0

Т акситата по морето скочиха с между 50 и 100% спрямо миналата година, като скокът важи и за официалните, и за копърките. Най-голяма е секирата в Слънчев бряг - „Меката" на бакшишите с най-солени тарифи. Жълтите коли са сочени сред най-големите опасности, които дебнат летовниците на нашето Черноморие. Гидове и туроператори предупреждават чужденците още щом кацнат на летището да внимават с такситата и по възможност да ги избягват.

Официално

Официалните тарифи, на които возят таксиджиите в курорта, започват от 3,50 лв. на километър, а горната граница е неизвестна величина. Повечето обаче са избрали да предлагат транспорт на осреднена цена от 5-6 лв. на км, но преди това начисляват 5 лв. за повикване и още 5 лева начална тарифа. Така за разстояние от 6 км до Свети Влас туристите броя по 40-50 лева. През последните години туристи и таксиджии се пазарят за цената, което роди и феномена транспорт "на дестинация". Това означава, че цената не се определя според изминатите километри и касовия апарат, а по предварителна договорка. Необичайните тарифи са обществена тайна - цената от Слънчев бряг до Несебър или Св. Влас е определена на 30 до 50 лева, до Равда е 40-60, а до Бургас - от 80 до 120 лева.

Стоянки

Дали туристът ще попадне на по-евтино такси или на "копърка" е въпрос на чист късмет. Все пак правилото е, че по-читавите таксита в Слънчев бряг са на регламентираните стоянки, определиха от общината. Тези, които обикновено стоят пред гари и хотели, са по-скъпи и крият много изненади.  


Иначе преди няколко години община Несебър наложи таван на цените от 3 лв. на километър, но ограничението имаше ефект колкото да стимулира изобретателността на шофьорите. Макар апаратът уж да отчита по официално обявените тарифи, на практика крайната сума излиза пак по космическите 10-15 лв. на километър. Обикновено номерът е в специално устройство тип "помпа", което кара брояча да се върти с бясна скорост. 

Валута

Друга хватка на таксиджиите по морето е да цакат чужденците по обявената тарифа, но не в лева, а в евро. Много често върху табелите с цени на жълтите цени съвсем умишлено не е посочено каква е валутата. Когато туристът пристигне до крайната дестинация, бакшишът му съобщава, че  дължи евро, а не лева.
В община Несебър през лятото работят около 600 легални таксита, повечето от които въртят основно в Слънчев бряг. За най-апетитните места пред оборотните заведения таксиджиите се договарят на четири очи със собственика на обекта и  му плащат солен наем. Тарифите се спазаряват в зависимост от това колко оборотно е мястото и варират от 3000 до 8000 лв. Щом таксиджията брои в кеш и предварително поисканата такса "стоянка", може да работи пред хотела или заведението през целия сезон.

Тарифи

Пълен хаос е и с тарифите във Варна, където шашмата е с цената за повикване и първоначалната такса - и двете са 2,98 лева през деня и 4,49 лева нощем. Бакшишите предлагат услугите си на максималната разрешена тарифа за километър в морската община – 2 лева за километър денем и 3 лева нощем (от 22 до 7 часа).  За минута престой тарифата е 0,99 лв. дневна и 1,49 лв. нощна. Така с един такъв автомобил от жп  гарата до автогарата (разстоянието е 3 км), пътуването струва поне 12-13 лева, а ако е след 22  часа, сметката е над 16-17 лева. Ако маршрутът е от катедралата до Златни пясъци (18 км), клиентът трябва да се бръкне в най-добрия случай с над 60 лева. Според хората в бранша само две такива таксита са достатъчни, за да „срутят” имиджа, който компаниите с достъпни цени градят с години. И предупреждават клиентите да внимават какво показват обявените на видно място тарифи, за да не се окажат в ролята на измамените камилчета. 

Според Наредбата за използване на таксиметрови апарати на територията на Община Варна стойността на първоначалната такса не трябва да е по-висока от стойността на тарифата за 1 км пробег. Цените на такситата трябва да отговарят и на друго изискване, заложено в наредбата - стойността на престоя за една минута да не е по-висока от една трета от стойността на тарифата за 1 км пробег. Във Варна досега обаче няма случай на санкционирани таксиметрови водачи за нарушения при тарифите, казват от „Автомобилна администрация“, които са категорични, че редовно извършват проверки.

Пикола крадат клиенти

През последните години друг тип конкуренти удариха "копърките". Работещи по хотелите пикола, сервитьори, бармани и дори готвачи, постепенно превземат нелегалната ниша в транспортните услуги. Щом разберат, че някой от почиващите търси такси, вместо да извикат автомобил или да го насочат към  близката стоянка, те буквално го прилапват и му оферират по-ниска тарифа за транспорт със собствения си автомобил абсолютно нелегално. "Тези са ни най-смъртният враг. Подбиват цените, а печелят повече, защото не плащат нито за разрешителни, нито патентен данък", жалват се таксиджиите. 

Най-голямата секира - за пияните 

Пияниците са най-потърпевши от таксиджиите в курорта. Чуждите туристи често си патят, особено призори на пияна глава. Солидно почерпените летовници често дори не помнят колко са платили. Само констатират, че портфейлите са им празни с подозрението, че наемането на жълта кола от бара им е струвало по-скъпо от нощувка в луксозен хотел. Когато се вижда, че клиентите са  подпийнали порядъчно, тарифата задължително се определя "на око". Колкото по-замаян е туристът, толкова по-скъпо плаща за возенето. Заради надутите сметки скандалите, които се вихрят по курортите на тема "колко ми е сметката", са всекидневни, дори денонощни. Често се стига и до криминални сцени, в които таксиджиите държат туристи като заложници, докато не си платят, колкото им кажат.