Д нес „Ана Каренина“ е може би най-популярният балет по музика на Чайковски по света, но великият композитор всъщност никога не е писал такова произведение - то просто не съществува.
В София обаче ще имаме може би най-мащабната премиера именно на балета „Ана Каренина“ на Чайковски с цели шест спектакъла. И всичките са премиерни - на 27, 28 и 29 януари, както и на 2, 3 и 4 февруари. Получава се една истинска мистерия, която на пръв поглед е достойна за рубриката на „Телеграф“ „Маг Зодиак“. Но всъщност нещата са си съвсем просто обясними. Чайковски никога не е писал балет по един от най-великите романи на човечеството - „Ана Каренина“, но всички танцуват по неговата музика, когато произведението на Толстой се превърне в сценично. Просто повече от 50 години изтъкнати хореографи използват музика на Чайковски, за да направят танци по „Ана Каренина“. И всеки си избира какво и кога да включи. Има редица варианти, предпочитат се симфоничните творби на Чайковски, но често се включват и оперни арии за нуждите на дадена постановка.
Плисецкая
Всичко започва през 1967 г. - 74 години след смъртта на Чайковски и 57 след кончината на Лев Толстой. Идеята е на тогавашната най-голяма звезда на класическия балет - Мая Плисецкая. Тя се снима във филма по романа на Толстой в ролята на графиня Бетси Тверска. Съпругът на примабалерината - Родион Шчедрин, композира музиката за филма. А като лайтмотив през целия филм преминава тема от Втория струнен квартет на Чайковски. Тогава Плисецкая дава идеята мъжът й да направи цялостен балет по Ана Каренина. И Шчедрин наистина сътворява шедьовър, като в него често звучи музиката на Чайковски. Първото представление на този балет е през есента на 1971 г. в Болшой театър.
И следва грандиозен скандал. Членове на ЦК на КПСС (комунистическата партия на Съветския съюз) обявяват балета за упадъчен и пълен със сексуални намеци. Пишат се разгромяващи материали как Шчедрин и Плисецкая издигат в култ омъжена жена, която изневерява и после се самоубива. Плисецкая, която по това време е от най-големите звезди не само в балета, а въобще и в световната култура, обаче решава да не си посипва главата с пепел и отвръща на удара. Отива лично в Централния комитет на компартията и намира поддръжници, които надделяват над критикарите. Така балетът е обявен за шедьовър, който разкрива голямата и велика любов, която не може да съществува в рамките на миналото.
Скоро балетът се превръща в световен феномен, а хореографи от цял свят (като особено активни са в Канада и Австралия) се надпреварват да поставят свои версии. И все повече музиката на Шчедрин започва да бъде измествана от различни произведения на Чайковски. А балетът от три части във версията на Шчедрин все по-често започва да се играе в две. Така ще е и в София на въпросните 6 премиери.
Най-доброто
Не без основание спектакълът на Софийската опера и балет „Ана Каренина“ се очаква да бъде сред най-добрите версии. Хореограф е хърватинът Лео Муич, който вече си гради световно име в жанра. Той веднъж постави миналата година „Ана Каренина“ на Античния театър в Пловдив, а сега дава още по-голям мащаб на тази велика история за любов и трагедия, като я преработва за най-важната балетна сцена у нас.
В момента е огромна борба за роли, което е страхотно, защото има много сериозна конкурентна среда. Това каза днес пред медии Марта Петкова по повод предстоящата премиера на "Ана Каренина". Петкова е художествен ръководител на балета на Софийската опера, на нея е поверена и ролята на Каренина в едноименния балет, поставен от хърватския хореограф и режисьор Лео Муич.
Примабалерината Марта Петкова, която отскоро е и шеф на балета в Операта, каза: „Беше много важно трупата да работи с човек като Лео Муич. Аз бях зашеметена и шокирана от моята първа среща с него. Работила съм навсякъде по света, в много престижни театри. Но такъв тип работа, каквато той дава, не съм срещала. Мога да кажа, че трупата страшно много го обикна - истински. Той изключително търпеливо работи с всеки един от нашите артисти. Не излиза от залата от 11 преди обед до 8 вечерта. Така че за мен това беше много успешен ход - трупата да се срещне с него и да повиши качеството си на работа“.
А Лео Муич заяви: „Давам всичко от себе си, за да направим най-добрата версия на „Ана Каренина“. Всичко е въпрос на приоритети. Неудобството на танцовата индустрия е това, че не говори. Той смята, че е създал една интерактивна приказка, в която всеки герой е важен.
Той обяснява: „Културата не трябва да се политизира. Чайковски не би могъл да си представи навремето, че династия Романови ще бъде избита. А не знам и не мога да си помисля какво би се случило с него във времената на Сталин. Не трябва да се отнасяме така със световното културно наследство! „Анна Каренина“ е послание за мир“.
А сценографът Цвийета Шуин отбелязва: „Трябва да вземем предвид времето, в което е писана „Ана Каренина“ - втората част на XIX век, когато се случват много иновации. В годината на написването на книгата излиза първият филм. Случват се и много други открития, открит е Помпей. Аз съм вдъхновена от една стая, която се намира в зимния дворец, в същия период, в който се развива действието на Ана Каренина“. И продължава: „Това, което ме вдъхнови, е, че всъщност древните паметници не са били бели, а доста цветни. Също така беше важно да преценя кои цветове трябва да се използват така, че декорът да не краде вниманието от артистите. Така се получи при мен и първо правя проучване, а след това декорите за сцената. За определена история, която се случва в определен отрязък от време“.
В софийската постановка главните роли са на примабалерините Марта Петкова и Катерина Петрова, премиер солистите са Никола Хаджитанев, Цецо Иванов и Емил Йорданов. В спектакъла ще звучи цигулката на Стоимен Пеев от „София квартет“, гласовете на Александрина Стоянова Андреева и Виолета Радомирска. Оркестър на Софийската опера и балет под диригентството на Андрей Галанов.
Като във всяка една постановка на този балет, така и сега най-интересно е какво ще представят на сцената примабалерините в ролята. В случая те са две - Марта Петкова и Катерина Петрова, и ще се редуват, като публиката може да очаква наистина великолепни роли от тях.
А Никола Хаджитанев и Цецо Иванов ще се редуват в ролите на Вронски и Каренин. Емил Йорданов и Федерико Пинто също репетират за ролята на Каренин.
Правят нов под на сцената
Подът на сцената на Софийската опера и балет е изцяло нов и вече е много по-удобен за изпълнителите.
Това обяви директорът на операта акад. Пламен Карталов. Той съобщи, че е купено ново покритие за пода на сцената, когато там се представят балетни постановки. „Спектакълът „Ана Каренина“ се връща след осем години на сцената на операта“, припомни още Пламен Карталов.
Георги П. Димитров