0

В лакове пъплят като охлюви в жегата от съображения за безопасност.

Причината е състоянието на жп линиите у нас и това, че над определени температури техническите им дадености се изменят. Така, ако влак се движи с редовната си скорост, има опасност да дерайлира. Това вече се случи няколко пъти в последните седмици, за щастие, само с товарни влакове. Вчера включително товарна композиция падна от релсите в междугарието Ботунец-Кремиковци край София.

Нареждане

Във връзка с високите температури масови ограничения на скоростта са въведени за пътническите влакове по различни участъци от почти всички главни и второстепенни жп линии у нас, става ясно от вътрешноведомствени жп разпоредби. Ограниченията са основно 50 км/ч и 60 км/ч, но има и до 40 км/ч, в зависимост от състоянието на жп линията и редовната скорост, позволена в участъка. Намаленията важат в различни отрязъци от време в часовете от 12 на обед до 20 ч. 

Размер

Впечатление прави и че фрапантни намаления на скоростта са въведени и в прясно ремонтирани с европейски средства жп участъци, като Първа главна жп линия в участъка Пловдив-Димитровград. Там например в редица междугария скоростта е свалена от 160 км/ч (б.а. - реално недостигана, влаковете се движат със 130-140 км/ч) на 60 км/ч. Намаления до 60 км/ч има и по жп магистрала „Тракия“ в участъците Септември-Пловдив и Тракия-Белозем – също наскоро модернизирани. Причините са „повишаване на температурата на релсите над 50/55/60 градуса“ за съответните участъци. Между Русе и Русе-разпределителна пък скоростта е свалена до 40 км/ч.

Правила

Въвеждането на температурни намаления на скоростта на движение на влаковете е регламентирано в правилата за техническа експлоатация на жп инфраструктурата, заявиха за „Телеграф“ от стопанина на железния път - „Национална компания ЖП Инфраструктура“ (НКЖИ). Оттам обясниха, че т.нар. безнаставов релсов път се изгражда чрез заваряване на релсите, което де факто създава огромни непрекъснати релси. Това увеличава комфорта на пътуване, но при прекалено високи или ниски температури може да доведе до измятане на релсите, заради което влакът да дерайлира. От НКЖИ добавиха, че следят всички модерни тенденции в жп строителството и се стремят да повишават устойчивостта на железния път.