Д есетгодишни гуми, залежавали по складове и гаражи, масово се пробутват у нас за нови, като DOT кодът им се пренабива.
Те са предимно внесени от Европа и се продават в автокъщи и през специализирани групи във Фейсбук, показа проверка на „Телеграф“.
Пренабитата щампа на DOT понякога е ясно видима
Гумите се изкупуват евтино, след това се подмладяват по български и се продават уж като нови, на по-изгодна цена от тази на официалните вносители у нас.
Въпросният DOT код е създаден с цел контрола на качеството на гумите и определя точното време на производството им. Въведен е за първи път в САЩ и абревиатурата означава Department of Transportation – Американски департамент по транспорта.
Представлява идентификационният номер на всички летни, всесезонни и зимни гуми, като чрез него можем да се осведомим за месеца и годината на производство, използвания материал и т.н.
Шарката на гумата също издава годината на производство, но се разпознава от специалисти
Употреба
В България има случаи този DOT да се променя с помощта на топъл печат. От поне година насам обаче става все по-честа практика, признаха търговци, които продават утвърдени марки гуми на българския пазар.
Повечето ментета се внасят с тирове от Германия и Франция. Предлагат се в интернет като „нови“, внесени от Германия или малко употребявани гуми. Често обаче реално са произведени преди поне 10 години.
Има и по-стари варианти от на по 15 години, които макар и с добра дълбочина на протектора, реално поради остаряването си могат да бъдат изключително опасни на пътя.
Новата автомобилна гума започва живота с приблизително 8 мм протектор.
Само в оторизираните сервизи има гаранция, че гумите не са менте
Минималната легална дълбочина на протектора за зимни гуми у нас е 1,6 мм, но повечето автомобилни организации препоръчват да сменяте гумите си на 2 мм. За летните гуми, които някои шофьори ползват и през зимата, изискването е дълбочината на протектора да не е по-малко от 4 мм.
В България законът не прави разлика между летни, зимни и всесезонни гуми, а при проверка от органите на пътната полиция се измерва единствено дълбочината на протектора. Ако гумите са износени или грайферът им е под 4 мм, глобата е в размер на 50 лева. Според закона от 15 ноември до 1 март всички автомобили трябва да са с гуми, подходящи за зимни условия.
По-рано
Шофьорите обаче все по-често предпочитат да сменят летните гуми със зимни по-рано, показа проверка на „Телеграф“. Още от началото на октомври в големите гуми центрове вече има струпване на клиенти, на моменти дори стават и опашки.
„Хората предпочитат по-рано да сменят гумите, за да не им се налага да чакат непосредствено преди първия сняг, когато всички масово се сещат, че трябва да ги подменят“, коментираха от голям столичен автосервиз.
Марковите гуми са скъпи, но по-надеждни от китайските
Въпреки че цените не са се променили от миналогодишните, българите все по-често търсят нови, но възможно най-евтини гуми. Сред най-търсените и най-масово купуваните у нас са такива, произведени в Китай.
Те са четвърто качество в сравнение с произведените в Европа, но въпреки това родните шофьори ги предпочитат. „Избират предимно по цената, не ги интересува качеството“, обясниха гумаджии.
Монтаж
Цените на зимните гуми тръгват от 50 лв. за брой и минават 1500 лв. в зависимост от характеристиките си и размерите. Обикновено в повечето магазини се предлагат и с отстъпка, ако ги купим до 1 ноември.
На места има и опция за безплатен монтаж, ако са купени от същия търговец. Между 60 и 100 лева в София излиза подмяната на 4 гуми от масовите размери. Сравнително по-евтино е, ако гумите се подменят в сервиз в провинцията, където цената може и да е на 50% по-ниска от тази в столицата.
Подготовката за зимата е по-скъпа
Подготовката на автомобила за зимата тази година е по-скъпа в сравнение с предходната, завишението е с около 30%, показа проверка на „Телеграф“.
Освен за подмяна на гуми автомобилистите ще трябва да се бръкнат по-дълбоко, ако се налага подмяна на охладителната течност например. Цената на антифриза е по-висока, отколкото миналогодишната.
Смяната на гуми в провинцията излиза значително по-евтино
Цените на услугите в сервизите също са нагоре. Дори за преглед на светлините, подмяна на обикновена крушка и зареждане на акумулатор сервизите прибират почти двойно пари за час труд.
Захари Белчев