0

М инимум 5000 души са избрали споделеното пътуване като свой транспортен метод за празниците. Този бум на споделеното пътуване установи „Телеграф“ след проверка в най-активните и населени групи в социалната мрежа, посветени на този вид превоз.

Ползването на споделен транспорт чрез посредничеството на Фейсбук групи е във върха си, сочи анализ на активността в тях и ръста на броя на членовете им. В тези групи шофьори пускат обява за свободни места в личните си автомобили, а пътници ги заемат, като заплащат необходимото за покриване на разхода за гориво. Една от причините за бума е тревогата от коронавируса, търсенето на максимална социална изолация и желанието за избягване на струпванията в големите междуградски автобуси и влакове.

В най-голямата група за пътуване от столицата до морето, кръстена "Пътуващи Бургас - София и обратно!", от началото на декември с лични автомобили са се извършили над 3000 превоза на пътници, сочи преглед на обявите. Към този момент броят на членовете на групата наближава 75 000, което я прави една от най-големите фейсбук групи въобще у нас. Важно е да се уточни, че броят на членовете не е задължителна индикация и за тяхната активност, но дава обща представа за най-търсените дестинации. Активността в групата видимо нараства в предпразничния период, като само за последния работен ден преди Коледа в нея са уговорени над 1000 пътувания. 30 000 души членуват и в група с името „Пътуващи София - Варна/Бургас - Слънчев бряг и обратно“. Не е ясно колко е реалният брой уникални членове на двете групи, тъй като голяма част от тях се дублират.

"Пътуващи между Пловдив и София" е втората по населеност група с близо 65 000 членове при едва 26 000 пет години по-рано. По-назад са варненски, старозагорски и русенски групи, повечето от които с по около 35 хиляди членове. Групи с по 15-20 хиляди потребители членска маса има за по-малките областни градове като Благоевград, Кюстендил, Враца, Видин и Монтана. Така общата членска маса на групите за споделено пътуване надминава 300 000, като числото не е изчерпателно. Името на най-голямата група по посока Северното ни Черноморие е „Пътуващи между Варна и София“ и в нея от началото на декември са се „заварили“ около 2000 курса. Никой не знае колко души са прекарани през тях, тъй като уговорката е до 4-ма пътници. Отделно голяма част от курсовете се уговарят на лични съобщения, без в групата да остава следа дали курсът е бил запълнен и с колко души. Дори и консервативен подход в случая обаче посочва, че общо през всички най-населени групи за споделено пътуване по празниците транспорт са си уредили минимум 5000 души.

Същевременно застой се забелязва в бранша на автобусните превозвачи, които традиционно се „конкурират“ с фейсбук групите. Въпреки традиционното раздвижване по празниците се оказва, че ръстът не е достатъчен, за да възстанови загубите в сектора. „Завишаването на пътникопотока е малко и недостатъчно на фона на дълготрайния спад, който бележим в броя на пътниците. Имаме незначителен ръст спрямо 2020 г. Спрямо последната предпандемична година – 2019, обаче числата са много надолу“, сподели за „Телеграф“ управител на голяма фирма за автобусен превоз, обслужваща всички областни центрове. „Спадът лесно се илюстрира с факта, че през 2019 г. сме имали огромен брой извънредни автобуси, които да компенсират пиковото търсене в празничния период. През 2020 нямахме такива. През 2021 г. също. Просто няма необходимост и пътникопотокът се извозва спокойно с редовните ни коли по разписание“, добавиха още представители на автобусния бранш.

Вземат 70% от цената на рейса

Съгласно Наказателния кодекс извършването на възмезден превоз на пътници без лиценз е престъпление. Споделеното пътуване обаче в чистия си вид не цели формиране на печалба, а само разделяне на разходите за гориво за съответния курс. Ето защо шофьорите, които предлагат места във Фейсбук в личните си коли, не попадат под ударите на закона. Макар и за курсовете на споделеното пътуване да няма официален ценоразпис, по всеки маршрут има средни популярни цени. Така например 8 лв. е сумата, която е приета за нормална по „линията“ София-Пловдив. 15 лв. искат най-често шофьорите за Бургас и Варна, а с 12 лв. можете да се транспортирате от столицата до Русе. Проста калкулация сочи, че цената обикновено варира около 70% на тази на билета за автобус по същия маршрут.