0

Ф илмовата 2023 г. може да бъде описана с една-единствена дума - „Барбенхаймер”. Тя обединява двете най-касови продукции за годината. Историята на куклата донесе приходи от над 1.4 млрд. долара, а драмата за първата атомна бомба закова 1 млрд. долара приходи в края на годината. 

Премиерите 

Двете продукции имаха своите премиери на една и съща дата - 21 юли. Звездата на „Барби” Марго Роби, която е и един от продуцентите, заяви в Тик-Ток, че е получила обаждане от един от продуцентите на „Опенхаймер” Чарлз Ровен, който я помолил да отложи премиерата на нейния филм. „Не се притеснявам. Ако вас ви е страх - отлагайте”, заявила Роби. „Всъщност мисля, че двата филма по-скоро се допълват. Това е все едно да се натъпчеш с голяма сочна пържола и веднага да изядеш огромно количество сладолед. Сладко със солено - аз съм точно такава и комбинирам коренно различни неща”, допълни Роби. Тя направи импровизирано интервю в социалната мрежа с изпълнителя на главната роля в „Опенхаймер” Килиън Мърфи.

РОЗОВАТА МОДА ИЗГЪРМЯ: Забраниха филма „Барби“, нарушавал моралните ценности!

На пръв поглед двете продукции се вкопчиха в безмилостен дуел, но всъщност анализи показаха, че те се допълват. Всяка имаше своите контрастни аудитории, като в премиерния уикенд милиони зрители комбинираха и двете прожекции. Това означава петчасов филмов маратон, а първият, който показа своя комбиниран билет за двете прожекции, бе актьорът Том Круз. Последва го Стивън Спилбърг.

Двете продукции имаха много различни маркетингови подходи, които не се припокриваха. „Барби” похарчи почти 150 млн. долара, като акцентите бяха в продуктовото позициониране на модни марки. „Опенхаймер” от своя страна заложи на набираща скорост кампания с кулминация на 78-ата годишнина от взрива на първата атомна бомба. 

СЕЗОНЪТ НА НАГРАДИТЕ: Вижте номинираните за „Златен глобус“ (ПЪЛЕН СПИСЪК)

И двата филма имат общи отрицателни персонажи. Това са надменните мъже, които забъркват невероятни каши от високомерие и болезнен егоцентризъм. Наблюдателни зрители откриха изненадващо сходни мотиви - и двете продукции залагат на три основни цвята - розово, синьо и черно. Розовото извира отвсякъде в „Барби”, но това е и неповторимият цвят на небето в „Опенхаймер”. Строгите черни класически костюми доминират в двата филма. Убийствено сини пък са очите на главните герои и на двете места. Това изпъква дори в черно-белите сцени в „Опенхаймер”.

Пазари

„Барби“ доминира на пазарите в САЩ и Канада с приходи от почти 525 млн. долара за първия месец, което е почти двойно повече в сравнение с резултата на „Опенхаймер” на същите пазари. По различен начин стоят нещата в Китай. Там премиерният уикенд на „Барби” донесе на създателите си едва 8.2 млн. долара. Продукцията се класира чак на пето място в сравнение с всички други продукции, излезли на екран в края на юли. „Опенхаймер” има почти четири пъти по-висок резултат. Китайските медии имат основна роля за този резултат. Заявеният стремеж за равенството между половете и расите в „Барби” бе посрещнат с вълна от подигравки в медиите.

СЛЕД ФУРОРА: Барби изхвърли всички розови дрехи

Великобритания бе един от най-успешните пазари за „Барби” с брутни приходи от над 100 млн. долара за първия месец на екран. „Опенхаймер” регистрира наполовина по-ниски приходи за същия период. Филмът е едва трети в класациите, като между двата филма се вклинява „Супер Марио Брос.”

В Мексико „Барби” регистрира смазващ успех с приходи от над 50 млн. долара за първия месец. „Опенхаймер” е далеч назад с едва 16.7 млн. долара. В Германия приходите на двата филма в премиерния месец бяха почти изравнени, като все пак „Барби” надделява с 42 млн. долара срещу 36 млн. за „Опенхаймер”.

Филмът за популярната кукла катастрофира в Южна Корея, въпреки че продуцентите хвърлиха много средства и усилия да овладеят този пазар. Звездата на местната премиера бе самата Марго Роби, но това изобщо не помогна за печалбата на филма. За традиционно доминираната от мъжете Южна Корея посланията за равенство между половете остана неразбрано.

Във Франция двете продукции имаха почти изравнени финансови резултати, като френската публика за пореден път се доказа като ценител на мрачните филми с трагичен край, а не на лековатите комедии. 

ПЪЛНА ГАВРА: Джорджа Мелони и Матео Салвини в пародия на Барби филма

В Япония „Барби” дебютира с едва 1.4 млн. долара, като филмът бе пуснат едновременно на 650 екрана. Далеч по-лошо бе представянето на „Опенхаймер”. Стигна се до скандал и разграничаване на местното поделение на Warner от компанията майка. Причината е, че във филма няма категорично осъждане на атомната бомба и извинение за жертвите. Японците са изключително чувствителни към темата за ядрените взривове в края на Втората световна война. Петиция с над 100 хиляди подписа поиска извинение от продуцентите. Японците реагираха на западната тенденция „Барбенхаймер” с хиляди мемета, които показваха сриването на кулите близнаци от 2001 г. Във видеата небостъргачите се сриват в розови облаци. „А това забавно ли е?”, питат японските зрители.

Икономика

„Две премиери в един и същи ден можеше да означава, че битката за зрители ще стигне до канибализъм, но в случая двете продукции се допълват, а не се конкурират. „Барби”  е ориентиран към поколението, което живее в Интернет, а „Опенхаймер” - към публиката, която използва и традиционни информационни канали като телевизия и радио. В секторите, където има припокриване, зрителите гледат и двата филма”, се казва в анализ на The Economist. „Често ме питат дали всичко е част от общ маркетинг, от обща игра. Винаги отговарям, че няма координирана кампания. Това са просто два хубави филма, които се харесват на публиката. Моята препоръка е да гледате първо „Опенхаймер”, а после „Барби”. Така накрая остава хубав вкус в устата”, допълва Марго Роби.