20 узбекистанци са шофьори в столичния градски транспорт. 9 от тях са назначени в „Столичния електротранспорт“, а 11 карат автобуси. Това каза пред „Телеграф“ изпълнителният директор на „Столичен автотранспорт“ Стилян Манолов. Засега чужденци управляват возила само в наземния транспорт, като отскоро вече има наети и във второто депо на автобусите, уточни директорът. От думите му стана ясно, че узбекистанците са назначени на едногодишни договори и работят при същите условия, при които и останалите водачи. „В случая не избираме този вариант, защото ни е по-евтин. Прибягваме към него, защото има криза на пазара на труда, която не е само у нас, той е в цяла Европа. И това не е процес, който е започнал вчера, това е процес, който е валиден в последните повече от шест години“, коментира той. По отношение на осигуряването на квартира това е отговорност на фирмите, които се занимават с наемането и подбора на персонал, стана ясно от думите на Манолов и добави, че също така биха взели и хора от Непал и Виетнам. Той подчерта, че кандидатите са били шофьори в тяхната страна и имат опит. „Минават стаж както всички новопостъпващи водачи в градския транспорт. Карат пет дни като стаж, след което поемат линия“, обясни още директорът. Той коментира, че първото впечатление, което оставят у колегите си, е, че те са много дисциплинирани, възпитани, прилежни и превъзхождат някои от родните шофьори, които не оставят добро впечатление в околните.             

Желаещи

Стилян Манолов коментира, че чужденци управляват градския транспорт и на други места по света и това не е феномен за България. „Така е от много години в Лондон, там работят основно индийци и пакистанци. Така е в Рим и в много други европейски столици. Чуваме, че вече има и непалци, които управляват автобуси в частни компании у нас“, каза той. Директорът каза, че езиковата бариера не е препъникамък както за нас, така и за чуждестранните шофьори, защото вече има различни технически средства, които помагат в реално време с превода. По отношение на това къде си шофьор също няма голямо значение, защото навсякъде си има правила, а у нас новите водачи просто трябва да научат и спазват Закона за движение по пътищата. „Спазваш знаците, спазваш ограниченията и работиш“, коментира директорът и подчерта, че пазарът не търпи вакуум и където има необходимост, се попълва. В Белоградчик се оказа, че в едно от заведенията целият персонал е от хора, дошли от Киргизстан, сподели шефът.

В Пиринския край има не повече от 3-4 шофьори, които са от Северна Македония, но те са с българско гражданство и са женени за българки. Чужденци работят предимно в сферата на туризма, там е по-леко – бармани, сервитьори, рецепционисти.

Във Варна към момента се търсят около 70 шофьори на автобуси и тролейбуси. Въпреки това там не наемат чужденци, а се опитват да привлекат водачи с безплатни курсове за придобиване на необходимата квалификация. След успешно завършване на обучението се предлага трудов договор за срок от минимум 3 години. 

Труд

Директорът, който работи от 13 години в дружеството, призна, че служителите полагат извънреден труд, но подчерта, че никой не е каран насила, те са дали своето съгласие и увери, че никой не е бил заплашван с уволнение, защото е отказал. По негови думи от началото на годината водачите са положили средно по около 30 часа извънреден труд на месец. „Поне от 2008-2009, когато съм подписвал удостоверения за пенсиониране на водачи, там се посочва положеният извънреден труд. Той не е по-различен от този, който се полага и в момента“, увери Манолов и подчерта, че той влиза и в осигурителния стаж. Шефът посочи, че те работят на сумарно изчисление на работното време и подчерта, че всяка минута се заплаща. Директорът коментира, че шофьорите не се глобяват при закъснение заради трафик, но санкция се налага, когато водачът слезе да си купи кафе или баничка по време на курс, защото така умишлено не спазва разписанието.  

