да достигнат успеваемост от 70 и дори 80 на сто при клониране на прасета. Китайците налагат метод, който освен клониране, предвижда и редакция на част от ДНК така, че да се получи здраво и жизнено потомство.

Истината е, че съвсем безобидни вируси буквално повалят и сриват клонингите. В клонираната ДНК не се пази пълна информация за имунитета, за болестите, с които се е справил първоначалният организъм. Така клонингите дори да изглеждат идентични, всъщност са почти напълно беззащитни към всякакви вируси.

Тук идва и приносът от клонирането на Доли и неговият следващ етап. Съвсем обикновени стволови клетки се клонират, а тяхната ДНК се препрограмира така, че да умножават възстановяването на тъкани и органи. Екипът, клонирал Доли, създава високотехнологичен център в Южна Корея, който с днешна дата произвежда по 500 клонирани ембриона на ден. Самото клониране също преживява своята еволюция. На самия процес все по-често се гледа като на възможност за борба с редица заболявания и „отглеждане” на клонирани органи за трансплантация.

Хора

В над 40 държави клонирането на хора е забранено. Но дали забраната се спазва от всички? На 27 декември 2007 г. Бриджит Боселие дава пресконференция във Флорида. Обявява, че е завършило успешно клонирането на човешко дете. Момиченцето било кръстено Ева. Боселие отказва детайли по експеримента и отказва да покаже Ева. Самата Боселие принадлежи към религиозна секта, която й забранява да говори.

Коста Рика внася в ООН проект на резолюция за забрана на клонирането на хора. Резолюцията е отхвърлена. С днешна дата десетки екипи работят, за да клонират човешки ембрион. Резултатите се пазят в строга тайна. Един от малкото официално оповестени доклади е от изследователския център в Кентъки. Екипът от учени успява да създаде клониран ембрион, който обаче не оцелява и умира още в начална фаза.

Сметки

Все пак търсенето и опитите не спират. Клонирането се смята за възможност за лечение на много от нелечимите болести. Остава проблемът как да се осигури константна среда за растеж на ембрионите, тъй като и минимална промяна би могла да доведе до генетична промяна в клонинга.

„Форбс” предизвиква истинска буря, като огласява план сметка за клониране на човек. Изданието дори публикува проформа касов бон с разходите. Крайната цена да получите свое копие е малко над 1,7 млн. долара.

В последните проучвания подкрепата за клониране на хора пада до 13 на сто, а на животни до малко над 31 процента.