0

„Не изключвам възможността в автобуса да е имало туби с гориво, най-вероятно бензин, както и пиротехнически средства, които да са довели до взрив след удара в мантинелата“. Това коментира пред „Телеграф“ председателят на Асоциацията на вещите лица и експертите проф. Симеон Ананиев за инцидента, при който загинаха 45 пътници в северномакедонски автобус, връщащ се от Турция.

Според него в рейса е имало много лесно запалими предмети, тъй като пътниците освен на екскурзия в Турция са били и на пазар там заради евтината лира. „Сега такъв е сезонът, преди Нова година, че хората купуват пиротехника и въобще не изключвам тази хипотеза. Отделно се знае, че горивата са евтини в Турция. Тази фирма е на етнически албанци, които пътуват постоянно по този маршрут и е логично да пренасят и разни забранени неща с цел печалба. Въпросът е доколко ги проверяват на границата“, коментира още проф. Ананиев.

„Взривът може да се дължи на много и различни причини. Включително се коментира, че много често шофьори, превозвачи, които пътуват към Турция, купуват оттам гориво, което е в момента на цена 50% по-ниска, отколкото е в България. Те се презапасяват с различни туби с бензин, много често там се пазаруват едни такива газови бутилки, които в Турция са много евтини и също се превозват в багажните отделения на автобусите“, коментира по БНР и Владимир Тодоров, председател на Българската асоциация на пострадалите при катастрофи.

Автомобилният състезател и експерт по пътна безопасност Димитър Илиев пък не изключи пред „Телеграф“ възможността шофьорът на автобуса Мехмед Кадри да е заспал от преумора. „Това, че са спирали на бензиностанция по-рано, не означава, че не е бил достатъчно изморен. Възможно е и някой да го е заговорил, да се е разсеял нещо за момент“, коментира Илиев. „Аз не мога да коментирам дали е имало туби, пиротехника и други неща, тъй като не съм експерт. Това ще кажат след пожаротехническата експертиза. Действията на човешкия фактор в този случаи също са от голямо значение“, обясни още Илиев, който е направил и видеоанализ на трагедията. Според него ограничението от 120 км/ч в този участък от магистралата не е достатъчно и трябва да бъде свалено до 90 км/ч. Илиев извади и хипотеза, че шофьорът е възможно да се е объркал, че се движи в най-дясната лента поради липсата на ясен знак, указващ, че на мястото има отбивка за почивка. „Може да се обърка, защото преди това не е обозначено, че ще има изход от магистралата, а е обозначено просто една непрекъсната линия, като трета лента. По правилник на магистрала всеки трябва да се движи в най-дясната свободна лента", обясни Илиев.

Въпросът за наличие на пиротехника беше зададен от журналистите пред "Пирогов" и на външния министър на Северна Македония Буяр Османи, който посети седмината оцелели. Министърът отказа да отговори категорично, аргументирайки се с думите: "Сега не е време да се спекулира. Все пак семействата са в тежко емоционално състояние. Всяка спекулация, която е непроверена, само ще утежни допълнително тяхното състояние. Сега е време ранените да бъдат излекувани, идентификацията да завърши".

Запитан защо тогава толкова бързо е обявил имената на пострадалите, Османи отговори: "Обявих имената на ранените с цел да може по някакъв начин индиректно да се подразбере, че тези, които не са в болница, се водят загинали. Все пак това не можем да го потвърдим официално, докато не се направи идентификация“. От прокуратурата пък бяха категорични пред „Телеграф“, че докато не излезе пожаротехническата експертиза, няма да се ангажират с изявления за причините, довели до мощния взрив, изпепелил за минути автобуса край разклона за село Боснек във вторник.