0

Д нес „Ана Каренина“ е може би най-популярният балет по музика на Чайковски по света, но великият композитор всъщност никога не е писал такова произведение - то просто не съществува.

В София обаче ще имаме може би най-мащабната премиера именно на балета „Ана Каренина“ на Чайковски с цели шест спектакъла. И всичките са премиерни - на 27, 28 и 29 януари, както и на 2, 3 и 4 февруари. Получава се една истинска мистерия, която на пръв поглед е достойна за рубриката на „Телеграф“ „Маг Зодиак“. Но всъщност нещата са си съвсем просто обясними. Чайковски никога не е писал балет по един от най-великите романи на човечеството - „Ана Каренина“, но всички танцуват по неговата музика, когато произведението на Толстой се превърне в сценично. Просто повече от 50 години изтъкнати хореографи използват музика на Чайковски, за да направят танци по „Ана Каренина“. И всеки си избира какво и кога да включи. Има редица варианти, предпочитат се симфоничните творби на Чайковски, но често се включват и оперни арии за нуждите на дадена постановка.

Плисецкая

Всичко започва през 1967 г. - 74 години след смъртта на Чайковски и 57 след кончината на Лев Толстой. Идеята е на тогавашната най-голяма звезда на класическия балет - Мая Плисецкая. Тя се снима във филма по романа на Толстой в ролята на графиня Бетси Тверска. Съпругът на примабалерината - Родион Шчедрин, композира музиката за филма. А като лайтмотив през целия филм преминава тема от Втория струнен квартет на Чайковски. Тогава Плисецкая дава идеята мъжът й да направи цялостен балет по Ана Каренина. И Шчедрин наистина сътворява шедьовър, като в него често звучи музиката на Чайковски. Първото представление на този балет е през есента на 1971 г. в Болшой театър.

И следва грандиозен скандал. Членове на ЦК на КПСС (комунистическата партия на Съветския съюз) обявяват балета за упадъчен и пълен със сексуални намеци. Пишат се разгромяващи материали как Шчедрин и Плисецкая издигат в култ омъжена жена, която изневерява и после се самоубива. Плисецкая, която по това време е от най-големите звезди не само в балета, а въобще и в световната култура, обаче решава да не си посипва главата с пепел и отвръща на удара. Отива лично в Централния комитет на компартията и намира поддръжници, които надделяват над критикарите. Така балетът е обявен за шедьовър, който разкрива голямата и велика любов, която не може да съществува в рамките на миналото.

Скоро балетът се превръща в световен феномен, а хореографи от цял свят (като особено активни са в Канада и Австралия) се надпреварват да поставят свои версии. И все повече музиката на Шчедрин започва да бъде измествана от различни произведения на Чайковски. А балетът от три части във версията на Шчедрин все по-често започва да се играе в две. Така ще е и в София на въпросните 6 премиери.

Най-доброто

Не без основание спектакълът на Софийската опера и балет „Ана Каренина“ се очаква да бъде сред най-добрите версии. Хореограф е хърватинът Лео Муич, който вече си гради световно име в жанра. Той веднъж постави миналата година „Ана Каренина“ на Античния театър в Пловдив, а сега дава още по-голям мащаб на тази велика история за любов и трагедия, като я преработва за най-важната балетна сцена у нас.

В момента е огромна борба за роли, което е страхотно, защото има много сериозна конкурентна среда. Това каза днес пред медии Марта Петкова по повод предстоящата премиера на "Ана Каренина". Петкова е художествен ръководител на балета на Софийската опера, на нея е поверена и ролята на Каренина в едноименния балет, поставен от хърватския хореограф и режисьор Лео Муич.

Примабалерината Марта Петкова, която отскоро е и шеф на балета в Операта, каза: „Беше много важно трупата да работи с човек като Лео Муич. Аз бях зашеметена и шокирана от моята първа среща с него. Работила съм навсякъде по света, в много престижни театри. Но такъв тип работа, каквато той дава, не съм срещала. Мога да кажа, че трупата страшно много го обикна - истински. Той изключително търпеливо работи с всеки един от нашите артисти. Не излиза от залата от 11 преди обед до 8 вечерта. Така че за мен това беше много успешен ход - трупата да се срещне с него и да повиши качеството си на работа“.

А Лео Муич заяви: „Давам всичко от себе си, за да направим най-добрата версия на „Ана Каренина“. Всичко е въпрос на приоритети. Неудобството на танцовата индустрия е това, че не говори. Той смята, че е създал една интерактивна приказка, в която всеки герой е важен.

Той обяснява: „Културата не трябва да се политизира. Чайковски не би могъл да си представи навремето, че династия Романови ще бъде избита. А не знам и не мога да си помисля какво би се случило с него във времената на Сталин. Не трябва да се отнасяме така със световното културно наследство! „Анна Каренина“ е послание за мир“.

А сценографът Цвийета Шуин отбелязва: „Трябва да вземем предвид времето, в което е писана „Ана Каренина“ - втората част на XIX век, когато се случват много иновации. В годината на написването на книгата излиза първият филм. Случват се и много други открития, открит е Помпей. Аз съм вдъхновена от една стая, която се намира в зимния дворец, в същия период, в който се развива действието на Ана Каренина“. И продължава: „Това, което ме вдъхнови, е, че всъщност древните паметници не са били бели, а доста цветни. Също така беше важно да преценя кои цветове трябва да се използват така, че декорът да не краде вниманието от артистите. Така се получи при мен и първо правя проучване, а след това декорите за сцената. За определена история, която се случва в определен отрязък от време“.

В софийската постановка главните роли са на примабалерините Марта Петкова и Катерина Петрова, премиер солистите са Никола Хаджитанев, Цецо Иванов и Емил Йорданов. В спектакъла ще звучи цигулката на Стоимен Пеев от „София квартет“, гласовете на Александрина Стоянова Андреева и Виолета Радомирска. Оркестър на Софийската опера и балет под диригентството на Андрей Галанов.

Като във всяка една постановка на този балет, така и сега най-интересно е какво ще представят на сцената примабалерините в ролята. В случая те са две - Марта Петкова и Катерина Петрова, и ще се редуват, като публиката може да очаква наистина великолепни роли от тях.

А Никола Хаджитанев и Цецо Иванов ще се редуват в ролите на Вронски и Каренин. Емил Йорданов и Федерико Пинто също репетират за ролята на Каренин.

Правят нов под на сцената

Подът на сцената на Софийската опера и балет е изцяло нов и вече е много по-удобен за изпълнителите.

Това обяви директорът на операта акад. Пламен Карталов. Той съобщи, че е купено ново покритие за пода на сцената, когато там се представят балетни постановки. „Спектакълът „Ана Каренина“ се връща след осем години на сцената на операта“, припомни още Пламен Карталов.