О бществото ни бе потресено от кошмарната сума, с която одрусано от "Пътна помощ" момче в стресова ситуация след брутална катастрофа на АМ "Тракия".

СЛЕД АДСКА КАТАСТРОФА: Ужилиха студент с 800 лв за смачкана кола

Както винаги у нас, институциите се задействат, след като загине човек, или някой пострада от нечия алчност или немърливост - както бе случаят със Сияна или както е гореспоменатият случай с ожиленото от някаква "Пътна помощ" със стотици левове момче.

За това, че КЗП е била уведомена за недопустимите практики в сектора, пише Енчо Андонов, собственик на репатрираща фирма, свидетел на "практиките" при този вид бизнес.

Публикуваме поста му в социалната мрежа, без редакторска намеса:

"Тема: Институционално бездействие по сигнализиран проблем в сектора на пътната помощ

Уважаеми журналисти и граждани,

Обръщам се към вас като управител на фирма, извършваща законна и регламентирана дейност в областта на пътната помощ – „ЕС О ЕС Ауто“ ЕООД. Повод за това писмо е широко разпространеният случай с младежа, останал сам след катастрофа на автомагистрала „Тракия“ и таксуван с над 800 лв. за репатриране на автомобил на едва 5 километра. Случаят предизвика обществена реакция и доведе до изявление от страна на Комисията за защита на потребителите (КЗП), че ще бъдат извършени масови проверки на фирмите, предлагащи такава услуга.
Но това, което не беше казано от КЗП – и което е особено важно – е, че проблемът не е нов, и за него вече е било официално сигнализирано от мен месеци преди този инцидент.
На 13.01.2025 г. подадох сигнал до КЗП, в който подробно описах случаи на злоупотреби, липса на регламентирани цени, некоректни практики и работа на сивия сектор в бранша. Отговорът, който получих от КЗП, бе, че „контролът се осъществява от други компетентни органи“ и че те нямат основание да предприемат действия.

Паралелно с това, сигнализирах и Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" (ИААА) – органът, който по закон отговаря за контрола върху лицензирането, регистрацията и дейността на фирмите за пътна помощ. И оттам не получих конкретна реакция, проверка или обратна връзка за предприети мерки.

С други думи – и КЗП, и ИААА, и други институции с контролни функции бяха надлежно уведомени, но не направиха нищо.

Това е недопустимо и показва, че днешният „изненадващ“ инцидент е просто резултат от дългогодишна липса на контрол и институционална безотговорност.
И въпреки всичко, КЗП си позволява публично да заяви, че „до момента не са постъпвали други сигнали“. Това е невярно. Притежавам пълната писмена кореспонденция, включително входящия номер и официалния отказ от проверка.

В тази връзка задавам следните въпроси пред всички вас, медиите и гражданите:

Защо институциите, които трябва да контролират този сектор, отказват да действат при подадени сигнали?

Защо КЗП публично заявява, че няма сигнали, при положение че има официално регистрирани?

Кой носи отговорност за това институционално прикриване или игнориране на реален проблем, довел до ощетяване на десетки, ако не и стотици потребители?

Моята фирма „ЕС О ЕС Ауто“ ЕООД работи открито, с ясни условия, цени и лиценз. Затова не мога да мълча, когато нелегитимни фирми без регистрация, без документи и без ценоразпис злоупотребяват с доверието на хората – при пълното бездействие на държавата.
Призовавам всички медии, следователи и общественици:

Да поискат публичен отговор от КЗП и ИААА – защо не са реагирали по подадения сигнал?

Да бъде направен одит на действията (или бездействията) на институциите по отношение на сектора "пътна помощ".

Да се разследва връзката между някои от тези фирми и евентуална институционална протекция.

Проблемът е системен. Но той може да бъде решен – ако има воля.
Истинската защита на потребителите не идва със задна дата. Тя идва с работа, навременни проверки и отчетност от онези, които са длъжни да действат, когато бъдат сигнализирани."

Screenshot/Facebook/Encho Andonov