Пари

От думите на Манолов стана ясно, че в София няма нито един водач, който да взима под 2000 лева. „Има основна заплата, към която се прибавя клас прослужено време и придобивки към нея – даваме и по 15 лв. на ден за храна. Имаме също така бонус за добре свършена работа и от октомври 2024 г. съществува и т.нар. километричен бонус, като той се изплаща всеки месец“, обясни той и добави, че разликата в заплащането идва от прослуженото време и положения извънреден труд. Директорът посочи, че към момента в трите дружества липсват около 250 водачи, а през изминалата година са били назначени 300 нови шофьори, които по една или друга причина са напуснали. Той посочи, че средната възраст на шофьорите е 53 години, което означава, че те имат висок клас прослужено време. В зависимост от него те могат да си докарат между 200 и 700 лева отгоре върху основната си заплата. Той уточни, че в автобусния транспорт около 20% са пенсионери, като те взимат тавана на пенсията. „Когато вземеш 3600-3700 средна заплата и 1700 лв. пенсия, те си докарват 5400 лв.“, изчисли Манолов. Той коментира, че узбекистанците в автобусния транспорт са само мъже, които са доволни от финансовите условия, които им предлага София, и смятат на по-късен етап да доведат и семействата си у нас. 
В Благоевград младите хора не искат да сядат зад волана, защото им се вижда тежко и не ги удовлетворяват заплатите. „Те търсят някакви космически заплати - по 3000-4000 лева, а в същото време имат куп претенции – да не стават рано за първите смени, да не въртят волана до късно, за да имат повече време да си играят на телефоните. Няма как да стане така. Затова сме принудени да наемаме  шофьори в пенсионна възраст“, коментират от „Пътнически превози“ АД. Оттам посочват, че възнагражденията на шофьорите на автобусите са около 2000 лева, като те получават и бонуси - ваучери за храна, хората от семействата им ползват безплатно градския транспорт. 

В Бургас средната брутна работна заплата е над 2160 лв. Шофьорите са дефицитни кадри и затова те са с най-високи заплати - от 2500 лв. до 3300 лв. са брутните им месечни възнаграждения. Всички служители получават допълнително и ваучери за храна на стойност 200 лв. Кондукторите получават средно по 2000 лв. бруто, а касиери, счетоводство и администрация по 2100 лв.

Към май 2025 г. заплатите на служителите в общинското дружество „Градски транспорт“ – Варна, бяха увеличени на два етапа през 2024 г. С 370 лева бяха увеличени заплатите на шофьорите на автобуси и тролейбуси от 1 март 2024 г., а от 1 септември 2024 г. бяха индексирани с още 10% върху вече повишената заплата. 

Терзиев: Не може да вдигнем заплатите с повече от 5%   

Не може да си позволим да вдигнем заплатите с повече от 5%, което е около 100 лева. “Те искат 400 лв. за тази година върху базовата заплата на абсолютно всички в системата, 500 лв. догодина и 600 лв. през 2027 г., ние можем да си позволим на този етап 5% увеличение, което е около 100 лв. върху основното възнаграждение, просто няма друга възможност“, заяви кметът на София Васил Терзиев в навечерието на протеста, който организират синдикални организации за 14 май. Той предупреди, че във времето от 04 до 08 часа няма да има градски транспорт, ако дотогава не успеят да се договорят. По думите му средната брутна заплата в автотранспорта на София в момента е около 3900 лв. за водач, в метрополитена - около 4600 лв., като не са включени 300 лв. за храна на месец. Според Терзиев от 2018 г. до момента заплатите са се качили средно с около 150%, но това не е решило нито един от системните проблеми. Градоначалникът потвърди, че във времето от 04 до 08 часа няма да има наземен градски транспорт. 

В Русе: Настояват за увеличение на субсидията със 700 000 лв.

Работниците от градския транспорт в Русе настояват за увеличение на държавната субсидия със 700 000 лева. Ако това не стане, няма да има възможност да се повишат заплатите на шофьорите, което ще доведе до текучество и липса на интерес към професията. От друга страна, пътниците също ще са недоволни, тъй като чрез по-доброто финансиране могат да се осигурят допълнителни курсове по най-натоварените линии. Преди година община Русе пое пълното обслужване на обществения градски транспорт чрез „Общински транспорт“ ЕАД. Местният парламент дори гласува увеличение на капитала на дружеството с 200 000 лева, с които да се обезпечат част от разходите му – резервни части, горива, покриване на сумите при сключването на застраховки и др. От началото на април т.г. „Общински транспорт“ ЕАД въведе ново разписание на 15 линии на градския транспорт с допълнителни курсове на база мнения и препоръки на пътниците. 

По темата работиха: Владимир Христовски, Владимир Симеонов, Елена Анастасова, Жанета Йорданова и Любомир Славов