Е дна трета от агресията сред деца - 38,3%, се случва в училище, сочат данните от проучване на УНИЦЕФ през 2022 г.. Другите две трети са разпределени между насилие в общността и в дома. Само преди дни беше малтретирано момиче от Варна, а ден след това пострада и един от участниците в побоя, вероятно като „връщане на топката“. В последните две години няколко програми за превенция на насилието се въртят в школата.
Филми
„Училище без агресия“ е кампания на Министерството на образованието и науката, която през миналата година се проведе във всички учебни заведения.
От 196 истории с добри примери от ученици, психолози и директори на училища са подбрани и филмирани три истории. В тях са описани преживяванията на ученици, родители и учители, които са заснети и пуснати в канала на МОН, така че школските директори да могат да ги изтеглят и ползват.
През тази учебна година отново се събират реални истории, но този път фокусът няма да е върху агресията, а върху наркотиците. Историите, естествено, са анонимни, като се посочва само възрастта или класът на ученика.
Миротворци
Програмата „Стъпки заедно към училище без насилие“ на УНИЦЕФ стартира преди две години, също съвместно с МОН. По нея са организирани работилници, в които децата учат, как да развиват емоционалните си умения и да разрешават проблеми между съучениците. „Тествахме я в продължение на две години в пет училища. Тя стъпва на цялостен училищен подход.
Досега програмите работят с отделни класове или с психолога на училището, но превенцията на агресията има нужда, всички да работят заедно“ посочи за „Телеграф“ Мария Янкова, директор „Образование“ в УНИЦЕФ.
В програмата се включват учениците от 1 до 12 клас, учители и родители. Идеята е да се покажат поредните стъпки, които училището трябва да направи, за да изгради, така наречената, защитна мрежа. Младежите, които са проявили интерес, са обучени в допълнителни методики и са наречени „миротворци“.
„Те имаха ключова роля за подкрепа, защото децата първо споделят с приятелския си кръг и после с възрастен“, допълва Янкова. Миротворците инициират събития на ниво училище, а правомощията им са записани в „Наръчник за ученически активации“. „Програмата залага много на групата на наблюдателите, защото те са пасивни, но на практика толерират, това което се случва и е важно как реагира тази група“, коментира Мария Янкова.
В рамките на програмата на УНИЦЕФ се обучават 40 ментори в 22 области в страната – предимно психолози, външни за училището. Тяхната задача е да направят анализ на училищната среда и план, в който се посочват необходимите стъпки. Извършена е работа и с учителите в посока, как да разпознават проблема с агресията, но и да се организира тяхната подкрепа против професионално прегаряне.
На терен
„Програмите за превенция са един от начините да се справяме с това явление, но е важна цялостната работа в училището. Борбата срещу агресията не се възпитава еднократно“, коментира за „Телеграф“ директорът на 51-во СУ „Елисавета Багряна“ Асен Александров.
В училището са провели иновативен проект „Възпитаване на 51 добродетели, за 51 седмици в 51-во СУ“. „Идеята е винаги, при всяка възможност да съдействаме за възпитание на характера. Не е ефективно да се говори против кражбата, когато се случи, като наказание“, допълва Александров. Според него, когато някое дете е агресивно в час, трябва да се спре урокът и да се обсъди този момент, защото децата се възпитават непрекъснато.
По отношение на работата с родителите според Александров тя трябва да се състои в по-голямата комуникация. „Родителите познават децата си в друга светлина, примерно у дома детето е кротко, а в училища - буйно или агресивно, в желанието си да изпъкне“, смята директорът на 51-во СУ. „Агресията в училище е повече вербална, отколкото физическа. Ние обръщаме внимание на физическата, но не мисля, че физическата сега е повече, вербалната обаче, категорично е повече, а тази в социалните мрежи е най-голяма и най-болезнена. Защото преди, ако те обиди някой, знае той и още двама, трима.
Сега в социалните мрежи свидетели стават съучениците, приятелите, роднините, стотици“, коментира още Александров. „Много съм горд, защото учениците и учителите от 51-во СУ проведохме една силна кампания да не се показват клиповете по телевизиите и сега ги нямаше в репортажите. Показването на клиповете всъщност насърчава правенето им“, допълва директорът на 51-о СУ.
Младежите, родени след 2000 г., не знаят какво е свят без интернет, отгледани са в присъствието на пет екрана - смартфон, таблет, компютър, лаптоп и телевизор, които им дават цялата необходима информация за света и това трябва да е основата за правилната превенция на насилието и агресията в училище, категорични пък са психолозите.
Сияна Севова