Н ов стикер за годишен технически преглед (ГТП) започват да поставят в долния ляв ъгъл на предното панорамно стъкло на автомобила, установи проверка на „Телеграф“. Лепенките са по-малки, не се дупчат, а са с баркод, който да може да се прочита от стационарните камери. Информацията в него ще посочва екокатегорията и датата на валидността на ГТП. Има и втори стикер, който е контролен и ще се лепи върху картончето, което се дава след преминаването на прегледа на автомобила.
Прегледът на колата чукна 90 лева от началото на април!
Излишни
Новият стикер ще се залепя на същото място като от края на 2023 г. – в долния ляв ъгъл на предното стъкло. Това стана след изменение в Наредбата за извършване на годишните технически прегледи от миналия октомври, за което „Телеграф“ пръв писа. Новият с баркода ще се чете по-лесно от вградените системи за видеоконтрол у нас. Според собственици на пунктове за ГТП и пътни полицаи обаче този стикер е абсолютно излишен, тъй като всичко за автомобила новите камери на пътя разчитат по регистрационния му номер и информацията се появява както на таблетите на катаджиите, така и на компютрите на служителите на автомобилната администрация.
ШОФЬОРИТЕ В СТУПОР: Екостикерът като краварката в левия ъгъл
Причина
Всеобщото мнение е, че запазването на лепенките за ГТП, а и за Гражданска отговорност е единствено с цел печалба. „Стикерите не са причина цената на прегледа да стигне 100 лева, не е причина и повишаването на заплатите. Причината е, че всички пунктове ги преоборудват с един допълнителен софтуер, с който трябва автоматично да се изпраща отчет по отношение на спирачните усилия и по отношение на газовете директно в „Автомобилна администрация“. Всичко звучи прекрасно, стига да нямаше т.нар. картелно споразумение, което задължава пунктовете да плащат по 5000 лева на линия за технически преглед, т.е. ако имаш две линии за автомобили и една за камиони, плащаш за софтуера за всяка по 5000 лева. Това е причината цената на ГТП да скочи двойно в сравнение с 2023 година“, обясни за „Телеграф“ инж. Георги Илиев от „БРЦ България“. В началото на април отново пред „Телеграф“ главният секретар на СБА Емил Панчев бе посочил като една от причините за скока по-високите възнаграждения на техниците, които извършват прегледите.
ВСИЧКО Е ПРЕДПОСЛЕДНО: Екостикерите не спират мръсните коли!
Захари Белчев