С масово организиране на споделено пътуване столичани отговориха на отминалата стачка на градския транспорт в София.

Процесът започва по кварталните групи в социалните мрежи, но само докато не бива усетен от Филип Дудин, 41-годишен айти инженер, който решава, че сега е мигът да направи нещо за хората в града. Пише публикация, която пък 33-годишният мениджър човешки ресурси Евгени Борисов вижда и се вдъхновява. Така двамата поставят началото на групата „Споделено пътуване в гр. София“, която в пика на блокадата набира близо 8000 членове и в която млади и стари столичани от центъра и кварталите успяват да си помогнат в трудния за града момент.

Идея

„Идеята бе да се организираме и отговорим достойно на всеки опит за ограничаване правото на свободно движение на софиянци“, споделиха Евгени и Филип за „Телеграф“. С времето двамата бързо набират общност от администратори и модератори, за да отговорят на огромния наплив от търсещи и предлагащи транспорт. „Искахме не просто да съберем хората в групата, а и да им помагаме да се свързват по определени маршрути“, добави Борисов. „Не бяхме само ние. След това се включиха активно Антоанета Николова и Генади Генадиев. В последния ден и още двама администратори дойдоха. Като цяло без реакцията на обществото нямаше да е възможно нищо“, посочва Евгени.

Възползване

Като всяко място с много хора групата е бързо налазена и от хора, които търсят начин да изкарат пари, а не да помагат на другите. Скоро започват да се появяват съобщения от шофьори, които реално предлагат нелицензирани таксиметрови услуги с цена за курс от точка до точка. „Споделеното пътуване е най-вече взаимопомощ. То може да бъде споделено и в разходите за гориво на шофьора... Но в никакъв случай не и с цел печалба. По никакъв начин не толерираме печалбари, спекуланти и всякакви хора, търсещи облага от създалата се криза. Такива членове биват изхвърлени от групата на мига. Ако някой иска да печели от превоз на хора, да се запише към която желае таксиметрова фирма“, обясни Дудин. Според негови наблюдения обаче масово хората в групата са возели напълно безплатно.

Надежда

Обществената активност около каузата за движението на хората отваря очите на Евгени и Филип за една изненадваща черта на местните хора. „Главното, което научих, е колко сплотени и активни са софиянци, изправени пред общ проблем от голям мащаб. И всъщност точно това е едно от нещата, които ме зарадваха най-много!“, казва Евгени и споделя примери за хора, които са търсели превоз и са намирали такъв буквално за няколко минути в групата. „Докато администрирах групата, осъзнах, че София е моето място. Аз трябва да съм тук. В София се създава едно гражданско общество като в модерните европейски градове. Това неизбежно рано или късно ще промени държавата. Радвам се, че зададохме тон и начин много хора да видят наличието му. Надежда за София има, следователно и за България има“, разказва Филип и споделя, че най-много се е впечатлил от таксиметров шофьор, който возел болни безплатно през всичките дни.

Двамата обичат София и за тях тя е повече от просто един град на планетата. „Родният ми град. Няма как да не ми пука за мястото, от което съм и от което са родителите ми. Обмислял съм няколко пъти да живея в друг град или държава. Имал съм спорове с жена ми на тази тема, но сме тук и се чувстваме добре“, споделя Евгени. „Обичам града си - тук съм роден, тук съм израснал. Ако просто се преместя другаде, за мен това ще е бягство от проблемите, вместо да допринеса за решението им“, добавя Филип.

Бъдеще

Протестът е вече в историята, но начинът, по който затихна, оставя риска, че скоро отново може да има такъв. Затова двамата са сигурни, че групата вероятно отново ще бъде полезна. „Групата остава. Гражданите на София могат да я използват както досега. Ако отново стигнем до подобно положение, в което София е блокирана, ще работи на високи обороти, заедно и в партньорство с новосъздадените безплатни уебсайтове и приложения за споделено пътуване“, съветва Евгени. Според него е важно хората да имат алтернатива и никога да не са лишени от транспорт. „А и взаимната помощ сплотява обществото - нещо, от което имаме голяма нужда“, добавя администраторът. „Групата остава както за хората, които предпочитат да пътуват споделено, така и като резервен вариант при евентуален нов проблем. Имаме желанието да сме полезни по принцип, а не само за текущия проблем“, казва Филип.

Проблеми

Точно по тази причина двамата създават и нова група във Фейсбук - „По-добри условия в столичния градски транспорт“. „Там целим дискусия между пътуващи, водачи и контролиращи дейността им. Искаме да систематизираме стъпките за подаване на сигнал за нередности, да установим какви са проблемите и на шофьорите. Защото не успяхме да чуем за много от тях, а те са видими. И като граждани да помогнем за разрешението на тези проблеми. Защото софиянци определено заслужават много повече“, обобщава Евгени.